Nem perelhetsz kiadókat azért, mert túl szórakoztatóak a játékaik

Nem perelhetsz kiadókat azért, mert túl szórakoztatóak a játékaik

Csak remélni tudjuk, hogy ezek az újabb perek végre a megfelelő irányba mozdítják az iparágat a videójáték-függőség kérdésében.

Összesen hat videójáték-függőséggel kapcsolatos per indult a Microsoft, az Activision Blizzard, a Roblox, az Epic Games, a Rockstar Games és más játékfejlesztő és kiadó cégek ellen. A vádiratokat mind az elmúlt egy évben nyújtották be, és az a közös bennük, hogy a felperesek szerint az érintett játékok függőséget váltottak ki a játékosokban. Korábban mi is beszámoltunk egy ilyen ilyen esetről: a Dunn-család a Microsoftot, az Epic Gamest, az Activision Blizzardot és fejlesztőcsapatait, az Electronic Artsot és az Ubisoftot próbálja felelősségre vonni a veszélyes monetizációs modellek, és a függőséget keltő játékmechanikák miatt. Egy idén megjelent kutatás pedig azt támasztotta alá, hogy a gyerekek körében a videójátékokon belüli jelenlét, és az ezekre fordított vagy nem fordított összegek kirekesztéshez, zaklatásokhoz vezethetnek. Tehát a tétek egyáltalán nem alacsonyak most a videójátékok szabályozása körül.

Ehhez képest a videójáték-ipari óriások foggal-körömmel ragaszkodnak ahhoz az álláspontjukhoz, hogy ez nem így van és nekik ezekhez a jelenségekhez semmi közük. Ehhez nyilván anyagi érdekek fűzik őket, ezen kár is fennakadni. De néha előjönnek érdekes állítások a témában tőlük. A frissebb perek közül az Arkansas állambelit például azzal a szöveggel próbálják lerázni most, hogy az sérti a szólásszabadsághoz való jogukat – írja a PC Gamer. Egy másik esetben pedig egy 2011-es amerikai legfelsőbb bíróságon született döntést követve, szintén a szólásszabadságból kiindulva azt mondták az ipari szereplők, hogy ők csak kifejezték magukat és amiatt nem lehet őket korlátozni ebben a jogukban, hogy „túl szórakoztató” (értsd, függőséghez vezethet, addiktív) a játékuk.

Ezeket olvastad már?

Amíg ilyen mederben folynak Amerikában a nyilvános diskurzusok a videójáték-függőség témájában, aligha lesz változás. Pedig számtalan olyan eset van, ami elkerülhető lenne azáltal, ha egy kicsit több felelősséget háritanának az olykor egy az egyben szerencsejátékot terjesztő kiadókra. A videójátékos zavarként ismert függőség tudományos kutatása itthon is több mint egy évtizede magas szinten folyik, többek között ennek is köszönhető, hogy egyre több módja van a felismerésének, kezelésének.

Az viszont egyértelműen problémát okoz a folyamatokban továbbra is, hogy a társadalom vagy az ebből anyagi hasznot húzó cégek hogyan viszonyulnak a kérdéshez, hogyan beszélnek róla. Az, hogy egy komolyan felmerülő kérdés lehet, hogy nem függőséget okoznak bizonyos játékmechanikák, hanem ezek csak túl szórakoztatóak, az a társadalom szempontjából igen károsan hangzik, mégha jogilag helytálló is lehet az USA-ban. Szóval csak remélni tudjuk, hogy ezek az újabb perek végre a megfelelő irányba mozdítják az iparágat.

Kövess Minket!



Gamer szótár


Gaming - Hatalmas balhé van az Escape from Tarkov körül

Hatalmas népharag közepette menekülnek a játékosok Tarkovból. Viccet félre téve, a fejlesztők maguk ellen haragították szinte a teljes közösségüket ami a lövöldözős-gyűjtögetős szimulátor konkurenciájához hajthatja a játékosokat.