Az év során folyamatosan az áttörést vártuk ettől a 7 csapattól. De ha csináltak is valamit, az közel sem volt elég ahhoz, hogy felülírják vele a csalódásokat.
2022-t szinte minden top csapat átigazolásokkal kezdte. Egyértelmű volt a legjobbak célja: le kellett taszítani a NAVI-t a trónról. A feladatot sajnos nem feltétlenül a szerveren sikerült megoldani, hiszen az orosz–ukrán háború februári kitörése hozta el s1mple-ék visszaesését. De néhány nappal azelőtt még mind izgatottan vártuk, hogy mihez kezd a G2 vagy a Vitality, akik minden követ megmozgattak, hogy ütőképesebb csapattal álljanak elő. Valamint a FaZe is egycsapásra az izgalmas felállások közé került, miután megszerezték ropzot. Rajtuk kívül még a mixben volt az akkor Gambit néven futó csapat és a Heroic is – az online éra két nagyágyúja.
De kik 2022 nyertesei és vesztesei? Amikor a sikerről beszélünk, nem feltétlenül a trófeák számítanak, hanem a célkitűzések. Ha egy csapat azt a rendkívül nehéz célt kívánja elérni, hogy top 5 csapatként első legyen, de nem éri el, az sikertelen – nem jár keksz azért, mert nehéz célt választott. Ha a korábbi pozíciójához képest még rosszabb is lesz, pláne. Ezzel szemben sikernek minősül, ha nem csak több szép eredményt érnek el a csapatok, de egy év leforgása alatt messzebb jutnak, mint azt korábban várták.
Kezdjük azokkal, akiknek leginkább csalódást hozott 2022!
NAVI
Nem egyszerű értékelni a NAVI évét, hiszen rengeteg a „mi lett volna, ha” kezdetű kérdés velük kapcsolatban. A háború, a Boombl4-dráma, sdy és s1mple teljesítményei, electroNic irányítása, a hatfős felállás – egyik probléma következik a másikból és csak egyre mélyebbre ássa a szebb napokat is megélt NAVIt. A játékosok egy része kvázi hontalanná vált az év során, ami egészen tragikus metaforája annak a diszkomfortnak, ami a játékukban is egyre inkább tettenérhető. Csoda lett volna, ha így is bajnoki címekért veresenyeztek volna hétről hétre.
Nem szabad elvenni tőlük, hogy idén nyertek egy BLAST Premier tavaszi döntőt, játszottak egy Major finálét és Kölnben két körre voltak a végső győzelemtől a FaZe elleni maratoni Bo5-ben. De amikor egy csapat úgy kezdi az évet, hogy minden verseny a zsebükben van, majd látjuk, hogy ez nem igaz, akkor nehéz azt mondani, hogy ez vagy az az eredmény képes ellensúlyozni mindazt, ami történt. A NAVInak – minden külső tényező nélkül is – csalódás lett volna, ha több nagy versenyt nyernek, de például a Majorökön alulmaradnak. Egyszerűen annyira erős volt az a NAVI, amit 2021-ben megismertünk, hogy bármilyen hiba miatt úgy érezték volna a játékosok, hogy ezen a listán van a helyük. A körülményeket ismerve pedig többszörösen igaz ez.
NIP
Hol van már devve? A NIP 2022-es éve lényegében a dán AWP-s mentális problémájának áldozatává vált. Miután device a kispadra kérte magát, hónapokon át nem látszott az sem, hogy mégis milyen irányba tartanak. Aztán jött a Brollan-igazolás és azóta már tudjuk, hogy innentől kezdve egyre kevésbé számolt a menedzsment device visszatérésével. Újjáépítésbe kellett kezdeni, ami rendkívül lassú és kaotikus folyamat volt – elég csak Aleksib hirtelen szerződtetésére gondolni.
Őszintén, a NIP jórészt nem is azért került ide, mert a játékosok alulmúlták az elvárásokat. Amit ebből a szenvedésből ki lehetett hozni, azt egész jól sikerült – már a Rio Majorön elért 0-3-at leszámítva. Sokkal inkább szól a menedzsmentnek az üzenet. Mert hagyták a rajongókat és a játékosokat a sötétben tapogatózni. Mert kihasználták, hogy mindenki device visszatérését várja, ezzel figyelmet generálva a szervezet körül. Továbbá a NIP még mindig a Nothing in PayPal rövidítése, de arról persze síri csönd van, hogy hol vannak a 2020-as RMR-matricapénzek, köztük nawwk része. Ami azért is tűnik egy rendkívül szemét történetnek, mert többek szerint ezt a forrást használhatta a NIP arra, hogy kivásárolják device-t az Astralisból, azaz nawwk a saját pénzéből veszíthette el a helyét a kezdőben.
