Az ESL FACEIT Group a világ legnagyobb esport konglomerátuma lehet, de a szaúdi pénz és a monopólium veszélye a vég kezdetét is jelentheti.
Másfél milliárd dollárért vásárolta meg a szaúd-arábiai kormány Public Investment Fundjából pénzelt Savvy Gaming Group az ESL-t és a FACEITet. Az így létrejött ESL FACEIT Group a legnagyobb kizárólag e-sporttal foglalkozó cég lehet a világon, de csak megtippelni lehet, hogy ennek milyen súlyos hatásai lehetnek rövid vagy akár hosszútávon a piacra, a versenyekre, miközben nem tudni, Szaúd-Arábia mennyire kíván beleszólni a dolgok menetébe akár ideológiai szinten is. Visszatér a NEOM szponzorként a CS:GO versenyekre? Megfullad az ESL maradék konkurenciája is? Csökken vagy nő a minőség? Mi lesz a női CS:GO ligával? Csak néhány a rengeteg felmerülő kérdés közül, amit most megpróbálunk körbejárni.
NEOM
A NEOM nevű, emberi jogi problémákkal zsúfolt városfejlesztési gigaprojektről már az üzlet bejelentéskor is írtunk. A BLAST és a Riot Games 2020-ban hatalmas ellenállásba ütközött a NEOM-üzletek miatt, ezeket kénytelen volt visszamondani mindkét cég a PR-katasztrófa megoldása érdekében. Az ESL FACEIT Group esetében viszont nem tudni, hogyha előkerülne egy NEOM vagy bármilyen más, hasonló reputációval bíró szponzor, akkor ők mit és hogyan léphetnek majd az új tulaj mellett? Ha a szúadiak ezt komolyan szeretnék meglépni, akkor valószínűleg a dráma ellenére is keresztül vihetik. De sokkal reálisabb, hogy a korábbi próbálkozásaikból tanulva más módszert választanak majd a propagálásra – igazából ez az egész felvásárlás erről szólhat.
PUG monopólium
Az üzlet számtalan területét érinti az e-sportnak, az egyik a PUG-ok (Pick-Up Game) világa. Az ESL és a FACEIT összeolvadása azt jelenti, hogy az ESEA és a FACEIT, a világ két legnagyobb PUG-szolgáltatása egy konglomerátumhoz fognak tartozni. A két cégnek eddig sem volt komolyabb konkurenciája egymáson kívül, de mire számíthatnak a játékosaik azután, hogy ugyanaz lesz a tulaja ennek a kettőnek? Az ESL FACEIT Group szerint jobb anti-cheatet és pénzügyi támogatást fognak nyújtani. De mi a garancia arra, hogy a két jó szolgáltatásból nem lesz egy rossz a végén?
Semmi, mert nem kell versenyezniük majd, nem kell innoválniuk. A szaúdi pénz mindig ott lesz mögöttük, mert nekik az az üzleti céljuk, hogy elérjék a nyugati embereket az országimázsukkal és ehhez elég, ha megtartják a minimum termékkel a lehető legtöbb felhasználót. Lehet évek múlva lesz ez problémás az átlagos játékosnak, lehet sohasem, de nagyon magas a veszélye ennek. Szinte minden hasonlóan koncentrált piacon ez ment végbe. Általában, amikor kibuknak a problémák, akkor megjelenik egy trösztellenes szabályozás, ami felbontja ezeket a cégeket, de reálisan nézve, az e-sport még nincs akkora, hogy ezt például az Európai Unió vizsgálni kezdje, tehát komolyabb ellenállás nélkül végbemehet az üzlet.
Versenynaptár
Nincs mit szépíteni ezen, az ESL 2021-ben a BLASTtal publikusan felosztotta a CS:GO versenynaptárat, ami valójában kijelölte azt a területet, amin belül a BLAST büntetlenül tevékenykedhet. A DreamHack évvégi, kvázi megölésével pedig egyértelművé vált a monopolisztikus törekvés, ami már nem bújtatott, hanem az egy brand, egy verseny elvében működik. A FACEIT egy ideje nem szervezett már saját versenyeket. Legutóbb a Flashpointban működtek közre a liga operátoraként, de aki azt várta, hogy vagy az a versenykör az észak-amerikai partnereikkel, vagy a FACEIT bármilyen saját bajnoksága - egy saját Majorrel akár - valaha visszatér, az most már tudja: ez biztosan nem történik meg. A bejelentés szerint a különböző brandek külön-külön fognak működni a maguk megszokott módján, de ez csak addig igaz, amíg a Savvy Gaming Group ezt szeretné. Valójában bármikor besorolhatják a FACEIT rendezvényekért felelős ágát egy ESL stúdióba áramvonalasítás címszó alatt.
De mi várható hosszútávon? Az ESL korábban ismertetett terve az volt, hogy hibrid megoldásban online és offline is lesznek versenyeik, de utóbbiakból kevesebb lehet, mint a pandémia előtt. A tavalyi év során pedig láthatóan annyira visszafogták a költségcsökkentést, hogy az már a termék rovására ment. A szaúdi pénzből viszont elképzelhető, hogy ez változni fog a jobb irányba, tehát több LAN lesz, akár a Közel-Keleten is. De az is lehetséges, hogy a tier 2-3-ban látott mennyiségű és minőségű online verseny felé indulnak el, csak megmaradnak a presztízzsel bíró IEM Katowice és Köln tornák promóciós célokból. A probléma az, hogy a kvázi monopol helyzetük miatt bármelyiket is csinálják, a top CS:GO bajnokságok formátumtól függetlenül az ESL szervezésében lesznek az év nagy részében, mert nincs más, aki képes ennél többre vagy jobbra. A csapatoknak nem lesz választásuk, vagy részt vesznek benne, vagy megszűnnek.
Sokakban felmerült még, hogy közbe fog-e lépni a Valve? Aki egy kicsit is tájékozott ebben a kérdésben, magabiztos nemmel fog válaszolni, márpedig azért, mert a Valve nem szeretne a Dota 2 DCP-jéhez hasonló versenykört a CS:GO-ban. Ennél árnyaltabb választ lehet találni abból a megközelítésből kiindulva, hogy a Valve-et csak a játékosok ügyei érdeklik, a rendezvényszervezők vagy a szervezetek szálkák voltak a szemükben hosszú idő óta. Fel lehet hozni, hogy korábban a Valve fellépet az érdekütközés kérdésében, amikor felszólította a szervezeteket és a játékosokat a más csapatokban lévő részesedéseik eladására. De azt már akkor is lehetett úgy értelmezni, hogy azon játékosok érdekeit védték ezzel a lépéssel, akik nem voltak ilyen üzletben. Ha egy csapat azért esett volna ki a Majorről, mert egy másik szervezet például két felállást birtokol a versenyen, és az egyik szándékosan veszít a másik ellen, akkor azzal harmadik felet büntettek volna meg, és a végén játékosok sínylették volna meg.
Esetleg elképzelhető, hogy a Valve közbelép, ha az ESL marad az egyetlen olyan cég, akik képesek leszervezni egy Majort. De valójában ennek még örülnének is egészen addig, amíg a termék megfelel a nézőknek. A Valve az elmúlt években csak a Facebook-üzlet miatt ment neki az ESL-nek, miután a közösség Redditen kifakadt, és különböző okos megoldásokkal rontották mindenki üzletét. De a kritikájuk ott is inkább az IEM Katowicét megelőző Dota 2 versenyről szólt, a CS:GO torna kapcsán már megengedőbbek voltak.
Női CS:GO liga
A nyugati világ két nagy kritikája Szaúd-Arábiával kapcsolatban a női egyenjogúsággal és az LMBTQA+ közösség jogaival kapcsolatos. Fontos megjegyezni, az utóbbi években a nők helyzete valamelyest javult az országban, bár van hová fejlődni még. Sokan a CS:GO közösségből összefüggést vélnek felfedezni aközött, amikor és ahogyan a női ligát bejelentette az ESL, és a mostani üzlet között. A tervek szerint 2022 második negyedévében zárulhat le a felvásárlás és az ESL–FACEIT összeolvadás, addig pedig lemehet az 500 ezer dolláros női versenykör jelentős része. De mi lesz utána? Szaúd-Arábia nem éppen a #GGForAll és ehhez hasonló kampányok mecénásaként ismert, ha netalántán beszántják ezt a ligát – amire van esély –, akkor ez az egész egyfajta utolsó PR-csavarként kerülhet be a történelemkönyvekbe, mielőtt az új tulajdonos ezt ellehetetleníti politikai-ideológiai okok miatt.
Egy másik olvasat szerint ez egy lépés lehet a szegregáció felé az esportban. Jelenleg minden verseny szabályai lehetővé teszik az indulást bárki számára, de egy kizárólagos női liga hosszabb távon magával hozhatja a kizárólagos férfi ligákat is, és miután az utóbbi nagyobb üzlet, a nők lehet sohasem vehetnek majd részt például ESL Majorökön a tehetségük ellenére sem. Mert a női liga alacsonyabb színvonalú lehet egyszerűen abból adódóan, hogy sosem játszanak majd a férfiakkal, és nem fognak hasonló minőségű háttértámogatást (eszközök, stáb) sem kapni a szervezeteiktől, amivel lemaradnak arról az utolsó 1-2%-nyi teljesítményfokozásról, ami elválasztja a jót a legjobbtól.
Összegzés
Természetesen ezek a legrosszabb forgatókönyvek, az elsődleges probléma egyelőre inkább az, hogy ezek büntetlenül megtörténhetnek néhány éven belül. Az ESL FACEIT Group kitett néhány elképzelést, ami pozitív fényben tünteti fel az egyesülésüket, míg a szaúdi befolyásról keveset árultak el azon kívül, hogy megerősítették az üzletet. Maguk a cégek, tehát az ESL, a FACEIT, az ESEA, a DreamHack vagy a Badlion a profitjuk maximalizálásával foglalkoznak ezentúl is, nem a világ morális problémáival. De a szaúdi felvásárlással be kell látni, hogy olyan pénzcsap nyílt meg mögöttük, ami mellett jóval kevesebbet kell majd tenni ugyanazokért a célokért, és ez sohasem segítette elő az innovációt a szabad piacon. Miért pont ez lenne majd a kivétel?
Borítókép: Dexerto
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!