Cikkünkben összegyűjtöttünk néhány tippet, jótanácsot, praktikát, hogyan tudsz magasabb szintekre jutni Rocket League-ben.
A Rocket League tipikusan az a játék, ahol nincs két egyforma mérkőzés. Szinte lehetetlen megjósolni, hogy ha ez vagy az a mérkőzés így zajlott le, hogyan fog a következő. Ennek okai rendkívül sokfélék lehetnek, az egyik közöttük pedig magában a játékosban is keresendő: nincs olyan, hogy végig ugyanazon a szinten tud valaki teljesíteni, akár meccsről meccsre is ingadozhat a forma kisebb-nagyobb mértékben.
Cikkünkben igyekezzük összefoglalni a különböző praktikákat, mikre érdemes odafigyelned, hogy ezekből te a legtöbbet tudd kihozni és akár rövidebb, akár hosszabb idő múlva, de el tudj jutni arra a szintre, ahová szeretnél. Fontos azonban megjegyezni, hogy a játékosok egyéni képességei ezektől eltérhetnek. Simán előfordulhat, hogy valaki Gold I rankon tud már például flip reset gólt lőni, míg Grand Champion 1 szintű játékos erre képtelen. Cikkünk egy általános útmutató összességében, illetve mindig tartja magát a mondás: a jó pap is holtig tanul.
A cikk elkészítésében köszönöm shadix. (MTK Budapest) és m1lan (Future Esports) közreműködését és szakmai lektorálását.
Általános tanácsok
A free play fontossága
Csodálkoztál már rajta, hogy ha egy profi játékos közvetítéseit követed, akkor sokszor csak egyedül, egy üres arénában kergeti a labdát? Ez nem véletlenül van így: ebben a játékmódban a lehetőségeknek csak a képzeleted szab határt. Az pedig, hogy ki hogyan tölti el az időt, már személyiség kérdése, azonban egy közös pont mindenkiben van: vagy a mérkőzésekre való rákészülés a motiváció, vagy egy adott gyengeség fejlesztése.
Bemelegítés során ne gondolkodj még sokat, egy egyszerű forgatókönyvet kövess: üsd el a labdát és kövesd. Próbáld meg utolérni olyan gyorsan, ahogyan csak tudod és ha sikerült, üss bele még egyszer, ezt pedig ismételgesd. Bár ez értelmetlennek tűnhet, de segít a kezednek ráhangolódni a játékra, segít neked is fejben a játékra készülni. Ennek pedig van egy hosszútávú vonzata is, ha ugyanis gyorsan csinálod, akkor előbb-utóbb már tudni fogod, hogy hova megy a labda bizonyos pattanások után, és még gyorsabban tudod utolérni, ezzel pedig akár mérkőzéseken is előnyt tudsz szerezni.
A free play mellett hasznosak lehetnek még a custom trainingek is, amelyek során szintén te vagy csak és a labda, azonban előre megadott módon és sebességgel megy a labda, neked pedig a trainingben megadott módon kell elvégezned valamit, például egy kapura lövést, vagy a védést. Ha egy kifejezett mozdulatot szeretnél gyakorolni (például a double tap), arra a custom training is hasznos lehet.
Helyezkedés
Régóta fennálló igazság, hogy a Rocket League-ben nincsenek olyan fix szerepek más sportágakhoz képest, mint például kapus, középpályás, vagy csatár, itt mindenki csinál mindent. Az a nem mindegy viszont, hogy mikor mit kell csinálni. Egy jó csapat akkor lehet még sikeresebb, ha mindenki tisztában van a helyezkedés, vagy máshogy hívva rotation, forgás fogalmával. Ebben is kettőt különböztetünk meg: támadó (a képen felül) és védekező (a képen alul) forgás.
Természetesen nincs kőbe vésve, hogy mikor hogyan kell helyezkedni, tehát a fenti kép és az alábbi magyarázat nem egy szentírás, viszont egy jó kiindulópontot adhat, az adott mérkőzésen pedig az aktuális eseményekhez igazodik úgyis mindenki.
