A Societas - Baloldali Ifjúsági Mozgalom képviselőjével beszélgettünk e-sportról, annak hazai helyzetéről és kicsit a politikáról.
Néhány héttel ezelőtt óriási visszhangot váltott ki a Jobbik képviselőjének, Farkas Gergelynek a parlamenti felszólalása az e-sport témájában. Ennek apropóján úgy gondoltuk, hogy megkeressük az összes, jelenlegi parlamenti pártot és egy interjúsorozat keretében bemutatjuk, ki hogyan viszonyul a professzionális videojátékokhoz idehaza. Sorozatunk következő részében a Societas - Baloldali Ifjúsági Mozgalom alelnökével, Molnár Gergellyel beszélgettünk.
Egymástól viszonylag távol eső terület a számítógépes játékok és a politika világa. Neked milyen kötődésed van a videojátékokhoz?
Molnár Gergely: Gimnazistaként CS:S-el játszottam az átlagosnál kicsit komolyabban, klánommal LANokra meg online versenyekre is gyakran jártunk. Később beszippantott Azeroth világa és egy laza 4 évet töltöttem el WoWozással. Ma már munkám miatt sajnos kevesebb időm jut kockulásra, de amikor tudok azért a barátaimmal le szoktunk ülni LoLozni vagy Smiteozni. Viszont ha játszani kevesebb időm is jut, különböző streameket twitchen és a nagyobb e-sport eseményeket (CS:GO major, LCS playoff/worlds) mindig nézem.
Mit gondolsz a jobbikos Farkas Gergely parlamenti felszólalásáról? Magyarországon van létjogosultsága az elektronikus sportok társadalmi közbeszédbe emelésének?
M. G.: Abszolút van létjogosultsága! Az e-sport korunk egyik rohamosan fejlődő iparága. Az e-sportból származó éves bevételek összege világszerte a becslések szerint 2017-ben eléri a 700 millió dollárt, 2020-ra pedig a 1,5 milliárd dollárt. Nézettségi adatok alapján pedig világszerte a legnagyobb sporteseményekkel vetekszik népszerűsége.
Egy olyan közösséggel, mely Magyarországon több mint 200.000 főt számlál, a politikának foglalkoznia kell. Mi a Societasban 2015-ben fogadtuk el azt a 12 pontunkat, amely a mi alapvetéseinket tartalmazza. Ebből a 12 pontból az egyik az e-sportokra vonatkozik: "Társadalmi vitát kezdeményezünk arról, hogy az e-sportok kerüljenek be az államilag elismert és támogatott sportok közé...". Ebből kifolyólag minden olyan kezdeményezést a jövőben is támogatni fogunk, ami ezt a célt szolgálja.
Tőlünk nyugatabbra főként a baloldali pártok foglalkoznak a témával, hisz maga az e-sport globális jelenség a csapatok általában nemzetköziek. Mit gondolsz itthon, miért egy jobb oldali politikai erő fordult a témához?
M. G.: Ez a kérdés így nem teljesen igaz. Én büszke vagyok arra, hogy a Societas - Baloldali Ifjúsági Mozgalom volt az első olyan magyarországi politikai szervezet, amelyik az e-sport ügyével hangsúlyosan foglalkozott. Örülök annak, hogy a Societas MTI-ben is közreadott 12 pontja után kettő évvel a jobboldal is felkarolta a témát. Véleményem szerint, minél nagyobb nyilvánosságot és támogatást kap az e-sport ügye, annál könnyebben és gyorsabban érhető el eredmény. Nem szabad ezt pártpolitikai alapon kezelni, mert az nem tesz jót ennek az ügynek.
Jövőre választások lesznek idehaza. Számos külföldi példát látunk a skandináv térségből vagy épp legutóbb Németországból, hogy egyes politikai erők igyekeznek az e-sportot kampány témává tenni. Ti, hogy viszonyultok a kérdéshez?
M. G.: Az elkövetkezendő hetekben fogjuk nyilvánosságra bocsátani a "Generációnk 2030" névre hallgató programunkat, ami az MSZP-vel való együttműködésünk alappillére lesz a kampány során. Ez a program a mai fiatalokat leginkább érintő és foglalkoztató kérdésekkel/problémákkal foglalkozik. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy az e-sportok ügye szerepet fog benne kapni. Mi a kampány során azt fogjuk képviselni, hogy legyenek államilag elismerve az e-sportok és támogassa az állam mint szponzor az ilyen típusú versenyeket és versenyzőket.
Sokan idegenkedve fogadják az e-sport jelenséget, sőt egyesek a sportolás hiányával azonosítják és elzárkóznak előle. Hogy viszonyulsz hozzá, szerinted sport-e az e-sport? Miért?
