E-sportok és politika sorozatunkban Deutsch Tamás a kormányzat nevében beszélt a sport, a digitalizáció és a videojátékok kapcsolatáról.
Néhány héttel ezelőtt komoly visszhangot váltott ki a Jobbik képviselőjének, Farkas Gergelynek a parlamenti felszólalása az e-sport témájában. Ennek apropóján úgy gondoltuk, hogy megkeressük az összes, jelenlegi parlamenti pártot és egy interjúsorozat keretében bemutatjuk, ki hogyan viszonyul a professzionális videojátékokhoz idehaza. Sikerült megszólaltatnunk Deutsch Tamást, aki a jelenlegi FIDESZ-KDNP kormányban a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos.
Neked, mint a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztosnak, milyen kötődésed van az e-sportokhoz?
Deutsch Tamás: A kötődésem az e-sportokhoz elsősorban abból fakad, hogy sportszerető, a sporttal foglalkozó ember vagyok. A sport az egész életemben végig kísér, több sportágban is kipróbáltam magam és a sporttal való foglalkozás a munkám részét képezi. A MOB alelnöke, a Magyar Paralimpiai Bizottság alelnöke, a Sportegyesületek Országos Szövetségének elnöke és persze az MTK elnöke vagyok. Jó ideje látható, tapasztalható az e-sportok erősödése, és én azon sportvezetők közé tartozom, akik nem idegenkedéssel, távolságtartással figyelik ezt a folyamatot. Nyilvánvaló, hogy az e-sportok egyre több emberhez érnek el, egyre több ember érzi a sajátjának és egyre több ember válik a részesévé. Nem osztom azt a megközelítést, hogy az e-sportot és a hagyományos sportokat egymás riválisának kéne tekinteni.
Te magad egyébként e-sportoltál valaha, kerültél kapcsolatba testközelből versenyszerű videojátékkal?
D.T.: A videojátékkal kizárólag a gyermekeim révén kerültem kapcsolatba, én magam nem vagyok aktív művelőjük. A gyermekeim a legkülönbözőbb videojátékokkal játszottak és játszanak, ők nagy hívei ennek a foglalatosságnak. A két, ma már felnőtt fiam kisgyermekként főleg a FIFA-val játszott, és én voltam számukra az az ellenfél, akit biztosan le tudtak győzni. Vannak olyan ismerőseim, akik felnőtt fejjel például a saját otthonukban külön autóversenyzői szobát alakítottak ki maguknak. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy Forma1-es szimulátort és amikor találkozunk egymással, az első 5 percben biztosan szóba kerül, hogy ők most éppen hogyan állnak az adott játékban, milyen versenyzővel fognak majd meccselni.
Átkanyarodva az interjúnk apropójára: mit gondolsz a jobbikos Farkas Gergely parlamenti felszólalásáról? Magyarországon van létjogosultsága az elektronikus sportok társadalmi közbeszédbe emelésének?
D.T.: A felmérések szerint az e-sporttal Magyarországon 200-250.000 ember foglalkozik aktívan, ez egy akkora közösség, hogy indokolt, ha a közélet szereplői beszélnek a témáról. Egy olyan közösségről van szó, amelynek tagjait a világháló összeköti, együtt versenyeznek, egymás ellen küzdenek és közös eseményeik vannak. Annak, aki kételkedne abban, hogy ez valóban egy sok embert érdeklő téma, ajánlom, hogy látogasson el a PlayIT rendezvényre, ahol láthatja, hogy rengetegen érdeklődnek a különböző játékok, e-sportok iránt. Azt gondolom, hogy a Z generáció szokásait fontos szem előtt tartani és támogatni, így mindenképpen van létjogosultsága az erről való eszmecserének.
Nálunknál nyugatabbra főként a baloldali pártok foglalkoznak a témával, hisz maga az e-sport globális jelenség a csapatok általában nemzetköziek. Mit gondolsz itthon, miért egy jobb oldali politikai erő fordult a témához?
D.T.: A digitalizáció ügyével a baloldali pártok az egyenlőség elvének az érvényesülése okán kezdtek el foglalkozni Európa szerte, és az egyenlőség gondolata alapján a digitális javakhoz való egyenlő hozzáférést tartják a legfontosabbnak. Az esélyegyenlőség szlogenjének használata a baloldali kampányokban mindig is kitüntetett hangsúlyt kapott. A digitalizáció azonban nem csak esélyegyenlőségi kérdés. Magyarországon a szocialista-liberális kormányok idején felemás digitalizációs programok fogalmazódtak meg. Az igazi áttörés most, a magunk mögött hagyott két évben következett be Magyarországon. A digitalizációban a polgári kormány, a FIDESZ-KDNP képviseli a leginnovatívabb, a legkezdeményezőbb gondolatokat és elképzeléseket.