Támadó
Támadásoknál két ember feladata lesz elsődlegesen a gól szerzése, a harmadik játékos pedig inkább biztosítja a területet, nehogy pont abból kapjon egyet a csapat, hogy támadott. A két fő közül az egyik a pálya középső részén követi a támadást, míg a labdás játékos a szélről (3-as számú) próbálja neki bejuttatni. Ha ez sikerül, a középen álló játékos (a képen a 2-es számú) feladata, hogy azt megpróbálja kapu felé juttatni, amennyiben lehetséges. Ha a védelem tisztáz, elsődlegesen a fedezet (1-es számú) dolga, hogy azt begyűjtve folytassa a támadást, vagy ha az ellenfél van kecsegtetőbb helyzetben, biztosítsa a védelmet, míg a társak visszaérnek.
Ha van rá lehetőség, a pálya szélén támadó játékos igyekezzen elcsípni a sarokban lévő 100-as boostot, ezzel még tovább nehezítve az ellenfél dolgát, aki egy idő után boost híján már nehezebben fog tudni helyezkedni.
Védekező
Védekező oldalon is van szervezett helyezkedés alapértelmezett esetben. Egy játékos védi a hosszú kapufát (3-as számú), egy játékos a gólvonal mögött védekezik (2-es számú), a harmadik pedig segédkezik a védekezésben. Az 1-es számú próbálja meg a tisztázást elvégezni. Ha viszont az ellenfél így is kapura tudja rúgni a labdát, az annak a helyezésétől függ, hogy a 2-es, vagy a 3-as számú játékos dolga lesz: a laposabb lövésekkel a gólvonalon álló védő még könnyebben megbirkózik, míg a 3-as számú már a magasabbakra is oda tud érni. Utóbbira nagyobb felelősség is hárul, a hosszú kapufánál állva ugyanis belátja az egész pályát, így tudja jelezni a többieknek az ellenfelek helyzetét.
Figyeljetek oda, hogy az ellenfél ne vigye el a sarokban lévő boostot, mert kevés boosttal nehéz védekezni. Ha nagyon szorult helyzetben vagytok, a kapu környéki kis boostokból 3-at összeszedve 36 boostotok lesz, ami szintén elég néhány dologra.
Demolition: egy fontos taktikai elem
Bár sokan toxikus játékstílusnak tartják, a demolition, azaz az ellenfél autójának a felrobbantása egy sokak által használt taktikai elem. Megfelelő használatával akár komoly helyzeti és taktikai előnyhöz is juthat a csapat, ugyanis az áldozat 3 másodpercre "kiszáll" a játékból és mire visszazökken, az is elvihet extra fél-egy másodpercet. Ugyanide tartozik a bump, bár ott az autó már nem robban fel, ellenben el lehet vele takarítani az ellenfél járművét.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a demók nem minden esetben adnak taktikai előnyt. Egy rossz időben elvégzett demóval hiába van emberhátrányban az ellenfél, de ha az aktuális játékmenettől messze végzed el, azzal ugyanúgy hátrányt is elszenvedhet a csapatod, csak mert nem vagy ott.
Jó mentál = siker
A Rocket League a mérkőzések pörgése miatt nem ad lehetőséget üresjáratra. Folyamatosan észnél kell lenni, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy kizárod azokat a külső tényezőket, melyek csak rontják a koncentrációt. Ebbe már az is beletartozik, hogy nem szabad idegeskedni semmin, beleértve ha felrobbantanak téged, ha gólt kaptok, ha rosszul játszik a csapattárs, bármi. Próbáld meg megőrizni ilyenkor a hidegvéred, maradj fejben a mérkőzésben. Az idegeskedés csak egy ördögi kört eredményez: ideges leszel, rosszabbul játszol, gólokat kaptok, elveszítitek a mérkőzést, és így tovább.
