Egy podcastban mesélte el a BioWare egyik alapítója, hogy milyen volt az EA alatt dolgozni, miután az óriáskiadó felvásárolta őket, és hogy milyen tervei voltak arra, hogy átvegye a hatalmat a cég felett.
Greg Zeschuk neve bizonyára mindenkinek ismerős, aki az 1990-es és a 2000-es években szerette, játszotta a legnevesebb RPG-ket. A BioWare stúdiójának alapítójaként ugyanis olyan játékokon dolgozott a mester annak idején, mint a Baldur's Gate 1-2, a Neverwinter Nights, a Star Wars: Knights of the Old Republic 1-2, a Mass Effect és a Dragon Age franchise-ok, valamint a Star Wars: The Old Republic nevű MMO.
Ezen címeket olvasva az ember jogoson gondolná, hogy az EA foggal-körömmel ragaszkodna Zeschukhoz, hogy mindent megadna neki a boldogságáért cserébe. Hiszen sikert sikerre halmozott nekik, és mivel még csak a negyvenes évei elején járt, ki tudja, hogy hány hasonlóan jó ötletet tudott volna még megvalósítani. Ám mégis arról kell most beszéljünk, hogy Zeschuk 13 éve azért vonult vissza a videójáték-iparból, mert az SWTOR nem lett elég nagy siker ahhoz, hogy megváltoztathassa az EA működését, így meg egyszerűen nem volt már kedve, ereje folytatni a munkát.
Zeschuk nemrég a My Perfect Console című podcast (amit a Time Extension szemlézett) vendégeként mesélt az EA-nél töltött éveiről. Bár többször elmondta, hogy voltak szebb pillanatok is, a benyomásunk mégis az volt a végén, hogy ha az EA utálata sport lenne, akkor a BioWare alapítója valószínűleg utcahosszal nyerne mindenki előtt.
„Az EA épp annyi kötelet ad, hogy felköthesd vele magad. Úgy értem ezt, hogy meg kell tanulnod a struktúrában dolgozni, és szerintem ez elég jól is ment, ha megnézed a Mass Effecteket, amik ott jelentek meg. Kifejezetten sikeres volt ez. De azt is meg kell értened, hogy milyen egy nagy cégben dolgozni. És nekem ez jelentette a véget. Rájöttem, hogy nem szeretek nagy cégnél dolgozni. Szóval már a második évben tudtam, hogy távozni fogok, csak még azt nem, hogy mikor” – mondta Zeschuk a 2007-es felvásárlás időszakáról.
Ezután arról kezdett beszélni a BioWare alapítója, hogy mi a baja az EA-hez hasonló nagy cégekkel:
„A nagy cégek kihasználják a [szellemi] tulajdonokat. Azért léteznek, hogy kihasználják a játékokat. A legtöbb észak-amerikai abban jó, hogy az adott franchise-ból az utolsó cseppet is kifacsarja. Nem alkotnak ők maguk túl sok [eredeti játékot], és már az elején rájöttem, hogy én szeretek játékokat csinálni, hogy nem szeretek csak robotolni.”
Majd Zeschuk ezt követően rögtön elmesélte, hogy miért tartja a Star Wars: The Old Republicot, az egyik utolsó játékát a saját hattyúdalának is egyben. Ebből a kifejtésből pedig kiderült, hogy kész terve volt arra, hogyan formálja a saját képére az EA-t, ám ehhez az is kellett, hogy kirobbanó siker legyen az SWTOR-ból:
„Két és fél éven át éltem Austinban a Star Wars: The Old Republic készítése miatt, és tudtam, hogy ez a jegy csak oda szól. Ha szuper sikeres, ha tényleg szuper sikeres lett volna, akkor Ray [Muzyka, a BioWare egy másik társalapítója] és én tettünk volna egy ajánlatot, hogy megvegyük, átvegyük az EA-t belülről, mert mi ilyen céges kalózok vagyunk. De ehhez akkora sikernek kellett volna lennie, hogy évente két milliárd dollárt termeljen. Nem jött össze, én meg úgy voltam vele, hogy jól van akkor.”
Zeschuk 2012-es távozása óta mind az EA, mind a BioWare igen rossz irányba ment. Egyre több és több franchise-nál kibukott az, amiről most az észak-amerikai mentalitásként beszélt a veterán fejlesztő is. A BioWare legutóbb a Dragon Age: The Veilguarddal fürdött be, hiába tartották a kritikusok okésnak a játékot. Legközelebb pedig egy Mass Effect folytatással jelentkezik a szebb napokat is megélt stúdió, de az remek kérdés, hogy addigra sikerül-e levetkőzni az elmúlt évtized hibáit vagy sem.
Borítókép: EA BioWare