Hatalmat a népnek! A(z) UGC jövője a metaverzumban

Hatalmat a népnek! A(z) UGC jövője a metaverzumban

Avagy a “fogd meg a söröm” következő lépcsőfoka a szárnyaló fantáziával megáldott gamerek számára.

Pufogtál már a barátaidnak olaszokat megszégyenítő gesztikuláció közepette arról, hogy egy videojáték karakterét, sztoriját, környezetét vagy más elemeit mennyivel jobban meg lehetett volna oldani? Esetleg azok táborát erősíted, akik tucatnyi A4-es füzetet írhatnának tele az ötleteikkel, hogy melyik játékot és hogyan módosítanák vagy egészítenék ki?

Van egy jó hírem. De még előtte…

A kezdet kezdetén

Bár tudományos cikkel nem fogom tudni alátámasztani - lusta voltam utánanézni -, de szentül hiszem, hogy a vágy, hogy belepiszkáljunk mások munkájába, belénk van kódolva. Jó, bocsánat, szebben fogalmazva: szeretjük kivetíteni a saját ízlésünket, személyiségünket és/vagy véleményünket az érdeklődési körünkbe eső - jobb esetben - dolgok kapcsán. Önkifejezésnek is hívhatjuk, ha ragaszkodunk a konvencionális megnevezésekhez.

A videojáték iparban ennek első megtestesítői közé tartozik az úgynevezett ‘modding’, ami az igazán hardcore arcok expressziós eszköze, tekintve, hogy némi programozási tudást igényel a dolog. Szerencsére a kezdeti pánikot a fejlesztő stúdiók részéről elég hamar leváltotta a felismerés, hogy ennek a “mozgalomnak” bizony érdemes utat engedni. Olyannyira, hogy a kétezres évek elejére már konkrét leírásokkal és segédprogramokkal támogatták a ‘modderek’ munkáját.

Úgy tippelem, hogy a “miért” kezdetű gondolat ebben az esetben kevés ember fejében merülhet fel, de azért tömören a válasz, ha mégis akadnának kíváncsiskodók: a módosítások csak az eredeti játékkal futtathatók, tehát egy-egy jól sikerült ‘modding’ akár évekkel kitolhatja az adott program élettartamát, több eladást generálva a fejlesztők számára.

A stúdiók tehát megkönnyítették a terepet, azonban a felhasználók nem túl széles spektrumát fedték le ezzel, így játékosok millióiban buzgott tovább az önkifejezési vágy.

UGC (User-generated content) a napjainkban

Adva volt tehát az igény, amire hamarosan érkezett is a megoldás, a(z) UGC, azaz a felhasználók által generált tartalmak formájában. Bár technikailag ide sorolható számtalan formátum, mint egy Youtube-ra feltöltött videó vagy egy Facebook poszt, mi most speciálisabb oldalról fogjuk megközelíteni a témát, méghozzá a játékok/fejlesztők által kínálta konkrét lehetőségek alapján.

A Roblox volt az első online platform, ahol a felhasználók nem csak megkreálhatták a saját játékukat, de kipróbálhatták a többiek alkotásait is. Eleinte nem örvendett akkora népszerűségnek, mint várták, de 2021-re az egyik legjövedelmezőbb céggé nőte ki magát.

Ezzel szemben a Minecraft már a megjelenése óta komoly népszerűségnek örvend, ami nem véletlen. A játék ugyanis nem csupán a ‘modderek’ Mekkája, de a felhasználók által kontrollált szervereket is támogatja, a Creative mod-nak köszönhetően pedig minden játékosnak szabadon szárnyalhat a fantáziája.

Manapság pedig egyre több olyan játék jelenik meg, amely vagy lehetőséget ad a közös, játékosok által alakított és ellenőrzött szerverekre - Fortnite, DayZ és társai -, vagy bevonja a felhasználókat a fejlesztés folyamatába, például közönségszavazás vagy pályázatok keretében.

Csakhogy, van pár “aprócska” bökkenő.

Újszerű igények a láthatáron

Egy korábbi cikkben már körbejártuk a mai generációkban egyre növekvő - jogos - birtoklási vágyat. A metaverzumról és NFT-ről szóló anyagokban pedig pedzegettük a videojáték ipar hiányosságait is ezen a téren. A saját tulajdon utáni igény azonban nem csupán a megvásárolt kiegészítőkre érvényes, hanem a felhasználók által kreált tartalmakra is, azaz minden UGC-re. Azt már tudjuk, hogy a blokklánc technológia lehetővé teszi, hogy mindez megvalósulhasson.

Viszont nem ez az egyetlen korszerű technológia, ami az UGC kapcsán megoldást kínál a játékosok felmerülő igényeire. A mesterséges intelligencia térnyerésének köszönhetően reflektorfénybe került egy újabb, a felhasználók sokaságában buzgó vágy, mégpedig, hogy alkothassanak valami egyedit és maradandót, komolyabb számítástechnikai ismeretek hiányában is. A generatív AI pedig tökéletes alapot adhat mindehhez.

Tehát, visszakanyarodva eme korántsem hosszúra sikeredett írás bevezető gondolatához, miszerint, ha téged is gyakran kap el a vágy, hogy kedvenc játékaid kapcsán alkothass valami egyedülállót, vagy egyszerűen csak kiéld a kreativitásod, akkor van egy jó hírem, ugyebár. Az imént említett technológiáknak köszönhetően erre már nem kell sokat várnod - sőt, a kísérletezést már most is elkezdheted -, ráadásul amit kreálsz, az valóban a saját tulajdonodat is képezi majd.

Csak mellékesen, egy záró gondolat erejéig jegyzem meg, hogy az AMG DAO-s srácok amellett, hogy minden, ebben a cikkben felsorolt témában kompetensek, még saját fejlesztésű AI toolokkal is kísérleteznek. Mi a menő, ha nem ez? (Költői kérdés, köszi, puszi.)

Kövess Minket!



Gamer szótár