Egy érdekes, ugyanakkor bizarr AI kísérletet prezentált a Sony egyik stúdiója a minap. Most pedig egy szivárgásnak hála mi is vethetünk egy pillantást erre.
A mesterséges intelligencia alkalmazása a videójáték-iparban mostanra széleskörűvé vált. Már a tavalyi GDC előtti felmérésből is kiderült, hogy a stúdiók nagy része használja ezt a technológiát valamilyen formában: a megkérdezett 3 ezer válaszadónak a 49%-a azt mondta, hogy jelen vannak a generatív AI eszközök a munkahelyükön. Az azóta eltelt egy évben pedig biztosan tovább nőtt azok száma, akik pozitív válaszokat adnának az ezzel kapcsolatos kérdésekre, hiszen már vannak AI-ok, amelyek komplett játékokat generálnak le minimális segítséggel.
Persze a mesterséges intelligenciának nem csak haszna van, problémákat is felvett. Elveszi a munkát és komplett stúdiók zárhatnak be miatta, miközben sokan csak arra használják valójában, hogy ipari hulladékot gyártsanak gyorsan, olcsón, hátha átverhetik, lehúzhatják vele a gyanútlan játékosokat. Továbbá amellett sem mehetünk el, hogy a szinkronszínészek munkáját miképp fenyegeti az AI, amennyiben nincs megfelelő keretszerződés arról, hogy a stúdiók, kiadók hogyan használhatják fel a felvett hangsávokat a későbbiekben.
A Sony legújabb kísérlete viszont bőven túltesz mindazon, amit eddig láttunk a videójáték-iparban. Egy Sharwin Raghoebardajal nevű szoftvermérnök ugyanis nemrég zárt körben prezentált a cégnek egy olyan AI megoldást, amivel lényegében PlayStation karakterekkel cseveghetünk egészen természetes módon. A mindössze 7 munkanap alatt összehozott projekt, amiben a Guerrilla Games is besegített, meglepően jónak tűnik egyébként. Persze nem árt leszögezni, hogy a Horizon Forbidden West felvételt egyáltalán nem arra szánták, hogy a szélesebb nyilvánosság nézegesse. Tehát a konkrét demóval kapcsolatos kritikáktól inkább tekintsünk el most, pláne, mert a videó csak olyan minőségben maradt fenn, hogy a krumpli ehhez képest IMAX-kamerának számít.
Arra viszont igen is érdemes reflektálni, hogy van-e szükségünk AI-jal felturbózott PlayStation karakterekre? Hasonló dolgokat prezentált már korábban például az Nvidia is, és akkor sem dobtuk el az agyunkat tőle. A Sony most látszólag lépett egy szintet, de a klasszikus szinkronszínészi munkát aligha fogja ez kiváltani. A történetmesélést ugyanis sok esetben csak rontaná, ha lexikonná minősítenénk le a karaktereket, akikkel akkor és arról beszélgetünk, amikor csak akarunk. Persze nem nehéz elképzelni olyan szituációkat sem, ahol működne ez a fajta interakció, de a Horizon Forbidden West és Aloy sztorija nem ilyen, ahogyan a legnépszerűbb PlayStation exkluzív címek többsége sem. Ha mondjuk szőnének valami eredetit e játékelem köré, akkor bizonyára sokan szívesen adnának neki egy esélyt. Másképp viszont több kérdést vet fel ennek az alkalmazása, mint ahányat megválaszol szerintünk.
Ti mit gondoltok az AI PlayStation karakterek ötletéről?
Borítókép: SIE Guerrilla Games