Astralis
2022-ben 291 darab CS:GO-cikket írtunk, amiben minimum említés szintjén előkerült az Astralis. És nem, nem arról szóltak ezek, hogy mekkora sikereket érnek el hétről hétre. Már azt az egy alkalmat leszámítva, amikor Kölnben legyőzték a MOUZt, az korrekt volt. De minden más, amihez csak hozzányúltak, egyenesen katasztrófa volt az év során. Nézzük, mi is történt az Astralis című bohózatban 365 nap leforgása alatt:
- kirakták Bubzkjit és Luckyt a vadonba,
- az EPL-en majdnem verekedtek a Heroickal,
- a HUNDEN-botrányok utórengései és az ő csak tutorialokat készítő alvállalkozó, de amúgy felvennénk edzőnek sztori,
- kirakták k0nfigot a kölni és a máltai verekedős botrányai miatt,
- device visszatérésének hónapokon át tartó kálváriája,
- kirakták Farligot,
- lemaradtak a Rio Majorről.
Kihagytunk valamit? Ja igen, az év során három edzőt is kipróbáltak zonic távozása után, de az első kettő vicc tárgyává vált azzal, hogy használták a coach bugot. Most pedig a közösség vélt reakciója miatt nem merik leigazolni HUNDENt. Hiába beszéltek korábban arról, hogyha megszűnik a banja, akkor gondolkodás nélkül leigazolnák, mert ilyen és olyan értékeket vallanak. Ha ez tényleg ennyire egyszerű lenne, miért marad casle? A legnagyobb vicc ebben az egészben az, hogy HUNDEN valószínűleg jobb tudású edző lenne, mint bárki, akit találhatnak – és ez nem egy neki szánt dícséret, épp ellenkezőleg.
Cloud9
A drámákkal fűtött csalódások után térjünk rá a kompetitívekre. Kezdjük is rögtön azokkal a Cloud9-hoz igazoló Gambit-játékosokkal a sort, akik továbbra sem tudták beváltani a hozzájuk fűzött reményeket. Az év végéhez érve már szabályosan frusztráló volt nézni őket ismerve a rendkívüli potenciáljukat. De újra és újra elbuktak a legnagyobb versenyeken. Jelen állás szerint interz lesz a bűnbakja a történteknek, mások szerint nafanyt kellett volna lecserélni valaki tapasztaltabbra és higgadtabbra. Meglátjuk, hogy mi lesz 2023-ban velük. De azt nagyon jól tudjuk, hogy mi volt 2022-ben: jóformán semmi.
Az IEM Dallas győzelem szép és jó, a Cloud9 a Boston Major óta nem nyert tier 1 versenyt, az oroszok pedig a második kékmezes versenyükön hozták, amit vártak tőlük az amerikai vezetésben. De se előtte, se utána nem tudtak bajnoki címekért harcolni. Mindezt úgy, hogy az év nagyrészét domináló FaZe-nek ők voltak az egyetlen kriptonitjai, csakis ők nem kaptak ki karriganéktől az év során. De ezt sem tudták kihasználni Dallason túl. Nyilván őket is érinti/érintette az orosz-ukrán háború kitörése, de elég hamar kivágták magukat a Gambitből és azután nem nagyon volt lehetőségük kifogásokat keresni.
Akarva, akaratlanul is az online éra másik ászával, a Heroickal kell a Cloud9 évét párhuzamba állítani. Akkor jönne ki igazán, hogy milyen potenciál is volt a kezükben. Mert a dánok 2022-ben kis és nagy tornát is nyertek, Major-döntőt játszottak, cseréltek, építkeztek, változtattak, fejlődtek, leküzdötték a LAN-démonaikat. A Cloud9 viszont 2021 tavasza óta semmit sem változott és egy helyben toporgott. Interz lecserélése lehet lesz olyan hatásos, mint a Heroicnál volt a refrezh–jabbi-csere, de ezen a ponton hisz még bárki is nafanyékban?
Liquid
Az észak-amerikaiakat volt a legnehezebb megítélni, kategorizálni. Egyrészt, senki sem várta az első shoxszal lejátszott verseny után, hogy trófeákért fognak küzdeni és lám, nem is tették. Néhány jó szériát leszámítva az év első felében nem zavartak sok vizet. Másrészt, YEKINDAR megszerzése után változtak az elvárások, elkezdtek jobban teljesíteni. Viszont két döntős szereplést leszámítva csalódást keltő volt, amit produkáltak. Átértékelve a helyzetüket, be kell látni, hogy csak azért, mert shox kapcsán nem zengtek olyan ódákat magukról, mint azt YEKINDAR érkezése óta teszik, a cél valójában akkor is az volt, hogy versenyeket nyerjenek. Csak olyan gyorsan arcon csapta őket a valóság tavasszal, hogy nem volt idejük sem beszélni erről a vágyról.