Persze jól tudjuk, hogy választási kampány következik, és láthatjuk, hogy a Jobbik szeretné magát egy modern pártként eladni, ezért az internettel és az e-sporttal kapcsolatban is különféle kampány üzeneteket fogalmaznak meg.
Ahogy te is szóba hoztad: jövőre választások lesznek idehaza. Számos külföldi példát látunk a skandináv térségből vagy épp legutóbb Németországból, hogy egyes politikai erők igyekeznek az e-sportot kampány témává tenni. A kormánypárt hogy viszonyul a kérdéshez?
D.T.: Kormányon lenni azt jelenti, hogy nem az a kérdés, hogy 1,7,10 vagy 150 oldalban milyen programokat tud valaki megfogalmazni, hanem az, hogy mit tesz a gyakorlatban. Az elmúlt években Magyarország Kormánya a digitalizáció kapcsán világos stratégiai fejlesztési programot hajt végre. A kormány felismerte a digitális átalakulás fontosságát, ezért a digitalizációtól nem megvédeni akarjuk a polgárokat, hanem fel akarjuk rá készíteni őket. Az InternetKon eredményeit megvalósító Digitális Jólét Program (DJP) számos, már évek óta zajló, a digitális átalakulást érintő programnak, valamint jó néhány új fejlesztésnek ad keretet és átfogó jellegéből adódóan a digitális ökoszisztéma egészét érintő összehangolt kormányzati program. A DJP keretében elkészültek a következő évek digitális fejlesztési irányait meghatározó stratégiák, Magyarország Digitális Oktatási, Digitális Gyermekvédelmi, Digitális Exportfejlesztési és Digitális Startup Stratégiája. Több fontos, európai viszonylatban is meghatározó döntést hoztunk a digitális ökoszisztéma valamennyi szereplőjével közösen, ilyen például az internetezés áfájának 27-ről 18 százalékra csökkentése 2017. január 1-jétől, illetve 2018. január 1-jétől 5 százalékra történő csökkentése, vagy Magyarország Digitális Startup Stratégiájának részeként született döntés az angyalbefektetők adókedvezményéről.
Sokan idegenkedve fogadják az e-sport jelenséget, sőt egyesek a sportolás hiányával azonosítják és elzárkóznak előle. Te hogy viszonyulsz hozzá, szerinted sport-e az e-sport? Miért?
D.T.: A sporttudomány egy fontos tudományág, ahol pontos definíciók léteznek. Ezeknek a definícióknak az e-sport, mint szellemi sport megfelel. A Polgár lányokat sem nézzük le azért, mert nem futottak minden sakklépés után egy kört a sakkasztal körül, hanem egy helyben ültek különösebb fizikai aktivitás nélkül. Tudjuk jól, hogy milyen komoly fizikai felkészülés kellett ahhoz, hogy olyan kiemelkedő szellemi teljesítményre legyenek képesek a sakktornákon. Szerintem az e-sport sporttevékenység. A felmérések egyértelműen azt mutatják, hogy az e-sport tevékenységet folytatók igen nagy számban aktív, hagyományos sporttevékenységet is folytatnak. Szerintem félreértés, hogy vannak a különböző sporttevékenységet folytatók, a sportolók, és vannak a nem sportolók, és a nem sportolók köréből kerülnek ki az e-sport tevékenységet folytatók. A modernkori olimpizmus történelmében jól látható, hogy a sport éppen attól tudott mind erősebbé válni, hogy folyamatosan képes volt megújulni, képes volt az új hatásokat befogadni. Szerintem napjainkban az új hatások közül kettő kiemelkedően fontos.
Az egyik az e-sport, amely a hagyományos sportokkal egyetemben a sport tevékenységek részét képezi. Van, aki mindkettő tevékenységet, van, aki az egyiket, vagy másikat végzi. A másik nagy kihívás a korábban extrém sportoknak, ma urban sportoknak hívott sporttevékenység. Manapság az ilyen sportok egyes versenyszámai már az olimpiák műsorán szerepelnek. Ezen sportok rendezvényei hasonlatosak a nyári zenei fesztiválok hangulatához: a koncertek, a buli és a sportesemény szervesen egybefolynak. Erre a két nagy kihívásra próbálnak a nagy, meghatározó nemzetközi sportági szakszövetségek és a nemzetközi sportszervezetek, köztük a Nemzetközi Olimpiai Bizottság is megfelelő válaszokat adni, befogadni és becsatornázni ezeket az új típusú sportmegközelítéseket.
