A hibái ellenére továbbra is egy prémium FPS-ről beszélünk, de ha nem fejlődik, akkor hosszútávon lenyomják a vetélytársak.
Lehet azzal vádolni a Valve-et, hogy sok tekintetben más úton járnak, mint ahogyan azt a közösség elvárná, de az biztos, hogy időről időre megpróbálnak előrukkolni néhány érdekes fejlesztéssel. Tisztán látható, hogy az utóbbi egy évben pozitív tendenciát vett a játék iránya, függetlenül attól, hogy Ladislav "GuardiaN" Kovács mit és hogyan nyilatkozik az új hangokról. Kívánalmak mindig lesznek, s ezt érdemes is monitoroznia a Valve-nek, amit valószínűleg folyamatosan meg is tesznek. Nézzük meg röviden, hogy mit várunk a CS:GO-tól 2018-ban!
JÁTÉKBELI FEJLESZTÉSEK
Aki rendszeresen játszanak CS:GO-val az tudja, hogy vannak olyan dolgok, amikre csak és kizárólag ferde szemmel lehet nézni. A legfurcsább az, hogy egy prémium fps-nél nem tolerálhatók olyan hibák, mint a füst-molotov bug, vagy a "hitbox" elcsúszások, illetve a pályák "skybox" hibái. Akárhányszor kiad a Valve egy felújított pályát, legalább fél évnek kell eltelnie, míg azt rendesen kijavítják. Ez történt legutóbb Dust2-vel és Nuke-kal is.
Na, és ugye itt van a hitbox, amiről hetente érkezik egy olyan videó, ami leleplezi hibáit. Persze a legtöbb esetben a szervernek igaza van: ha nem ért oda az a golyó, akkor nem ért oda. A lag gyakran tehet róla, de valóban csak ennek tudható be, hiszen akár profi játékosoknál is becsúszik nem egy kiakadás emiatt. A közeljövőben várnánk ennek a fejlesztését is, bár amilyen ütemben haladt az elmúlt 5 évben, könnyen lehet, hogy a Valve maga sem tudja a jó megoldást.
Mindenképpen kötelező lenne a gránát fixeket és a hitbox javítást bemutatni (vagy legalább a próbálkozás látszatát), illetve a pályákat felújítani, sőt akár új versenypályát behozni. Utóbbi azért is lenne indokolt, hogy ne unják meg sem a profik, sem a nézők, hogy folyton ugyanazokat látjuk hónapról hónapra.
Tarik is beleszaladt a CSGO legnagyobb bugjába - VIDEÓ
Komolyan kellene ezzel kezdenie valamit a Valve-nak, ugyanis ez így nagyon nincs rendben.
SKINEK
Nyilván ez az egyik legfőbb bevételi forrása a Valve-nek, szóval ebből sem lesz hiány az idén. Már csak abban bízhatunk, hogy akárcsak a Dota 2-nél, újra megpróbálkoznak (eSport 2013 láda) azzal, hogy egy bizonyos láda vagy skin megvásárlása a Major összdíjazásba menne, vagyis bevezetnék a közösségi finanszírozást. Ez már csak azért is jó lenne, mert így tovább lehetne növelni a versenyek presztízsét.
MATCHMAKING VÁLTOZTATÁSOK
Nyilvánvaló, hogy a játékosok többségének a versengő móddal van a legtöbb problémája. A Prime matchmaking egy próbálkozás volt, hogy kiszűrhetőbbé tegyék a csalókat, így elméletileg, akik összekapcsolták a fiókjukat a telefonjukkal (illetve elérték a 21. szintet). Ezután jött a Trust Factor, ami konkrétan azt vizsgálja, hogy miként viselkedsz, milyen visszajelzéseket kapsz egy-egy meccs során. Tavaly novemberben adták ki, így nyilvánvaló, hogy 2018 első negyedévében lesz érezhető igazán a hatása.
A Trust Factorral az volt a cél, hogy a játékosok azt érezzék, ha ők is normálisan viselkednek a meccsek során, akkor a jövőben hasonlóan normális játékosokkal dobja össze a rendszer őket. Ez volt idáig, de mit szeretnénk ezután? Ha a rendszer beválik, akkor könnyebben szűrhető a közösség azon része, akik nem mérgezik, inkább fejlesztik azt, így nekik a mérkőzések végén akár nagyobb jutalom is járhatna (nem xp-re gondolunk ezalatt, hanem ládákra, fegyverkinézetekre).
Ezen felül pedig a rang sorszámszerű megjelenítése is hasznos újítás lenne. Természetesen nem kell minden rangnál kiírni, de azért a Global Elite játékosok biztosan örülnének, ha láthatnák, hogy éppen a 99. vagy éppen az 5. helyen állnak (Hearthstone-ban így működik a Legend rendszer). A játékosok látnák az egész közösségben elfoglalt helyüket, és a régiós, akár hazai sorszámukat is. Gondoljunk csak bele, hogy felvirágozhatna a hazai közösség, ha egymást szeretnénk folyamatosan túlszárnyalni és azt mindenki látná is!
Itt lenne még a szezonok bevezetése: meghatározott 2-3 hónapos szezonok lennének. Miután egy szezon véget ért, tiszta lappal kezdhetnék újra a játékosok (természetesen a szezon végi jutalmazások sem elhanyagolhatóak ebből a rendszerből).
Végül, nem maradhat ki a mindannyiunk által kívánt 128-as tick rate-es szerverek. Jelenleg 64 alkalommal küld neked adatot másodperceként a szerver, amivel az a probléma, hogy kevés. Nem egyszer történik olyan, hogy egy-egy lövést nem regisztrál helyesen a szerver, azonban a 128 tick már elég lenne ahhoz, hogy minden simábban fusson.
ANTI CHEAT
A VAC általános savazása bevett szokás a Counter-Strike közösségben és ez nyilván nem hiába van így. A legfőbb probléma nem az, hogy előbb vagy utóbb ne kerülnének kézre a csalók, inkább az, hogy ez legtöbbször utóbb történik meg. A tiszta játékosok igazságérzete türelmetlenséget szül és máris kész a baj. Pedig, ha csak a tavaly augusztusi számokat nézzük, akkor közel 350 ezer ember kapott valamiféle eltiltást. Sajnos a játék motorja tökéletesen alkalmas arra, hogy a legkülönfélébb csalásokat eszeljék ki rá a programozók, és mivel a VAC csupán reagálni tud ezekre a frissítésekre, ezért lesz mindig lassabb.
Felmerül tehát a kérdés, hogy miként lehetne "real-time" vagy kisebb késleltetéssel szűrni. Előbbire vannak már remek kutatások, például a Mesterséges Intelligencia használata, ami méri a normális emberi teljesítményeket (főleg a reflexeket, így az AIM-ot használókat tudná leginkább kiszűrni). Ami ennek nem felel meg, azt először is karanténba helyezné, majd emberi csoportok kivizsgálnák az adatokat és végül döntés születne.
Ez sem a leggyorsabb módszer, de talán működhetne, ám sajnos ez olyan szerver oldali terhelést jelentene, hogy több problémával járna, mint amennyi megoldást nyújt. Az overwatch, vagyis az őrségi figyelés is egy jó ötletnek tűnt, de mint minden emberi döntésben, ebben is lehet tévedni, ami akár ártatlan áldozatokat is szedhet. Illetve a csalók 4-5 százalékát képesek csupán elkapni ezzel a módszerrel, tehát összességében elmondható, hogy lassú, van benne jócskán hiba-százalék, és nem is annyira effektív.
Érdekes ugyanakkor, hogy az ESEA illetve a FACEIT szerverein használt ANTI CHEAT-ekre nem érkezik ekkora panasz, sőt elmondható, hogy azok a játékosok, akik ezeken az oldalakon játszanak, jóval elégedettebbek a játékkal is. Egy közös kooperáció ezekkel a cégekkel előre lendíthetné az ANTI CHEAT programok fejlesztését, de félő, hogy tökéletesen megoldást senki nem fog találni. Ez egy olyan harc, ami örökké tartó, legalábbis, amíg létezik CS:GO e-sport.
A PROFI MEZŐNY
Ejtettem már pár szót arról, hogy a kompetitív pályalistába új lehetőségeket is bevennék, ami színesítheti a rendezvényeket, versenyeket, de természetesen továbbra is a profi játékosok meghallgatása, bevonása lenne a legcélravezetőbb. A Valve kifejezetten jól tudna kommunikálni, ha leültetne néhány játékost egy kerekasztal beszélgetésre, és moderált körülmények között felvethetnék a javaslataikat. Azt hiszem, hogy a Player Profile videók mellett, ezekre a kerekasztal beszélgetésekre is nagy igény lenne. A Valve bebizonyíthatná, hogy törődik a közösséggel, hiszen a legfőbb szóvivőket ülteti le egy asztalhoz.
Továbbá az új kihívok, mint a PUBG vagy a Fortnite (Amerikában az Overwatch) arra kellene, hogy késztesse a Valve-t, és a CS:GO e-sportban dolgozókat, hogy a versenyek összdíjazásán is emeljenek. 2016 elején volt egy "boom", amikor a Major összdíjazás 250 ezer dollárról a négyszeresére 1 millió dollárra nőt. A WESG már emelt ennek a tétjén, ugyanis ott 1,5 milliót osztottak szét.
VÉGSZÓ
2018 sorsfordító év lesz a CS:GO számára, ugyanis elválik, hogy vetélytársai mennyire tudják megtartani jelenlegi "hype-ot" és stabilizálni magukat. Továbbá arra számítok, hogy a Valve magasabb fokozatba kapcsol, már ami a fejlesztéseket illeti, mert különben elveszíthetik a pozíciójukat, végleg.
Ti személyesen mit vártok, mi lesz a CS:GO-val 2018-ban?