Te hajlandó lennél lemondani a 60 FPS-ről a grafika miatt? Lehet nem lesz választásod

Te hajlandó lennél lemondani a 60 FPS-ről a grafika miatt? Lehet nem lesz választásod

Elemzők szerint még a PlayStation 5 Pro sem fog 30 FPS-nél többet kihozni a GTA 6-ból. Ez pedig baromi ijesztő gondolat minden jelenlegi és a Prón gondolkodó konzoltulaj számára. Elmondjuk, miért!

Pár hete robbant be a köztudatba, hogy készül a PlayStation 5 Pro kiadása, amelynek a hardverétől kezdve szinte mindene kiszivárgott már. A pletykák közepette az is felmerült, hogy a GTA 6 megjelenését, tehát 2025-öt célozná meg a Sony a konzollal, mert házon belül nem lesz olyan exkluzív címűk, amivel el lehetne adni az új masinát. Ezzel együtt viszont az is gyanússá vált, hogy a Rockstar Games következő nagy dobását valószínűleg nem is tudná rendesen futtatni a 2020-as PS5. Sőt, a Digital Foundry elemzése alapján már az is jó eredmény lenne, ha a PS5 Próból ki lehetne hozni a 30 FPS-t. Ez pedig baromi ijesztő gondolat minden jelenlegi és a Prón gondolkodó konzoltulaj számára.

Az elemzők alapvetően azt keveslik a PlayStation 5 Pro hardvere kapcsán, hogy csupán 10%-kal lesz erősebb a processzora. Ez egyébként még csak nem is annak köszönhető, hogy valami vadiúj CPU-t tesz a Sony a gépbe. Épp ellenkezőleg: már évek óta gyártják a chipet és ahogyan az ilyenkor lenni szokott, mostanra több jobb minőségű darab jön le belőle a „futószalagról”, amelyek bírják ezt az emelt órajelet anélkül, hogy képletesen vagy ténylegesen kigyulladnának. A másik probléma az, hogy olyan régóta készül a GTA 6, hogy valószínűleg a sima PS5 volt a megcélzott hardver teljesítmény szempontjából. És ha abból csak a 30 FPS környéke jön ki, akkor a Rockstarnak valószínűleg nem lesz elég ideje olyan módosításokat eszközölni a rajtra, hogy ezt meghaladják a Prón. Pláne, ha az az elképzelés, hogy ez a két termék nagyjából egyszerre jelenjen meg. A PS5 Pro legnagyobb fegyverténye egyébként nem a hardver, hanem a szoftver lehetne. A DLSS/FSR/XeSS technológiákhoz hasonló PlayStation Spectral Super Resolution támogatása viszont biztosan nem csak egy ki- és bekapcsoló gombon fog múlni.

Ezeket olvastad már?

Nyilván nem láttunk még mindent a PlayStation 5 Próról. Valószínűleg lesznek még olyan fejlemények, változások a kiadásáig, amelyek felülírják a szakma jelenlegi spekulációit. De mi van akkor, ha nem lesznek? A hardverek egyre drágábbak. Az már szinte elkönyvelhető, hogy ilyen értelemben milyen képességűre lövi be a Sony a gépet, ezt a piac szabja meg. A konzolpiac természetes velejárója, hogy ezek a gépek nem lehetnek többezer dollárosak. Tehát a PSSR a Sony legjobb lehetősége arra, hogy felvegye a kesztyűt a PC-vel. Ehhez viszont annyira jónak kell lennie a felbontás skálázási technológiájuknak, mint egy DLSS 3.0-nak – ha nem jobbnak. Ez aligha fog egyből menni.

Ezért érdemes eljátszani a gondolattal: mi van akkor, ha a GTA 6-tal és a PS5 Próval együtt elérkezünk egy olyan korszakba, ahol a konzolok nem a gyártók által reklámozott 4K 60, 4K 120 meg 8K 60 FPS-eket hozzák, hanem a 30-at, de még lehet azt is csak 4K alatt? Félreértés ne essék, a GTA 6 szinte biztosan egyedülálló lesz 2025-ben grafika és részletesség terén, ezért is gondolják úgy az elemzők, hogy nehéz lesz a konzolokon értelmes minőségben futtatni. Annak idején a GTA 5 esetében is megfigyelhettük, hogy a korosodó PS3–Xbox 360 alig tudott mit kezdeni a játékkal, igazán jól pedig nem is a PS4–Xbox One-on, hanem a generációközi frissítésekként megjelenő Prón és X-en teljesített a játék. Ezeken a gépeken (és PC-n) sikerült elérni azt, hogy a GTA úgy nézzen ki, ahogyan azt a Rockstarnál megálmodták, és eközben úgy fusson, ahogyan egy AAA-s címtől a játékosok elvárnák. De az e két pont között eltelt években egyre több és több olyan játék jelent meg, ami hasonló problémával küszködött. Sőt, egy ponton túl már újabb generációváltás kellett ahhoz, hogy ismét 30 FPS fölé mászhassunk az új játékokban.