Azon sem szabad stresszelni, hogy épp az adott vereséggel elveszíted a rankod. Egy mérkőzés 5 percig tart (plusz a gólokkal, egyebekkel erre rájön még 1-2 perc, a hosszabbítás növelheti az időtartamot még tovább). Ennyi idő alatt ha egyszer elveszíted, a következőn visszaszerzed és csak maximum 15 perc telt el. Elsődlegesen élvezd a játékot, a többi pedig jön magától.
Rank szerinti fejlődés
Az alábbi részben pedig azt vesszük át, hogy egy adott rankból mire érdemes odafigyelni, hogy egy szinttel feljebb tudj jutni.
Bronz
Köszöntünk a játékban, nagyon nagy valószínűséggel még azok között vagy, akik most csöppentek bele a Rocket League világába. Egy ideig még bőven fogod úgy érezni, hogy valamilyen mozdulat, amit például videómontázsokban látsz, azt megcsinálni lehetetlennek látod, de türelem, a befektetett munkának meglesz a gyümölcse.
A fejlődés iránt az első teendő, amit megtehetsz, hogy amikor elütöd a labdát, megpróbálod úgy megtenni, hogy oda ütöd, ahová szeretnéd, nem pedig csak véletlenszerűen nekimenni. Nem baj, ha nem sikerül, csak próbálgasd. Ha pedig elütötted, próbáld meg fejben megtippelni, hova fog menni, nem szükséges még ilyenkor el is találni a pontos helyet, amit tippeltél, de ha az jó, az már egy remek kiindulópont. Az alap pattanásokat viszont célszerű már elkezdeni megtanulni, például ha szemben állva a fallal nekiütöd, akkor mennyire erősen és messze fog visszapattani.
Silver
Ez az a rank, ahol egy nagyon alap helyezkedést már érdemes használni. A játékosok ugyanis nagyobb valószínűséggel találják el a labdát, így elengedhetetlen, hogy egy kicsit körültekintőbb légy. Ha látod, hogy a csapattárs már megy, hogy elüsse a labdát, akkor neked nem szükséges már, várd meg inkább, mi történik. Viszont szépen lassan kezdd el beültetni a játékodba, hogy ha a labda megy valamerre, akkor minél pontosabban megtippelni, pontosan hol ér földet. Ugyanez vonatkozik arra is, ha te ütöd el a labdát: próbálj meg még pontosabb lenni, még közelebb ütni ahhoz a ponthoz, ahová szeretnéd.
Egy másik dolog, amivel tudsz magadon segíteni, hogy hogyan tudsz repülni. A labdát még nem baj, ha nem találod el a levegőben, csak próbáld saját magadat hozzászoktatni, hogyan tudod az autót a levegőbe juttatni. Ehhez csak ugorj el a földtől, húzd fel a kocsi orrát és nyomd a boostot.
Gold
Lassan kezd egy kicsit gyorsabbá válni a játék, itt az idő kis tudatosságot vinni a mérkőzésekbe. Kezdj el alap szinten a visszahelyezkedésen is javítani, azaz ha például egy támadást lekapcsol az ellenfél, akkor ne a labda után menj, hanem a saját térfeledre védekezni. Ez a forgásra is alapból igaz: ha két társad már az ellenfél térfelén van és támad, akkor maradj le egy kicsit a félpályán, hagyd érvényesülni őket, mert ha nem lőnek gólt, akkor rád hárul a feladat, hogy az ellenfélnek se sikerülhessen.
Ha a repülést elkezdted gyakorolni, akkor lassan próbáld meg a labdát is eltalálni. Nem gond, ha nem oda megy, ahova szeretnéd, de ad egy célpontot, hogy hova kell repülnöd, idővel pedig pontosabbá tudsz válni ezen a téren is.
Ami pedig a földön való játékot illeti, próbálj meg ott is pontosabb lenni. Sok kicsi labdaérintés például hasznosabb lehet, mint egyetlen nagy, próbáld meg magad mellett vezetni a labdát. Fontos, hogy te vezesd a labdát, ne a labda téged.
