Az e-sport veteránja szakmai szemmel beszélt az ESL és a Facebook üzletéről egy interjúban.
Paul "Redeye" Chaloner rendkívül összetett személyiség az e-sporton belül, hiszen a műsorvezetéstől a szakmai tanácsadásig mindennel foglalkozik. A theScore Esports-nak adott majdnem másfél órás interjújában ezúttal előkerült az ESL sokat vitatott Facebookos üzlete is, melyről igen határozott véleménye van, hiszen a Code Red Esports ügynökség igazgatójaként többek között a közvetítési jogok árusításával is foglalkozik.
Az interjúban kifejtette, hogy mindig is az volt az irány, hogy a közvetítési jogokból tartsák fent az e-sportot a szervezők, mert ezek az üzletek elég stabil bevételi forrást jelentenek. Az elmúlt 10 évben minden törekvés ezt a célt szolgálta. Először létrehozták a tartalmakat, majd addig növelték a mennyiséget és a minőséget, amíg lehetett. Később, néhány évvel ezelőtt azt szerették volna, hogy minél többen nézzék az e-sportot, ezért a Twitch-hez fordultak, ami a legnagyobb platform volt erre a célra. A nagy nézősereg bevonzotta a szponzorokat, ez pedig lehetővé tette, hogy stadionokba költözzenek az események. Ha már ezt elérték, akkor jöhettek a közvetítési jogok, ugyanis így már felfigyelt erre sok mainstream platform is, akik korábban nem vették komolyan a versenyszerű videojátékokat és ezzel együtt végre megtérülhet az a 10 évnyi befektetés, amit nagy reménnyel beletett az iparba sok-sok cég.
Mindezzel eljutottunk a Facebook-üzletig, ami Redeye szerint az a modell, ami az e-sport jövőjét jelenti. Több millió dollárt kapott az ESL azért, hogy exkluzív közvetítési jogokat adtak el az ESL One és Pro League tornákhoz, ami azt jelenti majd, hogy a jövőben még nagyobb és még jobb eseményeket tudnak csinálni majd, úgy, hogy ezekért továbbra sem a nézőknek kell fizetnie. Ráadásul nem a szervezőknek kell hirdetnie a versenyt, ami segít a pénzük menedzselésében, hiszen a befektetési jogok eladása után a Facebook érdeke az, hogy megtérüljön és sokan nézzék. Bár maga Redeye is sajnálja, hogy emiatt olyan helyen kell nézni a közvetítést, ahol nem mindenki akarja, de egyszerűen így működik a kapitalizmus. Még egyszer kiemelte, hogy egy ilyen üzlet lehetővé teszi az ingyenes hozzáférést, és lehet, hogy fizetnünk kellene érte, ha az eddigi modellt követnék a szervezők, de továbbra is abban az ütemben fejlesztenék a tartalmukat, mint most.
Személyes oldala is volt a történetnek, ugyanis az ESL ONE Genting alatt fenyegetések hadát kapta rajongóktól csak azért, mert Facebookra költözött a stream és próbálta megértetni velük, hogy ez egy üzlet, ami az ő érdeküket is szolgálja hosszútávon. Ő is tisztában van azzal, hogy a Facebook platformjának vannak hibái és hiányosságai, de ez nem az ESL hibája és felelőssége. A közösségi média oldal fejlesztői keményen dolgoznak azon, hogy javítsanak az élményen, de ehhez idő és megértés szükséges. A gentingi versennyel kapcsolatban felhozta példaként azt is, hogy éveken át probléma volt a Twitch európai szervereivel és két év kellett hozzá, hogy megoldják. Ugyanezt a Facebook két nap alatt megcsinálta.
Exkluzív szerződést kötött az ELEAGUE és a Twitch
Valószínűleg az ESL-re kontrázott rá az ELEAGUE, ők is többéves szerződést kötöttek, csak nem a Facebookkal.
Természetesen az ESL is követett el hibákat, Redeye szerint a jogtalan DMCA-zés és a közösséggel történő kommunikáció voltak a legnagyobb problémák. Viszont a történtek rengeteg tanulsággal szolgáltak és valószínűleg a jövőben már nem történik hasonló, illetve kiemeli, hogy sokkal jobban kellett volna segíteniük a Facebook munkáját már hónapokkal az esemény előtt. Ha időben bekerül minden a platformra, amit a közösség elvárt, akkor nem történik meg ez a felkelés a fórumokon. Felhívta rá a figyelmet, hogy a Twitch sem tökéletes és kell nekik a konkurencia, hogy törődjenek a termékükkel és áldozzanak pénzt rá. Szerinte, ha nincs az ESL és a Facebook üzlete, akkor sosem fizetett volna egy centet sem a Twitch az Overwatch League exkluzív jogaiért, mert felesleges. Így azonban készséggel adtak 90 millió dollárt érte, mert muszáj volt. A versennyel jól jár az e-sport hosszútávon, mert még több pénz kerül be a körforgásba és felmennek a közvetítési jogok árai, amivel még nagyobb és jobb tartalmat gyárthatnak a szervezők. De ami a legfontosabb, továbbra is ingyen nézhetjük mindezt, mert vannak cégek, akik fizetnek helyettünk érte.
Borítókép: IGN