Nagyobb, gyorsabb GPU, továbbfejlesztett RT és AI felskálázás – de mit várhatunk a játékoktól?
A múlt héten újabb fontos információk szivárogtak ki a PlayStation 5 Pro-ról. Az új konzol tényleg létezik, és úgy tűnik, hogy már nem is kell rá olyan nagyon sokat várni. A kérdés az, hogy mire lesz képes az új hardver, és vajon a PS5 hibáit képes-e orvosolni. Egyes szakértők azt mondjuk, hogy ennek a generációnak már nem igazán van szüksége egy középgenerációs frissítésre, míg mások egyértelműen hisznek benne.
Fontos megemlíteni azt is, hogy ezek a szivárogtatások olyan emberektől származnak, mint például az Insider Gaming munkatársa, Tom Henderson, aki az elmúlt években jó hírnévre tett szert ezen a téren, hiszen többek között ő számolt be idő előtt például a PlayStation Portal létezéséről, valamint a levehető/fejleszthető optikai meghajtóval ellátott PS5 Slimről is.
Ezeket olvastad már?
Amit még érdemes megemlíteni, hogy nem feltétlenül lenne indokolt egy továbbfejlesztett konzol bemutatása. 2016-ra visszagondolva, mikor belendült a 4K-s kijelzőgyártás, valamint a nagy dinamikatartomány (HDR) is sokat hozzátett a játékélményhez, a Sony elsősorban ezért dobta piacra a PS4 Pro-t, hogy ezeket az új monitorokat is ki tudják használni a játékosok. A motorháztető alatt a PS4 Pro egy új feldolgozási technológiának – a 16 nm-es FinFET – köszönhetően volt életképes. A standard PlayStation 4-ben lévő 28 nm-es szilíciumot egy kisebbre és hatékonyabbra cserélték, ami lehetővé tette, hogy egy apró processzorral rendelkező PS4 Slim-et is létrehozzanak, így a Pro modellt kétszer nagyobb GPU-teljesítménnyel és gyorsabb órajelekkel is el tudták látni.
A Sony ezúttal egy olyan kihívás előtt áll, hogy – legalábbis – a Slim modell esetében a továbbfejlesztett feldolgozási technológia kevésbé tűnik hatékonynak. Persze kisebb a modell, és erősebb is lehetne, de a 7 nm-ről 6 nm-re történő csökkentés közel sem olyan hangsúlyos, mint a 28 nm-ről 16 nmFF-re történő ugrás. A PS5 Pro eközben csak korlátozottan növeli az órajeleket, és a GPU mérete architekturálisan nem duplázódott meg úgy, mint a PS4 Pro esetében. Ehelyett AI felskálázást használnak a különbség pótlására. Na, de nézzük át kicsit részletesebben a specifikációkat:
A Sony szerint a munkaterheléstől függően a Pro teljesítménye ray tracing (sugárkövetés) terén kétszer olyan gyors lesz, de egyes esetekben 3x vagy 4x-es szorzóval is találkoztak. Fontos kiemelni, hogy ez csak az RT feldolgozásra vonatkozik – nem pedig a játékokat érintő képkockasebességére. Ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy egyes címek, amelyek az alap PS5-ön nem rendelkeznek RT-vel, a Pro miatt extra RT funkciókat kaphatnak. Voltak olyan találgatások is, hogy a PS5 Pro videókártya majd profitál a ray tracinget érintő architektúrális fejlesztésekből, amelyeket az AMD a közelgő RDNA 4 grafikus kártyáihoz terveznek. Ezek ígéretesnek tűnnek, de fontos kiemelni, hogy a lökést itt nagyrészt az adná, hogy a PS5 Pro grafikus kártyája sokkal nagyobb, mint a standard modellé. Szóval itt nincs szó egyedi Sony megoldásról az RT esetében, ami arra utal, hogy a PS5 Pro AMD-t használ.
Ezen kívül az egyik legnagyobb panasz, amit a fejlesztőktől hallottunk a múlt generációs PS4 Próval kapcsolatban, az extra memória hiánya és a csak minimálisan javuló memória-sávszélesség volt – ez ugyanis nem volt elegendő a 4K felbontású kijelzők kiszolgálásához. A Sony éppen ezért valódi erőfeszítéseket tett, hogy ezt javítsa a PlayStation 5 Pro kapcsán. Míg az új rendszer megtartja ugyanazt a 16 GB GDDR6 memóriát, mint a standard modell (bár nagyobb sávszélességgel), addig további rendszermemóriát bocsát rendelkezésre a játékokhoz, és így a 12,5 GB a PS5 Pro esetében 13,7 GB-ra emelkedik.
A 'miért' tekintetében ez az új konzol még mindig rejtély. A PS4 Pro a 4K-képernyők megjelenése miatt jött ki, miközben a PS5 Pro a 8K felbontást célozza meg a PSSR segítségével, ez jelenleg még fejlesztés alatt áll a Sony-nál. Egyesek szerint pedig nem éri meg az erőfeszítést, figyelembe véve, hogy a piacon még csak fel sem bukkantak úgy igazán a 8K-s kijelzők.