Jól hangzik a PlayStation 5 Pro, kár, hogy nem sikerült elég jól prezentálni az erejét

Jól hangzik a PlayStation 5 Pro, kár, hogy nem sikerült elég jól prezentálni az erejét

Amikor a 4K 60 FPS kifejezésekre épül egy konzol marketingje, akkor lehet kevés, ha csak egy 9 perces és nem túl acélos minőségű YouTube videóval akarja a Sony eladni azt.

Nem vitte túlzásba a Sony a PlayStation 5 Pro bemutatóját tegnap este. Mark Cerny mindössze 9 percen át beszélt az új konzolról, és ennek is csak egy része szólt ténylegesen arról, hogy miképp nyernek a játékok az extra erővel az alap PlayStation 5-höz képest, mert sok infót inkább megtartottak egy blogposztra. De ha nagyon kötekedni szeretnénk, akkor az összehasonlító felvételekkel nem nehéz, mert nem éppen a legjobb módját választotta a japán cég ennek prezentálására. Az egymás melletti 4K-s képek, klipek a YouTube tömörítése miatt nem sok részletetet tartalmaztak eleve. De sokszor ki sem használták a maximális felbontást a videó készítői, hanem egy annál jóval kisebb dobozban mutogatták a játékokat. (Akarva-akaratlanul is ez a GIF jutott eszünkbe erről a kisablakos megoldásról.)

Ez egyébként nem csak minket zavart, többek között a Digital Foundry is felszólalt a gyakorlat ellen, mert ők már a PS4 Pro idején is csalódottak voltak, hogy nem a megfelelő módon és minőségben mutatja be a Sony a fejlődést, erre a cég most ismét elkövette ugyanazt a hibát. Amikor arra készül a Sony, hogy aranyáron árulják az új konzolt, akkor talán elegánsabb lenne, ha jobban belemennének a technikai kérdésekbe, a részletekbe, mert így könnyen az az érzése lehet a vásárlónak, hogy megvezetik vagy rejtegetnek előle valamit. De a probléma demonstrálására tökéletes még az a röpke felvétel is, amelyet a jacksfilms osztott meg Twitteren a bemutatóról:

Azt leszámítva, hogy most már állítólag minden 60 FPS-sel fut, túl sok csoda nem volt. És nem azért, mert nem ígért nagyokat a Sony, hanem azért, mert ezeket nehéz volt kivenni. A legszembetűnőbb változást a sugárkövetéses demók jelentették, mert ezeknél minden úgy világított, mint egy karácsonyi vásár. A Gran Turismo 7 (6:26-tól a lenti videóban) és a Hogwarts Legacy (6:40-től a lenti videóban) is jól néztek ki szerintünk. Az már más kérdés, hogy valaki csak az extra fényekért váltana-e PS5-ről Próra – itt szavazhatsz a kérdésben. A Digital Foundry cikkében egyébként felmerült, hogy a Hogwarts Legacy annyiból nem volt jó választás, hogy az még Unreal Engine 4-gyel készült, ez a motor pedig nem annyira erős RT-ben egy Unreal Engine 5-ös címhez képest. Mivel utóbbira nem hoztak példát, nem derült ki, hogy egy igazán modern játékban hogyan festene a sugárkövetés.

A Sony elsősorban az exkluzív játékait mutogatta a teljesítmény és a látvány összehasonlításánál, de ezek kapcsán volt valószínűleg a legkevesebb panasz arra az alap PS5-ön, hogy hogyan futnak és néznek ki. A The Last of Us II (4:12-től a lenti videóban) kis túlzással évente kap egy remastert, tehát az, hogy a PS5 Prón egy frissítés után jobban néz ki egy kicsivel megint, nos, nem túl nagy meglepetés. Amikor pedig a Marvel's Spider-Man 2-vel (4:39-től a lenti videóban) vagy a Ratchet & Clank: Rift Aparttal (4:46-tól a lenti videóban) bizonygatták, hogy több lett az FPS azonos képminőség mellett, akkor attól sem feltétlen állt el a lélegzetünk, mert egy YouTube videót néztünk a maga limitációival. Ugyanez a probléma volt a PSSR demonstrálásánál is: egyszerűen a videó nem tartalmazott annyi részletet, mint amennyit a konzol valószínűleg kiprésel magából a valóságban.

Talán jobb lett volna, ha több újságíró próbálhatta volna ki a konzolt személyesen – a CNETen kívül egyetlen lapról sem tudunk, amit megkerestek volna ezzel. Akkor legalább valódi tapasztalatokat összegyűjtve tudnánk azt mondani, hogy a 4K 60FPS ilyen-olyan játékokban tényleg annyi vagy sem. Vagy hogy a sugárkövetési teljesítmény duplázása, triplázása, valamint a PSSR valóban annyira hasznosak, mint azt sejtjük. Így viszont csak Cerny szavában bízhatunk, meg a fejlesztőkben, akiknek az a dolga, hogy felkészüljenek a PS5 Pro novemberi rajtjára. Ami nem azért gond, mert azt hinnénk, hogy teljesíthetetlen dolgokat ígért a Sony vagy hazudnak. Épp ellenkezőleg, úgy érződik, hogy ártól függetlenül csináltak egy remek konzolt, és nem tudták rendesen megmutatni azokat a különbségeket a régi és az új között, amelyekről beszéltek. Tehát nagyon bíztató amit mondtak, csak nem álleejtős amit mutattak.

Borítókép: Avalanche Studios

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár