Nincs meglepetés: A nagy leépítések után az AI elveszi a munkát

Nincs meglepetés: A nagy leépítések után az AI elveszi a munkát

A Call of Duty: Modern Warfare 3 AI-generált skinje csak a jéghegy csúcsa, mert ennél jóval cinikusabb a videójáték-ipar néhány szereplőjének hozzáállása a mesterséges intelligenciához.

Lassan rovatot indíthatnánk „az AI elveszi a munkát” címmel, annyiszor kerül elő ez a kifejezés a videójáték-iparban idén. Nem véletlen, hogy a SAG-AFTRA nemrég belengette, hogy hajlandóak lennének sztrájkba fogni, amennyiben a kiadók és a stúdiók nem adnak garanciákat a mesterséges intelligenciával kapcsolatban a területen dolgozóknak. A szakszervezet a filmiparban tavaly kiharcolt egy megállapodást erről, tehát mindenki tudja, hogy reális veszély a munkabeszüntetés. Ennek ellenére akadnak olyan példák, amelyek azt mutatják, hogy az AI nem csak el fogja venni, már el is veszi a munkát.

A Wired riportja szerint 2023 tavaszán egy olyan e-mailt küldött az alkalmazottaknak Michael Vance, az Activision Blizzard technológiai vezetője, amelyben a mesterséges intelligencia használatáról beszélt, hogy azt mennyire fontosnak tartják a cégnél és milyen lehetőségeket rejt. De nem ez volt az első vagy az utolsó alkalom: volt például olyan is, amiben azt engedélyezték, hogy Midjourney-vel és Stable Diffusionnel készítsenek koncepciós rajzokat a dolgozók. A művészek, írók, dizájnerek a levelektől megijedve az újságírókhoz fordultak, a Wired pedig mostanra össze tudott tenni egy olyan riportot, amiből kiderül, hogy a AAA-tól az indie stúdiókig többen is azt lesik, hogyan tudják az AI-jal leváltani a munkaerő egy részét, vagy legalábbis új emberek felvétele helyett alkalmazni azt.

A lap szerint nem úgy kell elképzelni a kialakult helyzetet, hogy az összes kreatív részleget bezárják, és akkor van egy menedzser, aki bepötyögi a mesterséges intelligenciának, hogy most ennek vagy annak a 10-20 embernek a munkáját kéne teljesíteni. De az év eleji tömeges leépítéseket követően tendenciává vált a videójáték-iparban, hogy amikor hiányzik a kiesett munkaerő, akkor a pótlást az AI-jal oldják meg. Részben e jövőkép miatt ijedt meg több Activision Blizzard alkalmazott tavaly az AI-os levelektől, a félelmeiket az idei leépítések pedig csak tovább fokozták. Ehhez annyit még hozzá kell tenni, hogy a cikkben idézett mondataik alapján nem mert felszólalni tavaly senki a cégnél, így egyre jobban terjedt náluk a technológia. Volt, aki a munkáját féltette, ezért nem akart beleszólni, de így végsősoron diskurzus sem volt róla. Szóval az év végére már az AI generálta a játékosoknak szánt kérdőíveiket, és az első garanciák ellenére már a játékokba bekerülő tárgyakat is, mint azt a Call of Duty: Modern Warfare 3 esetében láthattuk – erről itt írtunk bővebben.

A Microsoft közel kétezer embertől vált meg az év elején a Gaming részlegén, de mindez az újonnan felvásárolt Activision Blizzardot érintette a legrosszabbul. Több megtartott dolgozó is arról számolt be, hogy a stúdiójukon belül a csapatuk akár fele is kámforrá vált egy nap alatt. Csak amíg a Blizzardnál nincsenek oda az AI-ért, és ha használnak is ilyen megoldást, akkor azt saját maguk fejlesztik konkrét célokkal, addig az Activisionnél arra kényszerítették a megmaradt művészeket, hogy használják a kereskedelmi forgalomban lévő általánosabb technológiákat mindenre, amire csak lehet. Ennek érdekében még a mesterséges intelligencia alkalmazásokról szóló oktatásokra is beiratták őket. Az új gyakorlat egyre inkább az lett itt – valamint több másik helyen is a játékiparban –, hogy az AI-jal a menedzserek szemében elfogadható minőségű műveket generálhatnak pillanatok alatt, ezek kiigazítására pedig kevesebb grafikust kell fenntartani, így végső soron a kecske is jól lakik, a káposzta is megmarad.

Nem az Activision az egyetlen cég, ahol az AI elveszi a korábban létező vagy potenciálisan új munkahelyeket. Például a Riot Games esetében is felmerült, hogy a leépítések után egy tencentes AI-t fognak használni majd annak ellenére, hogy tavaly még igyekeztek meggyőzni a dolgozókat, hogy mennyire fontosak számukra a művészek. Az EA viszont a rossz híréhez képest igen visszafogott volt. A cég vezetése sokat beszélt az AI-ról az utóbbi hónapokban, ám Andrew Willson ehhez mindig hozzátette, hogy folyamatosan téma a cégen belül a munkaerő ezzel kapcsolatos félelme, és ha egy időre el is tűnik néhány munkakör, hosszútávon majd több új lesz, mint amennyi most elveszhet.

A teljes történethez hozzátartozik, hogy a leépítések részben a koronavírus-járvány alatti túlzott munkaerő-felvétellel is magyarázhatóak, nem csak a mesterséges intelligencia fejlődésével. Most azonban úgy fest, hogy ha azon kapják magukat a stúdiók, hogy elszámolták magukat a leépítések alatt, hogy nem forognak jól a lapok, akkor az AI-hoz nyúlnak inkább, mintsem a munkaerő piachoz. Mindez pedig ahhoz vezet – és ez a Wired cikkének egyik kulcsmondata –, hogy az AI jelenleg valójában egyetlen dolog generálására jó: a szakszervezetekére.

Egyébként kifejezetten érdemes elolvasni a Wired teljes riportját az eredeti formájában is, mert rengeteg olyan idézet szerepel benne az érintettektől, amelyek segíthetnek még alaposabban feldolgozni, megérteni a témát.

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár