Bár még csak április van, az tuti, hogy a RE4 Remake már most az év legjobbjai között van!
Emlékszem, hogy 2019 januárjában, a Resident Evil 2 Remake megjelenésekor még csitítgatta a Capcom a felhype-olt rajongókat, akik látva a RE2 sikerét, máris elképzelték a teljes szériát felújítva. Akkor még az volt a fejlesztők mondása, hogy nem terveztek több felújított játékkal, de majd meglátjuk milyen sikereket ér el a RE2 és azok alapján mérlegelik a lehetőségeket. Mondanunk sem kell, hogy a terv bejött, a felújított Resident Evil 2 óriási siker volt, megmutatta, hogy lehet még minőségi remake kiadásokat is gyártani, azóta pedig ha nem is futószalagon, de szépen sorban érkeznek a klasszikus Resident Evil epizódok felújítva!
Néhány napja futott be a Resident Evil 4 Remake is, ami a széria eddigi legjobb nyitányát produkálta, a szakma és a játékosok is méltatják, az eladások pedig az egekig érnek. Valószínűleg unalomba fulladóan olvastatok már teszteket, spoileres vagy spoilermentes bemutatókat a játékról, nekünk nem célunk még egyszer elismételni mindent. Ugyanakkor Összegyűjtöttünk 5+1 olyan érvet a felújított RE4 mellett, melyekkel picit közelebbről is megismerhető a játék és melyek megmutatják, hogy amennyiben még nem próbáltad a játékot, úgy ne habozz, a Resident Evil 4 Remake 2023 egyik legjobb játéka, pedig még csak április elején járunk!
A mellékküldetések
Ahogy az eddigi remake kiadások esetében, úgy a RE4-nél is óvatos és átgondolt módszerekkel nyúlt a Capcom az alapokhoz. Megőriztek szinte mindent, ami jó volt az eredeti játékban, ami nem azt kihajították vagy átdolgozták és belepakoltak néhány izgalmas újdonságot is, mint például a mellékküldetések. Nem kell persze óriási feladatokra gondolnunk, egyszerűen bizonyos helyszíneken extra feladatokat kapunk, melyek teljesítésével értékes ingame valutához juthatunk, amiket aztán a kereskedőnél költhetünk el. Ezek a feladatok álltalában a gyűjtögetésről szólnak, adott számú és bizonyos típusú ellenfél likvidálásáról vagy éppen egy extra kihívást jelentő ellenfél levadászásáról. Semmi bonyolult, nem lesz tőle Baldur's Gate a RE4, de kellemes és üde színfoltja ez a felújított verziónak.
A pályadizájn
Az eredeti játék 2005-ben jelent meg, ráadásul GameCube-ra. Nem csak, hogy akkoriban még más mechanikák voltak divatban a játékiparban, de a konzol jókora technikai limitációt is jelentett a RE4 számára. Sokat töltött a játék egy-egy pályarész között és sokszor érezhettük azt, hogy egymástól független pályák során haladunk végig. A RE4 Remake esetében erről szó sincs! Vannak extra helyszínek és olyanok is, amik alaposan át lettek dolgozva, de mégis tökéletesen passzol egymáshoz minden pályarész, remekül megvalósították a többször bejárható helyszíneket is és végig olyan érzésünk van, hogy egy konkrét és összefüggő világot járunk be, egy kvázi valós helyszínt, ahol minden beleillik a képbe, nem érezzük azt, hogy az adott pályarész amolyan videójátékos módon kilóg a képből.
Van értelme a késnek!
Jó, okés. Az eredeti játékban is volt értelme, ha más nem, hát lőszert spórolhattunk a használatával, de a RE4 Remake tényleg új szintre emelte a kést. Egyrészt lehet parryzni - szinte bármilyen ránk érkező támadást - ez pedig sokszor az életünket mentheti meg. Másrészt pedig, immár a harcokban is jóval többször használhatjuk. Leon képes hangtalanul az ellenfelek mögé lopakodni, onnan pedig egyetlen jól irányzott szúrással leteríteni azokat. Nem lehet végiglopakodni a játékon, de sok olyan harc van, ahol ha csak 2-3 ellenfél hangtalan kiiktatásával előnyt szerzünk magunknak, máris jobb esélyekkel indulunk.
Öröm a crafting
Sok Resident Evil-játékban lehet craftolni, ez kvázi egyik alappillére a szériának. A RE4 esetében pedig ez is egy olyan mechanika, amit picit kibővítettek a derék fejlesztők. Több fajta alapanyagból készíthetünk több fajta lőszert, életerő töltő tárgyakat, gránátokat, fegyverkiegészítőket stb. Ez a kibővített rendszer pedig +1 élvezeti faktort nyújt a túlélőhorrorjátékban.
Még több Luis Serra!
Sok mellékszereplőt ismerhettünk már meg a Resident Evil-játékokban, de az egyik legegyedibb és legkedvelhetőbb szerintem mindig is Luis volt. Sajnos bármennyire is szerettük volna, az eredeti játék nem sokat mesélt róla, nem úgy a remake! Sokkal többet tudhatunk meg a karakterről, sokkal több szerepe is van a felújított RE4-ben, de spoilerezni nem szeretnék, egyszerűen csak örüljünk annak, hogy Luis Serra kidolgozottabb és fontosabb történetet kapott.
Gyönyörű grafika, makulátlan technikai állapot
Végül pedig nyilván nem mehetünk el szó nélkül az egyértelmű dolgok mellett sem. 2005-höz képest nyilván rengeteget fejlődött a grafika, a játékcsodaszép, a fény és árnyék effektek pedig egy picit több félelemfaktort visznek a RE4-be. Nem csap át horrorba, ez nem is volt cél, éppen csak néha ránk hozza a frászt. Ami viszont még manapság sem egyértelmű a játékok esetében, az a technikai állapot. Még a The Last of Us PC-s verziója is botrányos állapotban jelent meg, a RE4 viszont domborít, a közel 20 órás végigjátszás közben sem bugot, sem az fps-t érintő problémát nem találtam. Így kell ezt csinálni, kedves Capcom!
Hogyan tovább? Talán az ötödik rész még megélhet egy remake kiadást, de a hatodik már szerintem nem érdemes rá. Vannak azonban mellékhajtások is a szérián belül, melyeket szívesen látnánk felújítva. Örülnénk például egy Survivor vagy Code: Veronice remake-nek is!