Ezek a ciklikus teljesítménybeli hullámzások természetesek, hiszen az egyre jobb hardvereken egyre komplexebb dolgokat akarunk futtatni és fordítva. De vajon készen állunk-e arra, hogy ismét visszamenjünk 60 FPS alá csak azért, hogy még kettővel több NPC, még egy kicsivel jobb grafika legyen? Ilyen értelemben a GTA 6 kakukktojás lehet, hiszen azt olyan várakozás előzi meg, és ezzel együtt olyan minőséget is kínálhat a grafikán túl, hogy valószínűleg sokan hajlandóak lesznek elfogadni, ha bizonyos engedmények kellenek majd a játékhoz a teljesítmény terén.

De hajlandóak vagyunk a GTA 6 után érkező AAA-s játékokat 30 FPS-sel játszani, ha úgy jön ki a lépés? Nem biztos. Amikor már lassan minden monitor a magas képfrissítéssel reklámozza magát, amikor egyre olcsóbbak lesznek még a 4K 120 Hz-es OLED TV-k is, akkor bizony egyre többen és többen csapnak le ezekre. Ezzel pedig kialakul az elvárás, majd felmerül a teljesen jogos kérdés: mégis minek gyártják, nyomják le a torkomon ezeket a termékeket, ha nincsen mit játszani rajtuk?

Egy-két generációval ezelőtt még elszenvedtünk a 30 FPS-sel, mert a legtöbb embernek volt egy Full HD-s monitora 60 Hz-es képfrissítéssel. De mára ennek vége lett, ezt meghaladtuk. Ebben pedig hatalmas szerepe volt a konzolok ígéreteinek. Nem véletlen csinál minden videókártya gyártója olyan eszközöket, amelyekkel már a mesterséges intelligencia segítségével lehet új képkockákat generálni. Elértünk egy pontot, ahol nem kaphatjuk meg a hőn áhított 60 vagy 120 FPS-t stabilan a AAA-játékoknál 1080p fölött, miközben egyre többen ezt igénylik. A Sony a PSSR-rel becsatlakozik abba a sorba, ami részben feladja ennek a kergetését hardveres úton. Ehelyett a kevesebbet akarja többnek mutatni. Amivel egészen addig nincs is gond, amíg el nem indítom a 70 eurós játékomat az 500-nál is több eurós konzolomon, majd azt nézem, ahogy mindenféle anomáliák jelennek meg a képernyőmön, mert még nem fejlesztették le a technológiát rendesen. Bezzeg az rögtön eszükbe jutott, hogy a boltok polcaira tegyék a dobozt, rajta a 4K, 8K, ∞K logókkal, igaz?

A GTA 6 nem csak 2025., hanem a következő évtized arany sztenderdje lehet a videójátékok piacán, ahogyan a GTA 5 is az volt. Trendalkotóként minden kiadó olyan grafikát, olyan részletességet akar majd hajszolni, mint amilyet már a játék első előzetese is sugallt. És ha a GTA 6 nem fog 60 FPS-sel sem futni a PS5 Prón, akkor még nagyon sok minden más sem fog. Éppen ezért tesszük fel a kérdést most nektek: milyen kompromisszumokra vagytok hajlandóak a teljesítmény és a látvány terén? Megelégednétek az elmúlt évek sztenderdjeivel egy kis extra felbontásért, FPS-ért? Vagy inkább sugárkövetésre, grafikai előrelépésre vágytok? Mondjátok el nekünk az alábbi szavazásban, vagy írjátok meg kommentben a véleményeteket!

Kövess Minket!



Gamer szótár


Te lemondanál a 60 FPS-ről a jobb grafika érdekében?

  • 0 %
  • 75 %
  • 25 %
  • 0 %
  • 0 %

Közvetítések