CSGO10: Az online éra és hatása

CSGO10: Az online éra és hatása

A CS:GO 10. születésnapját ünneplő sorozatunk végéhez érve megemlékezünk az Astralis összeomlásáráról, a coach bugról és b1t elképesztő újonc évéről is.

Legújabb sorozatunkban nyolc részen át nézzük át a játék történetének legfontosabb pillanatait, a megjelenéstől a legfontosabb frissítéseken át a Majorökig. A nyolcadik, befejező részben a 2020 elején induló online érától napjainkig tartó időszakot idézzük fel röviden.

CSGO10-SOROZAT

2010-2013: Konzolos átiratból Globális Offenzíva
2014: A bundázás és csalás éve
2015: Üdv a fnatic érában
2016: Que ota?
2017: A szupercsapatok kora
2018: A csillagok
2019: 64 nap alatt a Föld körül
2020-napjainkig: Az online éra és hatása

Vertiglobalok és Ancientök

2020. a Vertiglobalok (csak Vertigon MM-ezők) éve lett az átlagjátékosok között, amit az év végén egy hasonló jelenség követett Ancient bemutatása után. Bár egyik pálya sem számít igazán népszerűnek, kicsi és állandó játékosbázist tudhatnak maguk mögött. A két új pályán túl megjelentek az elmúlt két évben a felvarrók, a retake és Premier szerverek, két új Operation, valamint az M4A1-S buffja. De az Álmok és Rémálmokat sem szabad elfelejteni, a Valve első közösségi versenyét, ahol fegyverskinek készítésével lehetett értékes nyereményeket szerezni, egymillió dollár volt az összdíjazás. 2022-ben pedig a CSGO10 követte ezt, amely a játék 10. születésnapját ünnepelte egy hasonló versennyel.

Partnerháborúk

Visszaugorva oda, ahol tegnap abbahagytuk. 2020. furcsa évnek ígérkezett, pedig az első heteiben még nem is tudtuk, hogy a koronavírus másfél évre el fogja tőlünk venni a LAN-okat. Akkor még egy egészen más kérdés foglalkoztatta a Counter-Strike közösségét: az ESL és a Flashpoint közelgő csatája. Az év elején ugyanis az ESL bejelentette, hogy átalakítják a Pro League-et és 12, leginkább észak-amerikai csapat elveszíti indulási jogát a következő szezonban, a helyüket többnyire európai partnercsapatok veszik át. Eközben a FACEIT és több, a Louvre-egyezményből kimaradt szervezet a Flashpoint létrehozásán dolgozott. Ez a liga jobb feltételeket akart adni az EPL-hez képest, hatalmas pénznyereményekért cserében a csapatoknak kétmillió dollárral kellett beszállniuk az alapításba. Ugyan a felállások minősége elmaradt az EPL-ben várhatóakhoz képest, de az ötlet az volt, hogy egy ponton a játékosok is majd inkább a Flashpoint felé fognak tendálni.

Az elképzelést és a várható háborút aztán keresztül húzta a koronavírus-járvány globálissá válása. A Flashpoint indulása egybeesett az első lezárásokkal, a szórakoztatás köré felhúzott esemény pedig hotelszobákba kényszerült. Ezzel a Flashpoint elveszítette a közösség felé a legnagyobb élét, a partnerháború pedig gyorsan eldőlt, az ESL nyert. Egy év múlva ilyenkor a Flashpoint már a megszűnés határára került, azóta alig maradt olyan szervezetük, akinek még lenne Counter-Strike csapata.

Haldokló csillagok

2020. másik emlékezetes történése az Astralis körül zajlott. A csapat, ami négy Major bajnoki címet szedett össze az elmúlt években, már csak árnyéka volt önmagának 2020 tavaszára. A játékosok elégedetlenek voltak a szervezetük által nyújtott támogatással. Ez leginkább abban ütközött ki, hogy az online érában azonnal az égbe szöktek a naponta játszott meccsek, a bizonytalanság közepette nem lehetett tudni, meddig lesz még online az összes verseny. Ezért több Astralis-játékos is pihenőre akart vonulni, a szervezet azonban nem engedte őket. Végül Xyp9x és gla1ve az orvosaik segítségével kiégésre hivatkozva megkapták az eltávjukat. Az Astralis pedig megmutatta az igazi arcát azzal, ahogyan a következő években kezelte a felmerülő problémákat.

A korabeli riportok szerint a LoL csapatuk cseréket kért ekkoriban, de az Astralis csak akkor volt hajlandó lépni, ha a játékosok lemondanak a fizetésük egy részéről. Eközben bejelentették a tíz fős felállás koncepcióját a CS:GO csapatnál és újabb tagokat igazoltak. Ez ugyan csak PR volt, abból is elég béna. Sőt, valójában nem is nekünk szólt, hanem a magukat kispadra kérő játékosoknak: gyakorlatilag azt mondták a történelem egyik legjobb irányítójának és clutch-játékosának, hogy pótolhatóak vagytok, a siker tőlünk ered, nem tőletek. Persze ez baromság. De az Astralis mindig is szerette kihangsúlyozni, hogy nem egy eleve erős, top 4 csapatot igazoltak le 2016 elején, ami pár cserével később a játékosok miatt még jobb lett, hanem Kasper Hvidt egykori dán válogatott kézilabda kapus tette őket naggyá a menedzsmentben. Ennek megfelelően a rossz eredményekre a válasz tier 2-es dán játékosok leigazolása és extra edzések voltak 2020-ban. A csillagok pedig kihunytak mindörökre, a csapat lassan feloszlott, dev1ce a NIP-hez, dupreeh, Magisk és zonic a Vitalityhez igazolt 2021-ben.

Mindenki csal

2020 legnagyobb drámáját a coach bug okozta. A nyár végén ugyanis kiderült, hogy létezik egy bug, amivel az edzők plusz információkhoz juthatnak az ellenfelek pozíciójáról. Az ESIC ősszel 37 edzőt tiltott el, nemsokára a Valve is szankcionált, egyes edzőket egy életre eltiltva a Majorökről. A dráma gyors megoldását rövid ideig ünnepelhettük, hiszen egy évvel később kiderült, más jellegű coach bugok is léteztek. Még a mai napig nem zárult le véglegesen az összes ügy. De az online éra során más disznóságok is előkerültek. Így például kiderült, hogy a csapatok rendszeresen streamsnipe-oltak, ami miatt csak méltányosságból nem tiltották ki a teljes tier 1 Counter-Strike-ot. Valamint ott volt még mindenki kedvenc HUNDENe is, aki 2021-ben hónapokon át címlapsztorit adott azzal, hogy megpróbált az Astralishoz igazolni a Heroictól úgy, hogy megosztotta leendő csapatával a stratbookot, valamint a dán médiában próbálta bemártani volt társait a coach bug használattal kapcsolatban. Azóta róla kiderült, hogy az Astralisnak dolgozik az újabb eltiltása ellenére is.

A történelem legjobb újonca

2021-hez érve, az online éra elhúzódása miatt nem látszott, hogy ki lenne a világ legjobb csapata. 2020-ban a nagyobb online tornákon hasított a BIG, a Virtus.pro és az OG, néha közbeszóltak a LAN-on is erős csapatok, de az év végéhez érve már látszott, hogy a folyamatosan halogatott Rio Major nem történik meg egyhamar, ezért ha lassan is, beindultak a cserék. Ezek közül a legnagyobb hatása azoknak volt, amelyek megpróbálták valósággá tenni az Astralis bővített felállásról szóló ötletét: a Vitality és a NAVI is behozott egy-egy extra embert, akiket pályáról pályára cserélgettek. Mindkettő nagy siker lett, de a Valve betiltotta ezt a soron következő RMR-ok előtt, így választásra kényszerültek a csapatok. A NAVI az így behozott és kipróbált b1t mellett tette le a voksát és ezzel elindult mindenidők legjobb újoncának sikertörténete.

