A katedrálisok építésének hanyatlásához hasonlította Shawn Layden egykori PlayStation vezér a videójáték-ipar trendjeit.
A videójáték-ipar nincs túl jó bőrben, aminek tünetei, hogy egyre többen fordulnak az AI felé, általánosak a hatalmas méretű leépítések, és alig-alig jelenik meg olyan új cím, ami ne generálna valamilyen botrányt. Persze legyinthetnénk, hogy ha annyira jó játékokat csinálnának a stúdiók, amennyit a AAA-ra fordított összegek alapján akár a tulajdonosok, akár a vásárlók elvárnának, akkor nem itt tartanánk. Viszont a másik oldalról nézve, igen nehéz megállapítani, hogy az idén megtett lépések hogyan fogják a visszájára fordítani ezt a negatív trendet.
Persze ez a probléma nem 2024-ben kezdődött, hanem már egy évtizeddel ezelőtt elindult a videójáték-ipar abba az irányba, hogy minél grandiózusabb egy játék, annál jobb. Csak amikor már egy Concord jellegű projekt is több százmillió dollárba kerül, akkor látszik, hogy a pénz égetése nem válasz mindenre. Shawn Layden, a Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios egykori feje is egyetért ezzel a gondolattal. Nemrégiben pedig az Eurogamernek adott egy interjút, amiben a játékok méretét és hosszát kritizálta a trend fenntarthatóságát ecsetelve.
„A PS4 generációban, amihez utoljára közöm volt, a játék fejlesztés ára 150 millió volt egy csúcskategóriás esetében, és ezután jött csak a marketing. Ezzel a matekkal számolva egy PS5 cím elérheti a 300-400 milliót is, ami egész egyszerűen fenntarthatatlan.”
Ezt követően a mai videójáték-ipart az újkori katedrális építéshez hasonlítja:
„Ez olyan, mint amikor a 18. század végén rájöttünk, hogy túl drága katedrálisokat építeni. Megengedhetjük még, hogy építsük tovább ezeket az elképesztő épületeket Istennek, amikor ennyire hihetetlen mennyiségű munka és idő kell hozzájuk? Vagy inkább csináljunk négy falat meg egy tetőt, egy templomot, nem jobb? Attól félek, hogy a AAA gaming egyfajta katedrális biznisszé vált, ami már nem tud tovább nőni. Sőt, valószínűleg már ezen is túlmentünk.”
Layden felvázolt egy egyszerű megoldást: szerinte rövidebb játékokra van szükség. Bár ez még tényleg csak a legelső dominó lehetne, hiszen láttunk már drágán rossz vagy középszerű játékot készülni úgy is, hogy nem volt benne tengernyi tartalom. Viszont annyiból igazat tudunk adni neki, hogy nincs mindenkinek 90-100 órája a havonta érkező új megjelenés(ek)re. Layden saját példája szerint ő a Red Dead Redemption 2-t húzza, halassza évek óta, mert nincs rá ideje, „pedig én nyugdíjas vagyok már”, tette hozzá.
Ti mit gondoltok, tényleg elszaladt a ló a videójáték-iparral? Jót tenne, ha rövidebb játékok készülnének?
Borítókép: Rockstar Games