M. G.: Szerintünk az e-sport ugyanolyan sport, mint bármilyen más államilag már elismert sport. Akik nem tekintenek rá sportként, azok csak a saját felkészületlenségüket/tájékozatlanságukat bizonyítják. Már régóta az e-sportokban is megjelent a professzionális szint, azaz a szerződéses fizetett játékosok. Ha bárki azt gondolja, hogy ez nem jár egy állandó, napi szintű, fizikai és pszichikai megterheléssel, felkészüléssel, kő kemény munkával és egészséges életmóddal, akkor az óriásit téved. Az e-sportolók legalább annyira atléták (e-tléták :-)), mint a hagyományos sportolók.
A videojáték kultúra negatív oldalát szokta leginkább kidomborítani a hazai sajtó. A függőség kérdésköre mellett az agresszió és a kevés fizikai mozgás szokott leginkább megjelenni a téma kapcsán. A pozitív oldalával kevésbé foglalkoznak. Miben látod a társadalmi hasznosságát az elektronikus sportoknak?
M. G.: Pontosan ezért van szükség arra, hogy a téma a közbeszéd része legyen, hogy minél több társadalmi párbeszéd jöjjön létre, ugyanis a gyakran emlegetett negatív oldalát a videojátékoknak, például az agresszió kérdését semmilyen valódi tudományos kutatás nem támasztja alá. Senki nem lesz agresszívabb vagy hajlamosabb az erőszakra, azért mert esténként mondjuk FPS-eket játszik a barátaival. Ezzel szemben a pozitív hatásai megkérdőjelezhetetlenek. A teljesség igénye nélkül csak néhány példát említek: problémamegoldó képesség és logikus gondolkodás fejlődése, gyors gondolkodás és gyors helyzetanalizálási képességek fejlődése, stratégiaalkotás és tervezés képességének fejlődése, memóriafejlesztés, koncentrációs képesség fejlődése és persze online játékok esetében csapatmunka és a közösen gondolkodás képességének fejlődése.
A magyar e-sportnak itthon nincs intézményesült szervezete, a terület szabályozatlan még. Nektek mi ezen a téren az álláspontotok, hogyan kellene idehaza felépíteni az intézményi, szervezeti háttért?
M.G.: Érdemes megvizsgálni azt, hogy nemzetközi szinteken, hogyan jöttek létre a ma ismert legnagyobb e-sport klubok. Ázsiában azt látjuk, hogy a legnagyobb vállalatok azok, akik felkarolták az e-sportot és a saját költségvetéseikből finanszírozzák az ő nevüket viselő klubok működését. Gondoljunk például az SK Telekomra vagy a Samsungra. Ezzel szemben Amerikában a legtöbb ma ismert csapatot ex-gamerek és "trustfund boy"-ok (jó anyagi háttérrel rendelkező játékosok/ex-játékosok - a szerk.) hozták létre és emelkedtek fel a ma ismert millió dolláros vállalkozásokká. Európában az utóbbi időben látjuk azt, hogy egyre több nagy sport klub hoz létre e-sport szakosztályt, például a Schalke 04 vagy a PSG. Véleményünk szerint ezeknek a folyamatoknak hazánkban is alulról szerveződve kell elindulnia, az államnak pedig feladata, hogy a sportszövetségek mintájára hozzon létre e-sport szövetséget is. Ebben kell a politikának és a szakmai szervezeteknek, csoportoknak együttműködnie a jövőben. Mi ebben partnerek leszünk.
Milyen konkrét elképzelése van a Societas - Baloldali Ifjúsági Mozgalom a hazai e-sport fejlesztésére?
M.G.: Az MSZP 2018-as végleges választási programja még nem készült el, de mi a Societasban az e-sportokat ugyanolyan sportnak tekintjük, mint a többit, tehát ugyanazokat a jogokat és lehetőségeket kell kiterjeszteni rájuk mint a focira vagy akár a sakkra.
Kiállna-e csapattal a Societas - Baloldali Ifjúsági Mozgalom egy politikusoknak kiírt e-sport versenyen?
M.G.: Tele vagyunk kockákkal, úgyhogy naná!
Politikai interjúsorozatunkban több pártot is megkérdeztünk, hamarosan az alábbi képviselőkkel is olvashattok interjút az Esport1 hasábjain:
- Deutsch Tamás - FIDESZ-KDNP
- Farkas Gergely - Jobbik
- Szigetvári Viktor - Együtt
- Barabás Richárd - Párbeszéd Magyarországért
- Kádár Barnabás és Tabajdi Péter - Momentum
- Szalai Szabolcs - Lehet Más a Politika
- Miyazaki Yun - Demokratikus Koalíció