"Ebben a játékban az összeszokottság nagyon sokat számít" - OBSCURE Gaming interjú

Július 17-én, vasárnap a két aktuálisan legjobb Overwatch csapat méri össze tudását a nyári MondoGames döntőjében. A Random Mix három tagjával beszélgettünk a döntő előtt.

Július 17-én az aktuálisan legjobbnak nevezhető magyar Overwatch csapatok küzdenek meg egymással MondoGames nyári bajnokságának döntőjében. Az összdíjazás 90.000 Ft, amin a két döntős csapat, a Random Mix és a Team Intense osztozik majd. Előbbi csapat három játékosával beszélgettünk a döntőről, és egyéb érdekes témákról.

Ismerős nevek köszönnek vissza a napokban az OBSCURE Gaming szervezetéhez csatlakozott, korábban Random Mix néven futó „csapat” névsorában. Nem véletlen az idézőjel, ugyanis az eredeti névválasztás tökéletesen tükrözi a felállás mixjellegét, ezzel a csapattagok sem vitatkoznak. A selejtezők során egyébként tomzeY (jelenleg egy nemzetközi mixcsapatban játszik) és Holocarantus is beugrott segédkezni.

A hatos keretben megtalálható Kont ”Konti” Schrauf, aki korábban számos hazai és nemzetközi Hearthstone és Heroes of the Storm versenyen ért el komoly sikereket. Utóbbi játékban egyébként csapatával szabályosan letarolta a magyar kupákat, többek között három MondoGames elsőséggel is büszkélkedhet. Eredményeinek felsorolása valamivel terjedelmesebb helyet követel magának, mint a kérdésekre adott válaszai, de a teljesség igénye nélkül néhány: nyolc IPON Heroes of the Storm kupa elsőség, egy-egy Go4Heroes Europe Cup és Go4Heroes Europe Monthly Final első hely, két ZOTAC Heroes of the Storm Cup második hely, illetve Blizzard World Championship Qualifier 3-4. hely.

Kapronczai ”Zsokker” Zsolt egykori League of Legends játékosként váltott Overwatch-ra: a PlayIT aranyérmes játékos 33 magyar online kupából 31-et megnyert, illetve két éven keresztül a magyar LoL válogatott csapatkapitánya volt, irányítása alatt Magyarország elhódította a NationsCup-ot is. League of Legends játékosként és CS:GO csapatmenedzserként külföldi versenyeken is tiszteletét tette.

A két említett játékos mellett még Straub ”straubbazsi” Balázs válaszolt a kérdésekre, akit egyéb elfoglaltságai miatt nem láthatunk majd a vasárnapi döntőn. Ő a többiekhez képest aránylag későn, 2012-ben kezdett el komolyan foglalkozni népszerű e-sport címekkel, de versenyszerű pókeresként feltornászta magát a legjobbak közé.

 

Kinek a fejéből pattant ki az ötlet, hogy gereblyézzünk össze egy Overwatch csapatot? Régre visszanyúló ismertség alapján vagy más módon legóztátok össze a hatos fogatot?

 

Zsokker: Régóta ismerjük egymást, talán én noszogattam többieket, hogy csapatozzunk. Viszont egyelőre inkább egy mixnek mondanám magunkat, nem nagyon gyakorlunk együtt, általában három-négyen játszunk egyszerre a csapatból, de remélem, ezen a jövőben változtatunk. ;)

 

straubbazsi: Is. Továbbá, a RandomMix környékén egy esti gyakorlásra is közel lehetetlen kihívás összelegózni egy stabil hatost. Jah.

 

Konti: Akik éppen ott voltak TS-en.

 

Miért döntöttetek úgy, hogy korábbi játéktapasztalatotokat és sikereiteket hátrahagyva átnyergeljetek a versenyszerű Overwatch-ra?

 

Zsokker: Én már régóta nem foglalkoztam versenyszerűen a League of Legends-szel, most pedig új játék, új remények… :D

 

Konti: Igen.