Platinum
Lassan a ranklétra féltávjához érünk, egyre tovább nő a szükséges tudás mennyisége. Amelyeket gold szinten bizonyos szinten tudnod kellett, azt ezen a rankon érdemes tovább gyakorolni: a helyezkedés például már ne csak a saját játékodra legyen érvényes, hanem ezt törekedjetek csapatszinten is alkalmazni (ezt egyszerűbb, ha például nem egyedül, hanem barátokkal játszol). A repülést próbáld meg gyorsítani, azaz inkább annak elkezdését, próbáld meg elsajátítani, hogyan kell fast aerialozni.
Figyelj oda jobban a saját helyezkedésedre is, hogyan kerüld el azt, hogy ugyanarra a labdára ketten mentek rá (ez hívják double commitnak) - az viszont szituációfüggő, hogy mikor kinek kellene, alapértelmezetten a forgás szerint érdemes. Illetve kezdd el free playben gyakorolni, hogyan kell a falról elütni a labdát.
Diamond
Tovább fokozódik a tempó, lassan szükségessé válik, hogy nemcsak a saját játékodat próbálod meg jól alakítani, hanem értelmezni, mit csinálnak a többiek. Próbáld meg követni a mérkőzés folyását, ha például azt látod, hogy az ellenfél pánikszerűen védekezik, kevés boosttal, akkor nincs értelme teljesen defenzívnek lenni, a középen a kapuralövési lehetőséget kereső játékos nyugodtan megpróbálhatja rálőni a labdát.
Ami a labdakezelést illeti, ez már az a rank, ahol az alap dolgokat már lassan kötelező stabilan csinálni. Például az egyszerű kapuralövéseket, lassan szálló labdákat a levegőben már jó, ha az esetek nagy százalékában eltalálod.
A falon való játékon pedig szintén érdemes csiszolni, hogy ha még nem is pontosan oda ütöd, ahova szeretnéd, de találd el a labdát, ha az feléd jön.
Champion
Immáron egy rankra vagy az egykori legmagasabbtól, és kettőre vagy a jelenlegitől, kezd komolyra fordulni a helyzet. Champion rankon már-már az is elvárt, hogy jól tudd olvasni a játék folyását, hogy bizonyos helyzetekben mi történhet, például ha a csapattársad beadja a labdát, akkor kapura tudod-e küldeni, vagy nem. Ez is egyébként egy olyan pont, amit érdemes fejleszteni: a képesség, hogy el tudd dönteni, a társad egyedül szeretné megjátszani az adott helyzetben a labdát, vagy neked akar-e passzolni. Utóbbi esetben készen kell állnod a játék folytatására.
Ami pedig a passzokat illeti, próbáld meg ezeket te is jobban belefűzni a játékodba. Vannak pillanatok, mikor akár egy gyenge passz a társnak hasznosabb, mint egy erős kapuralövés.
Grand Champion
Gratulálunk, eljutottál arra a szintre, amit a Psyonix már egy címkével is jutalmaz, nagy utat tettél meg idáig - azonban még bőven van mit megtenni. Ami a legfontosabb ezen a rankon: játssz gyorsan! Rendkívül gyorsan. A Grand Champion és a Supersonic Legend között a labda eltalálási százalékán kívül ugyanis az még a legnagyobb különbség, hogy az SSL szintű játékosok jóval gyorsabban tudnak játszani. Ez viszont nemcsak abban merül ki, milyen gyorsan mennek a pályán, hanem milyen gyorsan is hoznak döntést: próbáld meg már azelőtt megtippelni, hogy mi fog történni, mielőtt a társad, vagy az ellenfél egyáltalán beleér a labdába!
Minden, amit eddig tudtál, azokat fejleszd még tovább, beleértve a földön, a levegőben, a falon való játékot, a forgás az legyen folyékonyabb, a helyezkedés pontosabb, tudj alkalmazkodni a mérkőzések változásaihoz, olvasd hogy éppen mi történik a pályán, legyél precíz a labdaérintéseidben és kezdd el most már gyakorolni a speciálisabb mechanikákat, például az air dribble-t, ha eddig még nem tetted meg.
És remélhetőleg az a bizonyos újabb ranklépéshez sem lesz már hátra túl sok minden.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!