Nem fogod elhinni, hol és min futtatta a Doomot az Európai Űrügynökség

Nem fogod elhinni, hol és min futtatta a Doomot az Európai Űrügynökség

Az Európai Űrügynökség eredetileg azért fejlesztette ki a műholdját, hogy mint „repülő laboratórium” segítsen kipróbálni új technológiákat jövőbeli missziókra készülve. De mi köze ennek a Doomhoz? Megmondjuk!

A millió forintos fűnyírón futó Doom után úgy éreztük, hogy már nincs tovább, 30 év után elértünk a „Min fut még a Doom?” kérdés záró epizódjához. Ne tudjátok meg, mekkorát tévedtünk! Persze jópofa, hogy pár hónapig egy önjáró fűnyíró kijelzőjét többre is lehet használni annál, mint hogy megmondjuk neki, mekkora legyen a gyep hossza. De mi lenne, ha ugyanezt valami picit komplexebb dologgal csinálnánk meg? Valószínűleg ugyanezt a kérdést tette fel magának az Európai Űrügynökség (ESA) is, mielőtt a csúcsszuper műholdjukon megnyomták a startot a Doomban.

Nem viccelünk, most már a fűnyírók, a hanghullámok, a gyorséttermi önkiszolgáló kioszkok és a karácsonyfák sorában megtaláljuk az ESA OPS-SAT nevű műholdját is mint Doom-kompatibilis eszközt – írja a PC Gamer. A szatellitet arra fejlesztette ki az űrügynökség, hogy mint „repülő laboratórium” segítsen kipróbálni új technológiákat, felvetéseket jövőbeli missziókra készülve. Ennek érdekében van rajta egy „kísérleti számítógép” is, amely állítólag tízszer erősebb az ESA által használt jelenlegi technikánál. Persze még az űrkutatásban is igaz, hogy a puding próbája az evés, szóval valamivel tesztelni kellett a műhold képességeit is.

Ezeket olvastad már?

Itt került a képbe a Doom. Az id Software legendás programját azután futtatták le a számítógépen a kutatók és az Icelandic Nerd néven ismert Ólafur Waage, hogy korábban már lejátszották rajta az első űrbéli sakkmeccset, valamint végrehajtották vele a kozmosz első tőzsdei tranzakcióját. Elméletben az OPS-SAT tökéletesen alkalmas a Doom futtatására a hardvere, szoftvere alapján. A probléma inkább abból adódott, hogy az űrben van a számítógép. Tehát nem lehet csak úgy letölteni rá egy játékot, mint egy átlag játékos tenné azt az otthonában. Ráadásul nem is lehet klasszikus értelemben játszani vele, mert gondot jelent a késleltetés az üzenetek küldése és fogadása között, no meg a szatellit pozíciója, vagyis az, hogy éppen hol repked a Föld körül hatalmas tempóban.

Az első megoldás az volt, hogy a ChocolateDoom nevű módosított Doom-verzióban csináltak egy demofelvételt. Tehát a feltöltött program lényegében a játék motorján belül képes volt kirenderelni a Doomot, és visszajátszani egy konkrét játékmenetet a műhold hardverén. A kísérletet többször sikerült végrehajtani tavaly Karácsonykor, azonban sem Waage, sem az ESA nem volt elégedett ezzel. Mert ekkoriban csak egy egyszerű szöveges értesítést kaptak a tesztek végén, amelyek megerősítették nekik azt, hogy ezek lefutottak. Ennél valami kézzelfoghatóbbat szerettek volna látni, például egy képernyőmentést. Úgyhogy visszatértek a tervezőasztalhoz, majd a doomgeneric nevű sourceport alapján csináltak egy új verziót, feltöltötték azt a műholdra, és voilà!

Az alábbi képen egyrészt azt láthatjuk, ami a screenshot pillanatában történt a játékban. De aki ismeri a Doomot, tudja jól, hogy az ég közel sem így nézett ki benne. Nos, az OPS-SAT a képernyőmentés közben a Földről is lőtt egy fotót, majd ezeket összegyúrta eggyé, mielőtt a kutatóknak leküldte volna a laborba, ezzel létrehozva az egyik legegyedibb doomos képernyőmentést, ami valaha készülhet:

Forrás: ESA/Ólafur Waage

Ha pedig szeretnél egy kicsit jobban elmerülni a technikai részletekben, akkor csak ajánlani tudjuk Waage videóját, amelyben alaposan elmagyarázza, hogyan jutottak el eddig a fotóig az Európai Űrügynökséggel:

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések