A világ országainak felét maga mögé utasítja a YouTube

A világ országainak felét maga mögé utasítja a YouTube

Kiolvasni is nehéz, akkora pénzeket mozgat meg a YouTube évről évre egy friss becslés szerint.

A YouTube folyamatosan igyekszik a nézőket leszoktatni a reklámblokkolók használatáról, majd a Premium előfizetés felé terelni. Bár idén egy nagyobb áremelés is jött a platformon, ami elviekben ennek a törekvésnek még árthatna is, azért az újabb hírek alapján nem zárkózik el a Google az olcsóbb megoldásoktól sem, amelyekkel minimális reklám mellett, de megfizethető áron fogyaszthatják az emberek úgy a videókat, mint akár csak néhány évvel ezelőtt. Mindebből következhet, hogy a világ egyik legforgalmasabb weboldalának pénzügyi forgalma a jövőben inkább nőni, mintsem csökkeni fog. Hiszen a hirdetési bevételektől kezdve a támogatási formákon át ezekig az előfizetéses modellekig egyre több módon kerül be pénz a Google rendszerébe.

De mennyi is az annyi? Nos, a YouTube bevételeit, pénzforgalmát, kiadásait, veszteségét vagy éppen profitját nem szokta senki orrára kötni a Google, hiába tőzsdén jegyzett cégről van szó beszámolási kötelezettségekkel. Mint a legfrissebb becslést végző Android Authority is rámutat, a cég általában a youtube-os számokat összemossa más szolgáltatásokkal, konkrétat tehát nem mondanak vagy csak ritkán. Például az Alphabet (a Google ernyővállalata) 2023-as pénzügyi évről szóló riportja szerint 31,5 milliárd forgalma volt a YouTube-nak hirdetésekből. De ha már arra is kíváncsiak lennénk, hogy más forrásokból, mint az előfizetések vagy a támogatási opciók, mennyi jön be, akkor már legfeljebb csak tippelni lehet az alapján, hogy mekkora jelentőséget tulajdonítunk a YouTube-nak – az AA is ezt tette lényegében.

A lap így jutott el a 2023-as év kapcsán egy kb. 43 milliárd dolláros összeghez, amiből 11,5-12 milliárd lehet a hirdetéseken felüli bevétel. Ezt azért nehéz pontosan megmondani, mert a Google a YouTube Premiumot, a YouTube Musicot, a YouTube TV-t és a Google One felhőtárhelyet egyben kezeli mint előfizetésekből származó bevétel. Az AA szerint a YouTube ebből a 15 milliárdos forrásból 75-85%-ot visz el, de a valóságban ez a szám lehet 60% vagy 90% is az alapján, amennyit valójában ők vagy mi tudunk róla.

Ezeket olvastad már?

Mivel egy irgalmatlanul nagy összegről van szó így is, úgy is, majdnem mindegy. Mármint ez forintban kifejezve a cikk írásakor 15 943 131 500 000, vagyis 15 943 milliárd lenne, amit elég nehéz megfogni egy kézben vagy beletuszkolni a párnába. De hadd segítsünk néhány példával! Kezdésnek a rivális streaming platformokat lehet elővenni. Ha csak az előfizetéses forgalmat nézzük, akkor valahol az Amazon Prime Video (14 milliárd dollár) és a Hulu (11,2 milliárd dollár) környékén lenne a YouTube. Ha viszont az egészet vesszük, elvégre a streaming platformoknak ebben a számban mindenük benne van, akkor simán a világ legnagyobbja lenne a YouTube: a legközelebb álló Netflix kb. egyharmaddal kevesebbet hoz a konyhára (33,7 milliárd dollár).

Szintén érdekes összehasonlítási alap, még ha nem is egy reális példa, hogy országok gazdaságával hasonlítsuk össze a YouTube vélt bevételeit. A GDP, avagy bruttó hazai össztermék azt méri, hogy egy év alatt mekkora értéket (javakat vagy szolgáltatásokat) termel meg egy ország. Tehát ha más keretben nem is, úgy van értelme ennek a hasonlatnak, hogy egy adott országnak és egy cégnek is pontosan ugyanannyi ideje van termelni, szolgáltatni, az országok gazdasága pedig cégek sokaságából tevődik össze.

Nos, kezdjük azzal, hogy 43 milliárd dollár egy év alatt melyik ország GDP-jével összemérhető? A két legközelebbi Bahrein és Paraguay lennének, e két ország gazdasága 2023-ban 100-200 millió dolláros pontosággal közelítette a YouTube becsült bevételét a Világbank szerint. Ami viszont ennél még érdekesebb, hogy ezek az országok hol helyezkednek el a 196 mért ország listáján: sorban egymás után a 96. és a 97. helyen. Vagyis van a világon 99 vagy 100 olyan ország, ami a közgazdászok szerint kisebb GDP-vel rendelkezik, mint a YouTube forgalma. Egyébként Magyarország ugyanezen a listán az 56. 223,4 milliárd dollárral, vagyis a YouTube simán kitenné a mi gazdaságunk ötödét is.

Persze ehhez az egész történethez nem árt még hozzátenni egy fontos részletet, mielőtt valaki fejben elköltené ezt a majdnem 16 ezer milliárd forintot egy külön bejáratú országra: az, hogy a YouTube-hoz beérkezik ennyi pénz egy év alatt, nem jelenti azt, hogy ők ezt zsebre tennék, sőt, épp ellenkezőleg ennek a nagy része vagy akár az egésze elmegy a szolgáltatás fenntartására, fejlesztésére, illetve visszaforog a tartalomgyártókhoz, akik aztán újabb és újabb videókra költik azt, ami miatt még több fejlesztés kell a háttérben, például legújabban atomreaktor formájában.

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések