Avagy laikus kalandozásaim a ‘modding’ útvesztőjében.
Egy korábbi cikk kapcsán, ami a generatív mesterséges intelligenciáról szólt, érintettük a GTA V modokat is. Az, hogy a(z) MI sokkal egyszerűbbé teszi számunkra a módosítások megtervezését és létrehozását, eléggé nyilvánvaló volt. Azonban laikusként - életemben nem játszottam GTA-val, ebből következik, hogy sose próbáltam modolni - kíváncsi lettem a “hagyományos” eszközök használatára is, hogy valós összehasonlítási alapot szerezhessek.
(A GTA V RP AI eszköz béta tesztelésére itt vagy a cikk végén tudsz jelentkezni!)
Akadályok amatőrként
Valószínűleg senkit nem lepek meg azzal, hogy a programozói tudásom nagyjából a nullához konvergál - ha a tinédzser éveiben elkövetett HTML és CSS kalandozásokat nem számoljuk. Tehát igen, jól tippelsz, nem csaptam fel moddernek, viszont a hiányos készségeim e területen nem korlátoztak abban, hogy kutatásba fogjak, miként válhatnék azzá, ha akarnék.
A jó hír, hogy laikusként is van rá mód, hogy GTA V modot kreálhassunk - mármint AI eszközök nélkül. Csak megfelelő idegrendszerre, kellő mennyiségű (sok) szabadidőre és azért némi nemű programozói szemléletre szükség van. Kirázod kisujjból, nem? Nem.
Valójában már a harmadik program letöltésénél kezdtem elveszíteni a fonalat, pedig az oktatóanyag még csak az első percénél tartott. A tömörített mappák kibontása, a fájlok átpakolgatása/nevezése és a programok telepítése igazából nem nagy ördöngösség, ha csináltál már hasonló finomságokat. Viszont, egy komplett kódsor felhúzása lényegében a nulláról, teljesen szakavatatlanként, még pontos útmutatás mellett sem nevezhető egyszerűnek - finoman szólva.
B terv élesítve
Oké, modder nem lett belőlem és feltehetően a hozzám hasonló laikusok többségéből sem. Tehát, az ötleteim megvalósítását parkolópályára tettem, de mi van akkor, ha a játékélményt azért csak szeretném egyedibbé varázsolni? Kereső élesítve, tucatnyi mod a GTA-hoz megtalálva, már csak a telepítésük menetét kéne ismerni. Ugyebár.
Az internet jó barát, ha tudjuk mit akarunk, szóval viszonylag hamar találtam útmutatót, ami pontról pontra végig vezet az egyes modok telepítésén. Sőt, még magyar nyelven is, tehát akkor sem indulunk hátrányból, ha az angol nem az erősségünk.
Szögezzük le, jóval egyszerűbb procedúra, mint saját módosítást kreálni, de, ha az ember lánya - vagy fia - totálisan kezdő a témában, tehát még sose használt modokat más játékoknál, akkor a GTA esetében sem lesz könnyű dolga. Stabil idegrendszer és türelem mindenképpen elkél a laza 15-20 perces folyamathoz - ami persze csak akkor ennyi, ha minden szükséges program telepítve van már hozzá.
A megmentő
Összegezve a tapasztalataimat: programozónak nem állok és valószínűleg moddernek sem, legalábbis, ha hagyományos módon kéne eszközöljem a dolgokat. A mások által kreált modok telepítése elsőre talán bonyolultnak tűnhet - na jó, meg sokadjára is -, de idővel bele lehet rázódni. Viszont, mi van akkor, ha továbbra sem akarok lemondani az alkotási vágyaimról, hiába nem vonz a programozás?
Itt jön képbe a cikk elején már említett generatív AI eszköz, aminek a használata tényleg gyerekjáték. Legalábbis annak, amit az AMG DAO-s srácok fejlesztenek a GTA V RP-hez. Konkrétan nettó öt perc alatt tud vele szinte bárki autó skint generálni, csupán a szárnyaló fantáziájára van szüksége. Az elkészült modot pedig két kattintással letöltheti és már készen is áll a bevetésre.
Ha nem hiszed, jelentkezz a srácokhoz béta teszternek - ezen a linken vagy a lenti űrlapon - és bizonyosodj meg róla első kézből, hogyan alkothatsz egyedi modokat játszi könnyedséggel, a generatív AI technológiának köszönhetően. A témában íródott további publikációkat pedig ezen az összefoglaló oldalon találsz, ha szeretnél te is naprakész lenni.