Módfelett különleges modok, amik önálló játékká módosultak

Módfelett különleges modok, amik önálló játékká módosultak

Mint egy kifacsart “Én vagyok az apád” szituáció, amiben az utód túlszárnyalja a fatert. Vagy mi.

Szögezzük le, eme cikk megszületésekor az író vagy nagyon kreatív flowban volt, vagy “csöppet” fáradt. Most, hogy ezt tisztáztuk, térjünk is rá a lényegre. Múlt héten körbejártuk a(z) UGC múltját, jelenét és jövőjét, aminek keretében szóba került a modding, mint önkifejezési eszköz.

Ahogy az említett publikációban is összefoglaltuk tömören, a legtöbb játékfejlesztő cég viszonylag hamar felismerte, hogy a modderek munkássága nemcsak, hogy nem káros, de kifejezetten jövedelmező tud lenni a számukra. Első lépésként különböző segédprogramokkal és leírásokkal támogatták meg a modok létrejöttét, majd az igazán különleges projekteket fel is karolták és önálló pályára állították.

Counter-Strike

Születési dátum: 2000
Fater: Half-Life

Valószínűleg az egyik legismertebb sikersztori a modding történetében, ami Minh ‘Gooseman’ Le és a Valve románcából született. A vietnámi származású Le utolsó évét töltötte egy kanadai egyetemen, amikor kipattant a fejéből, hogy egy jól sikerült moddal sokat lendíthetne a majdani munkavállalási esélyein. Programozói ismeretei alapján a Half-Life-ra esett a választása és az 1999-ben kiadott módosítása annyira jól sikerült, hogy népszerűsége révén a Valve is felfigyelt rá. A többi pedig már történelem.

DOTA 2

Születési dátum: 2013
Fater: Warcraft III: Reign of Chaos

Nem csak maga a játék közkedveltsége, de a körülötte folyó jogi viták is kellően ismertté tették ezt a projektet. A Blizzard és Valve csatározása természetesen nem von le semmit ‘Eul’, azaz Kyle Sommer tehetségéből, aki elsőként alkotta meg a DotA modot. Mivel később nyílt forráskódúvá tette a módosítást, így több konkurens változat is megjelenhetett, melyek közül az ‘IceFrog’ néven ismert programozó modja vált a legsikeresebbé. A Valve végül őt bízta meg az önálló játék elkészítésével.

League of Legends

Születési dátum: 2009
Fater: Warcraft III: Reign of Chaos, ismét

Az előzőekben említett Defense of the Ancients (DotA) modnak ugyebár több verziója is született, amikből nem csupán egy került ki “győztesen”. A Steve ‘Guinsoo’ Feak, amerikai programozó által kreált változat megihlette a Riot Gamest, így megbízták a mára már csak LoL-ként ismert játék elkészítésével. Maga a projekt 2008-ban lett bejelentve és a mai napig komoly népszerűségnek örvend.

DAYZ

Születési dátum: 2018
Fater: ARMA 2

Dean Hall, új-zélandi videojáték tervező nevéhez fűződik az az ARMA 2 mod, amely népszerűsége révén végül önálló projektté nőte ki magát. Hall a katonai szolgálata során szerzett tapasztalatokra alapozva alkotta meg az említett módosítást, ami rövid időn belül akkora sikerre tett szert, hogy a Bohemia Interactive megbízta őt a DAYZ megalkotásával.

Csak hogy néhányat említsünk abból a több tucat játékból, amely modként kezdte a pályafutását. Számtalan nagyszerű projektet köszönhetünk tehát a modderek munkásságának, amit a korszerű technológiák még inkább támogatni fognak.

A modding jövője a web3 égisze alatt

Az internet következő generációját egy korábbi eszmefuttatás alkalmával már körbejártuk nagy vonalakban, de nézzük milyen hatással lesz a videojáték piacra mod szempontból.

Azt ugyebár tudjuk, hogy a web3 egyik fontos ismérve a decentralizáltság, illetve, hogy az általa támogatott játékok zöme NFT alapú, tehát, amit megvásárolsz egy adott projekt kapcsán, az, ha törik, ha szakad, a te birtokodban marad. És mi az a technológia, ami mindezt lehetővé teszi? Bizony, jól tudod, a blokklánc - ügyes voltál, jár a buksi simi.

Amiről még nem esett szó, vagy legalábbis csak érintőlegesen, hogy a web3-at tulajdonképpen az open source, tehát nyílt forráskódú szoftverek hajtják. Ebből következik, hogy az a játék, ami ennek keretében kerül megvalósításra a modderek számára maga a Kánaán.

Ne lepődj meg tehát, ha a következő évek során megszaporodnak azok a projektek, amik egy-egy mod továbbgondolásából születnek. Ráadásként, ha mindehhez hozzávesszük még a generatív AI-ban rejlő potenciált is, lehet, hogy érdemes elgondolkozni új készségek elsajátításán, mint például az alapszintű programozás, khm.

Remélem, azt pedig már kívülről fújod, hogy ezekben a témákban kik kompetensek, akár tanulásról, akár NFT alapú játékok kipróbálásáról van szó? Igen, ismét egy jó válasz, az AMG DAO-s srácok. Ma nagyon hasítasz! ;)

Kövess Minket!



Gamer szótár