Egy jó oka van, hogy a játékkiadók nem tömnek tele mindent ócska mobilos reklámokkal

Egy jó oka van, hogy a játékkiadók nem tömnek tele mindent ócska mobilos reklámokkal

Az egyetlen szerencsénk, hogy a Valve mindig kiáll az ellen, hogy totális káoszba fulladjon a videójáték-ipar összes nagy ötlete.

A 2025-ös pénzügyi év elején, tavaly májusban állt elő az Electronic Arts ügyvezető igazgatója, Andrew Wilson azzal a zseniális ötlettel, hogy reklámokat tennének a játékaikba, de csak „megfontoltan”. Ami viszont egy fokkal aggasztóbb a játékosok szemszögéből nézve, hogy azóta ezt a videójáték-ipar meglehetősen komolyan kezdte venni. A Naughty Dog legújabb játékában, az Intergalactic: The Heretic Prophet előzetesében már Porsche űrhajókat, Adidas cipőket és Sony lemezjátszókat mutogattak. Egy piacelemző januárban pedig már arról beszélt, hogy nem csak néhány cég alkalmazhatja ezt, hanem egy szükséglet és trend is lesz egyben, és mint ilyen, valószínűleg mindent ellep majd, például a konzolok kezdőképernyőit is.

Az egyetlen szerencsénk, hogy a Valve mindig kiáll az ellen, hogy totális káoszba fulladjon a videójáték-ipar összes nagy ötlete. Így tettek most is, amikor egy új oldalt hoztak létre a Steamen, ahol a már eddig is érvényben lévő hirdetési szabályzatukat nagyon alaposan kidolgozva közzétették. Eszerint „a Steamen nincsenek fizetett hirdetések, és a reklámalapú üzleti modellek a Steamen terjesztett játékokban sem támogatottak.” De hogy biztosan értse mindenki, hogy mit szabad és mit nem, részletesen leírták a reklámok támogatott és nem támogatott formáit is. És az igazat megvallva, ha nincsenek ezek a szabályok, valószínűleg már a mobilos játékok szintjén lenne a PC-s gaming is.

A támogatott kategóriába többek között olyan dolgok tartoznak, mint a termékelhelyezés, a keresztpromóciók és a fizetett reklámozás a Steamen kívül. Tehát például az Intergalactic: The Heretic Prophetben látottak még teljesen okésak, ahogyan a rengeteg sportjátékban feltűnő márkák is. Azzal sincsen gond, ha a Steamen értékesített dolgokkal együtt Steamen kívüli termékeket árulnak a fejlesztők, kiadók. Ahogyan az is rendben van, ha valaki a Steamen árult játékát szeretné azon kívül reklámozni és ezért fizet például a közösségi médiában egy hirdetésért. Ami viszont kifejezetten szembe megy a Valve akaratával, az az, hogy a játékokkal kapcsolatos hirdetések szintjén a mobilos freemium szintjére süllyedjen bárki is:

„A fejlesztők nem használhatnak fizetett hirdetéseket a játékuk üzleti modelljeként, azaz nem követelhetik meg a játékosoktól, hogy reklámokat nézzenek, vagy más módon lépjenek interakcióba azokkal a játék feltételeként, valamint nem lehet játékmenetet reklámok mögé elzárni. Ha a játékod üzleti modellje más platformokon hirdetésekre támaszkodik, a steames kiadáshoz el kell távolítanod azokat az elemeket.

[...]

A fejlesztők nem használhatják a hirdetéseket arra, hogy a játékosoknak értéket nyújtsanak, például nem adhatnak jutalmat egy játékukban lévő reklám megnézéséért vagy azzal való interakcióért.

A fejlesztők nem számíthatnak fel díjat más fejlesztőknek Steam funkciókhoz való hozzáférésért. Ide tartoznak a vásári oldalak, a csomagok, az áruházi oldalak, a franchise oldalak stb.”

Ezek után hajlamosabbak vagyunk elhinni, amikor az EA azt mondja, hogy de csak „megfontoltan” fogják feljebb tekerni a játékaikban a hirdetéseket. Ha ugyanis ők vagy bárki más átesne ezzel a ló túloldalára, konkrétan le kellene mondaniuk a steames forgalmazásról, ami ezen a ponton egy élet-halál kérdés a kiadóknak. Szóval aki eddig azon izgult, hogy túl sok lesz a reklám, ha egyszer vérszemet kap a videójáték-ipar, ne tegye: egy ügyesen elhelyezett cipő vagy autó közel sem annyira vészes, mintha nem létező játékok reklámjait kellene néznünk ötpercenként, hogy folytathassunk egy küldetést. És amíg létezik a Steam, nem gondolnánk, hogy ez változni fog.

Borítókép: EA DICE

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések