Mit tudunk az új coach bugról, ami 40 edző karrierjébe kerülhet?

Mit tudunk az új coach bugról, ami 40 edző karrierjébe kerülhet?

Új információk szerint a korábban emlegetett 52 coach bugot használó személyből 40-en használhatták azt a változatot, amivel a játékosokat külső nézetből figyelhették egy körön át. De hogyan?

Március végén számoltunk be Richard Lewis jelentéséről, miszerint az Esports Integrity Commission (Esport Integritási Bizottság, ESIC) két új vizsgálat befejezésén dolgozik új típusú coach bugok miatt. Több száz új visszaélésről van szó és akár 52 személyt is büntethetnek, bár ezek mértékéről egyelőre belső egyeztetések folynak. Most az egyik vizsgált bug, az úgy nevezett third-person view kapcsán Luís Mira fedett fel új információkat, mint az előidézésenek körülményei, mennyien és hol találkoztak ezzel hivatalos meccsen, valamint hogyan halad az ESIC vizsgálata.

A third-person view vagy külső nézet egyes játékokban a formula részét képezik, Counter-Strike-ban már kevésbé: ezzel az edzőknek lehetősége nyílt olyan szögből látni a mérkőzést, ami szabályellenes, a játékosok számára elérhetetlen. Online meccseknél egy sarkon álló játékosra váltva az edző például jelezhetett, hogy valaki a közelében van, mert ki tudta fordítani a kamerát a sarok mögül. Viszont ezt a bugot nehéz volt vizsgálni hangfelvételek nélkül, mert nincs rá egyértelmű bizonyíték, hogy az edző valóban visszaélt vele. A kameramozgásból pedig nehéz következtetni, hiszen a játékos akár magától is rájöhetett, hogy valaki a közelében van a pályán, amikor a képfelvételen az edző pont őt figyeli.

Az ESIC éppen erre az összetettségre hivatkozva nem 2020 októberében, az első coach buggal együtt ítélkezett a külső nézetes bug esetében, hanem egészen mostanáig vártak vele. De mit is tudunk a bugról? Egyrészt Luís Mira új jelentéséből kiderült, hogy a korábbi riportban említett 52 személyből bő 40 érintett ebben – a többiek a free roam buggal élhettek vissza, amivel szabadon repkedhettek a pályán. Másrészt ez a bug 2017-2020. között fordult elő és jelen ismereteink szerint csakis a FACEIT és a brazil Gamers Club platformokon futó versenyekre volt jellemző. Ezek közül a legnagyobb az ekkoriban futó Esports Championship Series, azaz ECS volt, melyet a FACEIT rendezett és a világ legjobb csapatai vettek részt rajta 2016-2019. között. A Dexerto megkeresésére sem a FACEIT, sem a Gamers Club nem tudta megmagyarázni a bug okát.

Magát a third-person view bugot úgy lehetett Luís Mira szerint előidézni, hogy az edző lecsatlakozott az online meccs közben a szerverről, majd visszajött. Ilyenkor néha nem a rendes edzői nézetbe (a játékosok POV-ját nézheti az edző, azok között váltogathat) tért vissza, hanem ebből a külső nézetből figyelhette a meccset egyetlen körig az említett platformokon. Amikor a kör véget ért, az edző a rendeltetésszerű nézetből folytathatta a munkáját.

A problémák ott kezdődnek, hogy a FACEIT megkérdezett képviselője szerint egyetlen edző sem jelentette feléjük a bugot, ami annak fényében különös, hogy edzők a legmagasabb szinteken is érintettek lehetnek ebben az ECS miatt. A G2 egykori edzője, Malek például az egyik kikerült felvétel (a fentebbi példa) alapján belefutott ebbe az ECS egyik szezonjában – a felvételt ropz azonosította. Ami a Gamers Clubot, Dél-Amerika legnagyobb PUG-üzemeltetőjét illeti, ők azt állítják, hogy már 2020 októberében kitiltottak 10 edzőt, akik ezt a bugot is használták a szervereiken.

Az ESIC munkáját a bug komplexitása hátráltatta állítólag, ugyanis nagyon nehéz megítélni, hogy milyen mértékű volt a visszaélés, ha egyáltalán történt ilyen. Dél-Amerikában a Gamers Clubot érintő bugokról tudtak a helyi edzők és rendszeresen vissza is éltek velük. A paiN Gaming brazil edzője, bruno azt mondta, hogy „lehetetlen tornákat játszani így” – ő 10 hónapot kapott az ESIC-től, örök eltiltást a Valve-tól 2020-ban. Azonban a third-person view bug esetében felmerül a kérdés, hogy mennyire az edző és mennyire a platformot üzemeltetők felelőssége, hogy ezek az esetek egyáltalán megtörténhettek? Kaphatnak-e eltiltást ezért? Ha igen, mennyi időre?

Ezek olyan kérdések, amelyekre a választ Richard Lewis szerint legkésőbb május 9-ig megtudjuk, ugyanis a különböző szereplők ebben az ügyben a PGL Major Antwerpen kezdetéig tisztázni szeretnék a történteket. De ennek az esélye egyre kevesebb valójában, ugyanis hetek teltek el az előző riportot követően anélkül, hogy bármilyen megoldásról vagy új információról hallottak volna azok, akik közelebb állnak a tűzhöz. Az edzők viszont aggódva figyelik mindezt: a Dexerto által megkérdezett tier 1-es edzők attól tartanak, hogy meg sem védhetik magukat az ítélettel szemben.

A mostani vizsgálattal kapcsolatos előzmények között érdemes felemlegetni, hogy alig egy héttel Richard Lewis március végi riportja előtt még 27 névről beszélt az újságíró és STYKO, a CSPPA testületi tagja. A szlovák játékos maga is hónapok óta vizsgálódik a témában, mert valens februári lebukásáig mindenki azt gondolta, hogy a coach bug és az online éra visszásságai már mögöttünk vannak. Az ESIC azonban annak ellenére nem haladt a vizsgálattal, hogy az eredeti statikus nézetű coach buggal együtt a többi csalási lehetőséget és az összes ilyen esetet is felfedte a bizottság számára legkésőbb 2021. március 30-ig Michal „Michau” Slowinski versenybíró. A statikus bug mellett a külső nézetes, a free roam és még egy olyan is volt állítólag, amelynél a bomba körüli területet figyelhette az edző – ez utóbbi olyan kevésszer fordult elő, hogy az ESIC nem vizsgálja.

Borítókép: Valve/ESIC

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!