GTS: Így írt történelmet az olimpián Blazsán Patrik

GTS: Így írt történelmet az olimpián Blazsán Patrik

Három futam, tizenhat versenyző, de Blazsán Patrikból csak egy van.

OVS. Három betű, amelynek jelentéséről szűk két hónapja még csak kósza tippek születtek volna. Az eltelt időszakban még elsősorban az e-sporttal kapcsolatban lévő tábor résztvevői ízlelgették jólesően eme rövidítést, 2021. június 23-a óta pedig egészen biztosan sokkal többen megismerték és megszerették azt, amit a beválasztott hivatalos versenyszámok képviselői megmutattak a világnak.  

A virtuális olimpia egyik száma szívünknek kiemelten fontos volt, hiszen a motorsportágban a Gran Turismo által magyar résztvevőnek is szurkolhattunk. Az előzetes online kvalifikációban hazánkat a nemzetközi World Tour versenyekről, no meg persze az elmúlt években megrendezett országos bajnokságokról jól ismert Blazsán Patrik képviselte a régió 5., a kvalifikált top 16 versenyzők között pedig a 9. hely megszerzésével. Az olimpia napját ennek megfelelően kiemelt érdeklődéssel vártuk.

A győzelmet három versenyen elért eredmények összesítése alapján lehetett megszerezni, melyek mindegyikét – az eddigi nemzetközi versenyektől eltérően – külön egykörös kvalifikáció előzött meg, így a legapróbb hiba is végzetes hatással bírt a versenyre. Az szintén eltért a korábbiaktól, hogy ezúttal mindhárom versenyen azonos autókkal teljesítették a versenyzők, így biztosítva az egyenlő esélyeket. A rajtelsőségért, illetve a leggyorsabb körért további 1-1 pontot lehetett szerezni, az utolsó futamon pedig dupla pontok jártak mindenkinek.

1. futam

Az első megmérettetésre a Tokyo Expressway – East Outer Loop pályán került sor 7 kör erejéig egy Toyota 86 Gr4 kategóriájú autóval. Patrik itt a 7. helyet szerezte meg az kvalifikáción, szűk 3 tizeddel a leggyorsabb Mikail Hizal mögött. Az már itt látszott, hogy a legerősebb EMEA régió képviselőivel csak a 2019-es világbajnok Igor Fraga és a japánok Miyazonója tud majd érdemben lépést tartani. 

Hazánk fia elég hamar meg tudta előzni a hazai rendezésű 2019-es V4-ről ismert Nikita Mysovot. Az élen óriási csata zajlott a hosszú célegyenes miatt, de – talán éppen ezért – a közvetlenül élen haladók mögött nem igazán volt érdemi, végleges mozgás, inkább a vonatozás volt a jellemző. Patrik végig folyamatosan harcban volt a jobb helyezésekért, de a leírtak fényében a sorrend állandóan változott. A helyezkedésben sokat jelentett az, hogy az említett egyenesben ki milyen szélárnyékot kapott az előtte haladóktól. Patrik közben megpróbált feljebb kapaszkodni, ami részben sikerült is, de Brooks szabálytalan kontaktja miatt – ami miatt böntetést is kapott – kiesett a ritmusból. Az élen 3-4 versenyző sokszor egymás mellett haladt, és bár a teljes mezőny végig nagyon közel volt egymáshoz, nem lehetett megtippelni a végeredményt. Az élen Beauvois óriási formát mutatva nyerte meg a versenyt, a közvetlenül mögötte érkező sűrű bolyban Patrik végül a 8. helyet tudta megszerezni a kissé NASCAR-os taktikát megkövetelő versenyen, összesen alig több, mint 3 mp hátránnyal. A futam utolsó kanyarjának féktávján Serrano az olasz Gallónak ütközött, akinek az emiatt teljesen jogosan kiosztott büntetése miatt egy helyet nyertünk.

A második futam eseményeiről a következő oldalon olvashattok!