A videojáték kultúra negatív oldalát szokta leginkább kidomborítani a hazai sajtó. A függőség kérdésköre mellett az agresszió és a kevés fizikai mozgás szokott leginkább megjelenni a téma kapcsán. A pozitív oldalával kevésbé foglalkoznak. Hogy látod a helyzetet, van társadalmi hasznossága az elektronikus sportoknak?
D.T.: Az e-sportok kapcsán megfogalmazódnak különböző teóriák a koncentrált figyelemtől a reakcióidőt javító dolgokig, ezek mind hasznosak. De ha csupán az lenne az e-sportnak a hasznossága, hogy sokan az e-sport iránti érdeklődés kapcsán sajátítanak el komolyabb digitális kompetenciákat (pl. eszközhasználat) az szerintem már komoly pozitívum. És akkor még nem is beszéltünk az idegen nyelvtanulás kérdéséről, hisz az e-sportnak is az angol a világnyelve. Mindezek mellett az e-sportnak komoly közösségteremtő hatása is van. ;)
A magyar e-sportnak itthon nincs intézményesült szervezete, a terület szabályozatlan még. Mi ezen a téren az álláspontotok, hogyan kellene idehaza felépíteni az intézményi, szervezeti háttért?
D.T.: Szerintem ez nem egy felülről-lefelé építkező dolog, azaz nem az államnak kell megmondani, hogy mi legyen. A Magyar Történelemtanárok Egyesületét a magyar történelemtanárok hozták létre, és nem az Oktatási Minisztérium hozott létre egy egyesületet. Ugyanígy, az e-sport tevékenységet folytató szervezeteket az érintettek maguk tudják létrehozni, ehhez maximum segítséget, támogatást tud adni az állam. De megfordítom: ha van bármi olyan konkrétum, amit az e-sport világában szereplők úgy látnak, hogy a saját erejüket már meghaladó ügy, akkor fogalmazzák meg, üljünk le beszélgetni és nézzük meg, mit tehetünk, miben segíthetünk.
Milyen konkrét elképzelése van a kormánypártnak a hazai e-sport fejlesztésére?
D.T.: Az e-sport egy piacvezérelten fejlődő tevékenység, világszerte a szórakoztatóipar egyik húzóágazata. Itt maga a piac az, amelyik egyre izgalmasabb, egyre érdekesebb, egyre több emberhez eljutó e-sport tevékenység végzésére alkalmas szoftvereket, számítógépeket, alkalmazásokat hoz létre. Ma Magyarországon nincs semmi, ami az e-sport fejlődésének útjában állna. Az interjú időzítése szempontjából véletlen egybeesés ugyan, de örömmel mondhatom el, hogy a magyarországi, hagyományos, nagy sportegyesületek közül elsőként - követve az európai e-sport trendeket - az MTK-ban idén megalakítjuk az e-sport szakosztályt.
Ez aztán a bomba hír! Milyen játékokban tervez e-sport versenyzőket indítani az MTK?
D.T.: Ez egyelőre még maradjon titok. Nyilván nem akarunk mindent, de azt tervezzük, hogy egy sokféle e-sport tevékenységet lefedő szakosztályt hozunk létre.
A Portugál Labdarúgó Szövetség is beszáll az e-sportba
A női válogatott játékosaival ünnepelték az Allianz Challenge indulását.
Végezetül, hogy látod kiállna-e csapattal a Fidesz egy politikusoknak kiírt e-sport versenyen?
D.T.: Biztos vagyok benne, hogy ki tudunk állni egy ilyen versenyre. Örömmel részt veszünk, ha meghívást kapunk. :)
Politikai interjúsorozatunkban több pártot is megkérdeztünk, hamarosan az alábbi képviselőkkel is olvashattok interjút az Esport1 hasábjain:
- Deutsch Tamás - FIDESZ-KDNP
- Farkas Gergely - Jobbik
- Szigetvári Viktor - Együtt
- Barabás Richárd - Párbeszéd Magyarországért
- Kádár Barnabás és Tabajdi Péter - Momentum
- Szalai Szabolcs - Lehet Más a Politika
- Miyazaki Yun - Demokratikus Koalíció