 

A MondoGames Overwatch bajnokság kvalifikációs sorozatában kétszer találkoztatok a Team Intense csapatával, számotokra mindkét összecsapás vereséggel zárult. Tegyük hozzá, az elődöntőben több játékosotok sem az általa megszokott szerepkörben – és ebből adódóan – karakterrel játszott, illetve beugróra is szükségetek volt. Mindezek ellenére kijelenthető, hogy a Team Intense a rendszeres gyakorlásnak és az ebből fakadó összeszokottságnak köszönheti mindkét győzelmet?

 

Zsokker: Igen. Eben a játékban az összeszokottság nagyon sokat számít, kicsit kaotikus is volt a felállásunk, nem csak hogy nem összeszokott játékosokkal álltunk fel, ahogy írtad is, többen idegen szerepkörben kellett, hogy játszanak.

 

straubbazsi: Ez volt a megítélésünk, igen. Úgy emlékszem, a megjelenés utáni első ESL versenyen is láttuk már a csapatnevet viszonylag jól szerepelni. Az Overwatch fókusza a csapatjáték, akár az egyéni teljesítményen is túlmutatva.  Úgy gondolom, jól van az úgy, hogy a kitartó gyakorlástól, konzisztenciától láttunk domináns győzelmet az itthoni versenyen is. További sikereket kívánok a Team Intense-nek!

 

Konti: Igen.

 

Ha helyesek az információnk, akkor az offline döntőre sem a végleges felállással érkeztek. Kik szerepelnek beugróként, illetve hogyan alakul majd az állandó csapatnévsor?

 

Zsokker: Bazsi nem ér rá, helyette ejay fog játszani. Sőt, szerdán kiderült, hogy a hatodikunk sem ér rá, így egy teljesen új felállással fogunk érkezni a döntőre! (Zsokker, Konti, Fana, Wuki, ejay). Próbálunk hűek maradni a csapatnevünkhöz, és nem játszani kétszer ugyanazzal a hatossal! :D

 

Ja, ha már csapatnév egy fontos változás, hogy sikerült szponzort találnunk, az OBSCURE Gaming személyében. Így nem csak a felállás, a név is változik!

 

Konti: Igen.

 

A selejtezők során több magyar csapattal is játszottatok, habár ennyi mérkőzésből hiba lenne messzemenő következtetéseket levonni, de hogyan látjátok a hazai játékosok és csapatok felkészültségét, általános játéktapasztalatát?

 

Zsokker: Nem fogsz szeretni, de borúsan. A Team Intense-t vegyük ki a kalapból, mert ők régóta játszanak, de rajtuk kívül nincsenek Magyarországon csapatok. Vannak jó játékosok persze, de ez egy csapatjáték. Meglepetések is értek minket a selejtezőkön, de negatív értelemben.

 

straubbazsi: Induljon ott a válasz, hogy elég új még a játék. Záruljon is itt.

 

Konti: Eddig elég gyenge.

 

Már jóval a játék megjelenése előtt heves viták zajlottak a versenyeken használt, vagy éppen nem használt szabályrendszerekről. A kompetitív mód eleresztése előtt, főként a topcsapatok nyomására, az úgynevezett „eggplant” formátum (1 hőslimit, 2CP pályák kizárva, stopwatch) került több versenyen is előtérbe. A frissítés után nyilvánvalóvá vált, hogy a Blizzard ragaszkodik eredeti elképzeléséhez, miszerint nem korlátozza a hősök számát. Ezt követően a legtöbb versenyen elvetették a hőslimitet, azonban ez csak időszakosnak bizonyult. A 100 000 dolláros bajnokságot szervező ESL (is) meghallotta a közösség segélykiáltását és visszaállt a hőslimitre, ezt pedig a többség is követte. A hamarosan érkező frissítésben pedig bemutatkozik a beépített hőslimit. Jó döntés volt ez a Blizzard részéről, valóban szükség van hőslimitre?

 

Zsokker: Igen, ha csak a competitive résznél maradunk, akkor nincs idegesítőbb, mint amikor öt D.Va vagy Tracer szaladgál ki utolsó pillanatokban. Versenyszintnél pedig az mindenképp fontos, hogy csak egyféle rendszer legyen. Változni fog a meta így is, úgy is, meglátjuk mi fog kisülni belőle

 

straubbazsi: Valóban, ez egy hónapok óta tartó párbeszéd. Szubjektív és rövid válaszom, hogy bár sokaknak élvezhető volt a limit nélküli diverzitás, a játéknak hosszútávon mindenképpen szerencsésebb a hero limit. Balansz, gamedesign oldalán is egyértelműen nyugodtabb vizeken lehet evezni (lásd Tracer, Winston, D.Va és a többi), és ami talán még fontosabb, hogy a Competitive Play és a versenyek formátuma könnyedén egységes lehessen.

 

Stopwatch? Követem a nagyobb versenyeket az év eleje óta, mindig világos volt, hogy a játék készítői miért ódzkodnak ettől a formátumtól. Ha választhatnék, az ígért time bank struktúra mellett voksolnék a stopwatch ellenében. Tehát, minden jó, csak ezt a pár hetet kell még kibírni a pénzfeldobásokkal. 

 

Végére, már csak azért is, mert nem szokás, tőlem egy kalapemelés az OW-teamnek. Nem félnek alapvetéseiken is változtatni. Vagy például nyilvánvalóan sokat dolgoztak az azonos pályán játszott sudden death koncepcióján, majd két nap PTR visszajelzés után kijelentették (egy elnézést és hosszas magyarázat kíséretében), hogy kukába lesz gyűrve az egész - ahol persze valóban helye van.

 

Konti: Döntsük már el Blizzárd.



Néhány héttel ezelőtt a REUNITED csapata megvált alapító-játékosától, megüresedett helyére a Master Overwatch ranglistájából választottak utánpótlást. Tegyük fel, hogy egyénileg és csapatként is kiemelkedő teljesítményt nyújtotok a jövőben, és a játékos-statisztikai oldalakat böngésző komolyabb csapat edzője felkeresi a csapat egyik tagját. Fontosabb lenne számotokra, hogy közös erővel, együttesen haladjatok a kitűzött célok felé, vagy elengednétek a kipécézett csapattagotokat?

 

Zsokker: Fontos a csapategység, és baráti viszonyban vagyunk egymással. Ennek megfelelően persze tartanám a kapcsolatot velük miután elmentem másokhoz! :D #joke

 

Jelen helyzetben mindenki nevében mondhatom, hogy persze, elfogadnánk egy jó, fizetős ajánlatot, hiszen gyakorlatilag mi csak egy mix vagyunk. Ha végre sikerülne valami komolyabb dolgot összehozni, de legalábbis hatan együtt játszani, abban az esetben nem tudom, mi lenne a válasz :D Ezt attól tenném függővé, hogy mikre vagyunk képesek.

 

Most meg hero limit? Nem hiszem, hogy ezzel sokan számoltak ennyire korán. Tudom, hogy alapvetően türelmetlenek vagyunk, és főleg, hogy ellen úszok az árnak, de nincs ennek a játéknak a sorsa rossz kezekben.

 

straubbazsi: Egyéni célok, egyéni döntések. Ha pillanatnyi sajnálatot félretéve nem tudnánk tisztelni egy ismerősünk döntését, nem tudnánk örülni sikerének, akkor már most sem lenne érdemes ennyi időt együtt töltenünk. 

 

Konti: Igen.

 

Mit szóltok a PTR környezetben már elérhető frissítéshez? Többet láthatjuk majd például Zenyattát kompetitív környezetben, illetve a többi hőst érintő változtatások milyen befolyással lehetnek a versenyjátékra, ha ebben formában elfogadásra kerülnek?

 

Zsokker: Huh, örülök is, meg nem is! Talán mondhatjuk, hogy el fog jönni a “support meta” Több nagyobb játékos nem látja kizártnak a négy supportot sem, mellettük Reinhardt és McCree kapna még helyet a felállásban. Ez nagyon jó, változnak a dolgok, buffolták (Zeny, D.Va), illetve nerfelték, akiket kellett. Bár ezt a Mercy “nerfet” nem tudom hova rakni, ráfért volna még. Nagy örömömre Zenyata 100%, hogy meta lesz patch után, ami jó, de sokat kell gyakorolnom még vele. Remélem kevesebb buggal fog bekerülni a patch, mint a competitive!

 

straubbazsi: Zen overbuffed. Nem lehet mással kezdeni. Az a benyomásom alig pár óra tesztelés után, hogy a felső határokra lőtték be a számokat a PTR hetére. Bízom benne, hogy finomítani fognak rajtuk. Mégis, induljunk ki ezekből.