2. futam

Itt a Sardegna Road Track – B aszfaltcsíkon kellett bizonyítaniuk a versenyzőknek 13 kör erejéig. A leggyorsabb ezúttal is Mikail Hizal volt, Blazsán Patrik pedig a 6. helyre hozta be a Toyota GR Yaris N300 kategóriájú autót 260 ezred lemaradással. A verseny rögtön tragédiával indult, Fraga technikai gond miatt nem tudott még elrajtolni sem, így már azonnal egy hellyel előrébb került a magyar autó. Ezen a futamon már a taktika is szerepet kapott, hiszen közepes és kemény keveréket is kötelező volt használni. Patrik – az élmezőny nagy részével megegyezően – a lágyabbal kezdett. Ez igen jó taktikánk bizonyult, hiszen a TOP4 elég hamar el tudott lépni a többiektől. Az élen Hizal-Beauvois-Miyazono trió hamar meg akart lépni kihasználva a gumielőnyt. Szemmel láthatóan ez lebegett a magyar versenyző előtt is, aki az első kört követően a célegyenes végi féktávon aránylag simán el tudott menni az olasz reménység, Gallo mellett és csatlakozott hozzájuk. Az itáliai próbálta tartani a tempót a keményebb keverékű gumikon, de ilyen mezőnyben erre nincs valós esély, körről-körre szakadt le a fiúnkkal immár kvartetté kiegészült élmenőktől. A boxutcát is egyszerre látogatták meg, és míg az élen ádáz csata volt a vezetésért, addig Patrik közvetlen közelükben várt az adódó lehetőségre, így is kímélve az abroncsokat. Nagyon jó érzés volt magyar autót (versenyzőt) látni az élen még akkor is, ha akcióra nem került sor részünkről, leginkább Beauvois és Hizal cserélgették pozícióikat a célegyenes végén. A legnagyobb izgalmakat az utolsó három körben élhettük meg, amikor Miyazono is előkelőbb helyre tört Hizal megelőzésével. Természetesen 2020 világbajnoka sem hagyta magát, a vezető négyes egyébként végig tizedekre haladt egymástól. 

Az utolsó körben eljött végre az a tűzijáték is, ami az egész futamon jól láthatóan közeledett felénk. Hizal már a célegyenes végén dűlőre akarta vinni a dolgot Miyazonoval. Ott még nem sikerült ezt megtennie, de nem adta fel, az utolsó kör végéhez közeledve maga előtt űzte a japánt, szinte rátolva az élen álló franciára. Az utolsó kanyarokban hárman is egymás mellett voltak, az így kialakult lehetőséget a mögöttük eddig figyelő szerepet betöltő Blazsán Patrik is igyekezett meglovagolni. Annyira jól csinálta, hogy néhány másodpercre még a vezetést is megszerezte. Megtartani sajnos nem tudta a kedvezőtlenebb ív miatt, de amit el lehetett érni, azt bizony elérte, nagyszerűen ragadta meg a lehetőséget és elképesztően szoros csatában a 2. helyen fejezte be a futamot mindannyiunk nagy örömére.

A ponttáblázat alapján ekkor a duplázó Beauvois előnye tetemesnek tűnt a megszerzett 24 pontjával, mögötte viszont négyen voltak az összesítésben 14-15 ponttal, köztük Blazsán Patrik is. 

A harmadik futamról a következő oldalon olvashattok összefoglalót!

3. futam

A harmadik, mindent eldöntő duplapontozásos 18 körös futamon, amely a Dragon Trail Seaside pályán került megrendezésre, Valerio Gallo indult a pole-ból, mögötte közvetlenül Mikail Hizal majd pedig Baptiste Beauvois következett. Blazsán Patrik a 9. helyre kvalilifikálta magát viszont ő volt az első a mezőnyben aki a kemény keverékű gumikkal vágott neki a 18 körös menetnek. A rajt után Gallo azonnal meglépett a lágy keverékű gumikon, szinte állva hagyta a közepes keveréken rajtoló német Hizalt. Beauvois nem sokáig örülhetett a kvalifikáción megszerzett pozíciójának ugyanis Brooks vele is kontaktba keveredett és a mezőny végére esett vissza, amivel elszállni látszottak a dobogós esélyei. A visszaeső francia miatt Patrik egy hellyel előrébb jött viszont a mögötte lágyabb keverékkel haladó Aiman és a kemény keverékkel köröző Serrano is megelőzte őt. A negyedik kör végén a kemény keverékkel rajtoló versenyzők többsége Blazsánnal együtt a boxba látogatott, ahol is a magyar lágyakra váltott és ezzel megkezdte a felzárkózást a közvetlen élmezőnyre.

A 7. kör végén a médium és lágy keverékkel rajtolók is kiálltak a boxba ezzel kezdetét vette a már várt taktikai küzdelem. A magyar klasszis által választott ellentétes stratégia kifizetődőnek kezdett látszani, ugyanis egyedüliként autózott soft gumikon így azonnal támadásba is lendült. A 8. körben Miyazono a falnak csapta a Toyotát - a már korábbi cikkünkben általunk is emlegetett „folyosóban” – Amivel két helyet is vesztett így ROH-SZASE versenyzője már a harmadik helyen autózva éreztette a bombameglepetés. Ezekben a körökben szinte végig a magyaron volt a kép és a kommentátorok is felfokozott hangulatban méltatták a magyar tehetség tempóját és okosan megválasztott taktikáját. Mindeközben már az előtte szintén kemény keverékkel autozó – 2019-es világbajnok – Hizalt is támadni kezdte azonban a 10. kör végén bejött a boxba, hogy az utolsó kötelező kerékcseréjét is teljesítse ahol is közepeseket rakatott fel.

A 11., 12. és 13. körben az előtte haladók is letudták a kiállásokat amivel Patrik a 3. helyre jött vissza, azonban körülötte csak lágyabb komponensű gumikkal köröztek így elérkezett a merész taktikájának a valódi erőpróbája. A 14. körben Serrano ugyan megelőzte Fuvarost, de az összetett szempontjából még mindig az olimpiai dobogón állt ezzel a helyezésével a magyar. A mezőny elején is fokozódott a hangulat, ugyanis az eddig lágy és közepes gumin autózó Gallo kemény keverékekre váltott és előnye rohamosan fogyni kezdett a mögötte soft gumikon rohamtempóban érkező Hizal előtt. Közben Inostroza is elment menetrendszerűen Patrik mellett, aki okosan nem is erőltette a védekezést az - eltérő stratégia miatt -, hiszen neki a kemény gumikon érkező Miyazono-ra kellett csak „figyelnie” innentől kezdve. A középmezőnyben haladó – a futam elején hátraeső – Beauvois elképesztő tempót diktálva kezdte meg a felzárkózást és egészen a 9. helyig jutott, ami számára dobogós helyezést ért összetettben. Az utolsó körben idegtépő izgalmakat láthattunk, ugyanis Hizal utolérte olasz riválisát és az utolsó kanyarban kivülről előzési manőverbe is kezdett, de Gallo nagyon okosan helyezkedve kivédekezte és 67 (!) ezreddel megnyerte az utolsó futamot ezzel az olimpiai döntőt is német vetélytársa előtt. Legnagyobb örömünkre Blazsán Patrik a már tőle megszokott taktikus versenyzéssel a 4. helyen zárt ezzel tovább öregbítve a magyar szimulátorsportot.

„Elképesztően szoros volt végig a verseny. Mindent megtettem amit csak lehetett de ezek a srácok nagyon gyorsak. Az időmérős teljesítményemet a versenytaktikámmal próbáltam ellensúlyozni ami jól sikerült. Sajnálom az első futamban a Brooksszal való kontaktot, mert úgy érzem ott előrébb végezhettem volna és ezáltal az összetett tabellán is. Ettől függetlenül elégedett vagyok, Köszönöm mindenkinek a szurkolást!” - mondta a futam után Blazsán Patrik

Elmondhatjuk, hogy a már World Tourokon is megszokott izgalmakat és minőséget szolgáltatta a Gran Turismo szervezőcsapata és versenyzői kollektívája. Az olimpiai döntő újfent igazolta a versenyképes magasszínvonalú „játék” létjogosultságát, amivel sporttörténelmet írt a Polyphony Digitál játékstúdió. 

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

(Képek: Blazsán Patrik World Final 2019 / fotó: ROH, IOC)

Kövess Minket!