A NAVI egész évben veszélyes volt, de az év elején még két másik csapat, a Heroic és a Gambit uralták a mezőnyt. Az online érában nem akadt ellenfelük hónapokig, mígnem a NAVI tűzereje le nem taszította őket a trónról májustól kezdve. Az év hátralévő részében s1mpleék mindent megnyertek, amit csak lehetett, a LAN-ok visszatérése pedig szintén kedvező volt a számukra, hiszen sem a Heroic, sem a Gambit nem tudott ebben a környezetben hasonló színvonalon és bátorsággal játszani. A NAVI legnagyobb ellenfele a G2 volt, több döntőben is összetalálkoztak az év során, pályát viszont nem tudtak hozni a félelmetes CIS-ötös ellen NiKoék. Az év végéhez érve b1tet ünnepelhettük, mint a játék egyik legnagyobb sikersztorija, hiszen első profi évében nyert IEM Kölnt, Pro League-et, BLASTot, Majort, Grand Slamet – a legtöbb játékos már ezek egyikével is beérné talán. Az pedig nem volt kérdéses, hogy s1mple a világ legjobb játékosa lett ismételten.

Az online éra az év második felében tartott valódi, közönség előtti LAN-ok ellenére is rányomta bélyegét az évre. A csapatok a Majorig nem mertek cserélni, sokan félálomban várták 2022-t. Aztán egyszer csak jöttek az egyre őrültebb pletykák: torzsit előlépteti a MOUZ és jön melléjük NBK, az Astralis fele a Vitalitybe megy, az EG-be igazol a Boston Majort megnyerő Cloud9 egykori magja, irányítót és edzőt cserél a G2 és shox életében először nemzetközi csapatban, a Liquidben fog játszani.

Karrigan bosszúja

A 2021-es szezon hatására beinduló átigazolási időszak nyertese azonban nem a fenti csapatok valamelyike, hanem a FaZe volt. Karrigan 2018-as távozása óta a nemzetközi szupercsapat koncepciója kiüresedett bizonyos értelemben, mert ugyan nemzetközi felállás egyre több és több lett az évek alatt, olyan kaliberű sztárokból senki sem próbált építkezni azóta sem. A FaZe stabil top 10-es csapat maradt Karrigan után is, de a 2021-es visszatérésétől azt várták sokan, hogy ismét rendszeresen trófeákért küzdhetnek majd. A különbség viszont az volt, hogy a sztárjai nagyon messze voltak a csúcstól akkor, több korábbi játékos lelépett, köztük NiKo is. Ráadásul olof miatt az ötödik játékos helye még mindig kérdéses volt ennyi évvel később is. 2021-et szerény teljesítményekkel töltötte ki a FaZe, az év végén ropz leigazolása azonban mindent megváltoztatott.

2022-ben végre teljesen leráztuk magunkról az online éra béklyóit. Ebben a régi-új környezetben pedig megváltoztak az erőviszonyok, a Heroic és a Cloud9 visszaszorultak. Aztán az IEM Katowicével párhuzamosan kitört az orosz-ukrán háború, amely a NAVIt érintette a legrosszabbul, hiszen az ukránok egyik napról a másikra hontalanná váltak. Mindebből a FaZe került ki győztesen. Az ellenfeleik problémáit és az új, minden eddiginél erősebb magot kihasználva Karrigan és rain végre megnyerték a hőn áhított Majorüket, ősszel pedig a Grand Slam és egy újabb Major cím lehet a következő lépcsőfok számukra. A kérdés persze, hogy bele tud-e ebbe szólni a NAVI, akik a háború következményeként elveszítették Boombl4-ot a felállásból. Ők most új irányítóval és egy beugróval igyekeznek ellensúlyozni a veszteséget, de Karrigan bosszúja megállíthatatlannak tűnik egyelőre.

Borítókép: PGL
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



Közvetítések