 

End of the friendly skies. A legutóbbi balansz (Widow, McCree) patch után világosan Pharah köré épült a metagame. Ellenben, úgy fest, ismét minden counterre minimum elérhető pick lesz. McCree midrange sniperként fog visszatérni, és a talán legnagyobb büntető Zenyatta is stabilan fogja földön tartani az ugri-bugri lányokat. Nem is említve a semi-widow anyukát. (Vagy a mindig ready defense matrixot. Egyébként, D.Va változtatás iránya zseni, csak itt is… talán kicsit túl sok a jóból?)

 

Pharah down, support buff, new off-support, mindez talán elég ahhoz, hogy megtörjön Mercy 200%-os pickrate-je is. Azért nagyban nem fogadnék. Távolabb lépve, a team fightok tovább gyorsítása lep meg. Mindenfelé óriás damage boostok, oneshotok, pillanat alatt elolvadó 500-600 életpontok, kvázi védhetetlen kombók. McCree midrange headshot 50% Ana/Zen/Mercy damage boosttal 210 dmg, haló? Ana ulti? Nyolc másodperc. Horror.

 

Konti: Még több hőst kell játszanom :v

 

Mennyire tartjátok fontosnak, hogy egy játékos minél több hőssel magabiztosan, az átlagon felül tudjon játszani, attól függetlenül, hogy egy csapaton belül meghatározott pozíciót tölt be?

 

Zsokker: Solo queue-ben mindenképp hasznos, de ha komolyabban játszanád a játékot, mindenképp kell egy role (több hőssel természetesen), ami tetszik, és aminek próbálod a pickjeit minél tökéletesebben megtanulni játszani. Persze mindemellett nem árt, ha több hőssel is játszol, változhat a meta és a hősök. Például jelenleg lehetsz a világ legjobb Pharája, 90 százalék, hogy frissítés után a karakter eltűnik, de legalábbis visszaszorul a metából. Tudnod kell alkalmazkodni, és a patch napján máris ugyanolyan szinten játszani az új meta hősöket, mint az azelőtt a már megszokottakat.

 

straubbazsi: Ahogy látjuk, túl képlékeny a metagame ahhoz, hogy bele lehessen kényelmesedni egy-két hős pörgetésébe. Jól van ez így.

 

Konti: Fontos.

 

Milyen tanácsokkal tudtok szolgálni azon játékosok számára, akik már elhatározták, hogy csapatként összeállva készek meghódítani a magyar, majd későbbiekben akár a nemzetközi Overwatch mezőnyt? Elsősorban az egyéni felkészülésre, csapatmunkára, taktikák kidolgozására, kommunikációra és az ehhez kapcsolódó egyéb területekre vagyunk kíváncsiak.

 

Zsokker: Hát, mindenképp csapatban nézzék meg magukat, és ne szálljanak el maguktól! A gyakorlás a kulcsa mindennek, minél többet, minél gyakrabban! Ez persze ránk is ránk férne :/

 

straubbazsi: Csak egy rövid, amit gyakran említek. Vannak játékosok, tartalomkészítők, akik már egyénenként is több ezer órát beletettek ebbe a játékba. Vannak minták sikeres - és sikertelen - csapatoktól. Használjátok a közösségi tudást, a kihívás nem ott van, hogy nekünk kell megfejteni a játékot.

 

Konti: Nézzétek a streamemet, egyébként meg bele kell adni 110%-ot és remélni, hogy jól játszol.

 

Az OBSCURE Gaming döntős felállása a következő:

 

Kapronczai ”Zsokker” Zsolt – Support

Kont ”Konti” Schrauf – DPS/Flex

Balogh ”Niubi” Dávid -

Martin ”ejay” Dézsi – Flex

Mátyás ”Wuki” Szurkos - Support

Zoltán ”Fana” Simon – Tank

 

Ha szeretnétek követni az egyes játékosokat, akkor itt megtehetitek:

 

Zsokker
https://www.twitch.tv/zsokker

https://www.facebook.com/officialzsokker/?fref=ts

 

Konti
https://www.twitch.tv/konti1337

https://www.facebook.com/Konti1337/

https://twitter.com/Konti1337

Kövess Minket!