Ha tehát abból indulunk ki, hogy a Liquidnek a top csapatok között a helye és ennek megfelelően hoznak döntéseket a felállásról és a célokról, akkor ez alapján is kell őket megítélni. Így nézve nem volt annyira fényes az évük. YEKINDAR érkezése óta azt várja mindenki, hogy tornákat fognak nyerni, de a döntőkben látványosan összeomlanak. Ennek több oka is van, hiszen nitr0 játéka is felemás, oSee pedig nem tűnik top tier AWP-snek néhány villanást leszámítva. Három erős rifler pedig nem elég, hogy manapság átcipeljen egy csapatot a célvonalon – ezt láthattuk tőlük többször is. A kérdés tehát továbbra is az, hogy Észak-Amerika utolsó reménysége képes lesz-e új szintre emelkedni? A választ sajnos már csak 2023-ban kaphatjuk meg, de a várakozások alighanem csak pesszimistábbak lesznek minden múló nappal.
Vitality
A Vitality legjobb esetben is elmegy. Nyertek a semmiből egy ESL Pro League szezont kora ősszel, ami szép-szép, de nem sok. Nyilván relatíve, hiszen számtalan csapat összetenné a két kezét, ha legalább ennyire képes lenne. De a Vitality ezen kívül mit csinált 2022-ben? Mármint emlékeink szerint ők lettek volna a NAVIt elpusztító szupercsapat, ahol egyesül ZywOo ereje a dánok tudásával. Mindenki azt várta, hogy megkapjuk a 2019-es Astralist, csak egy még keményebb AWP-ssel. Vagy legalább valami hasonlót. Ehelyett a kommunikációtól kezdve a játékstíluson át az egyéni formáig mindenféle probléma sújtotta őket egész évben.
A Vitality 2022-jének legfájóbb pontja azonban nem is a felsoroltak valamelyike, hanem Spinx. Az izraeli játékost joggal tartotta mindenki a következő szupersztárnak. Ehhez képest fél év alatt nem tudott rájönni a játék történetének legjobb edzője, zonic, hogy hogyan is kellene őt helyesen használni. Nyilván nem azt fogják csinálni, ami az ENCE sikerét hozta az év első felében, mert az a többiekre nézve lenne káros. De ezen a ponton fel kell tenni a kérdést, hogy mi a rossz? A recept vagy netalántán a hozzávalók? Mert valami látványosan nem klappol és láthattuk, hogy csak akkor vannak igazán versenyben, ha mindenki más ballábbal kel fel. Ez pedig aligha az a forgatókönyv, amiről a Vitality vezetősége álmodozott egy évvel ezelőtt ilyenkor.
G2
A G2 romokban van. Vagy volt. Döntsük el! Egészen a BLAST Premier World Finalig a teljes Counter-Strike világ ezt a csapatot temette – tegyük hozzá, jogosan. Az év első felében Aleksib irányítása alatt nem egyszer működésképtelen volt a csapat, papírkutyák voltak. Ezért a nyári szünetben jött a zseniális ötlet, hogy igazolják le jks-t és HooXit. Előbbi egy beugrós teljesítményt leszámítva egy éve nem játszott, utóbbi két Major selejtezést leszámítva nem ért még el semmit a karrierében úgy, hogy már 27 éves. Kockázatos lépés volt a beszerzésük, de nehéz időkben meg lehet érteni a kétségbeesést. Persze az lett, amire oly sokan számítottak: a következő három hónapot a Gigachad HooXi-mémen történő szüntelen röhögéssel töltötte a közösség. NiKoék még a Majorre sem jutottak ki, pedig a terv az volt, hogy megnyerik, valahogyan. Külön nevetséges ebben a történetben, hogy a nyáron még maga a dán irányító nyilatkozta azt, hogy szerinte túl könnyű kijutni a Valve tornáira. Erre szokás azt mondani, hogy big oof?
A G2 őszi szezonjában tehát egy két hónap hosszúságú szünet következett, majd az év utolsó versenyei, a koppenhágai és az Abu-Dzabi-i BLAST-ok. Előbbin negyeddöntős zakóval távoztak, nem tűnt különösebben jobbnak a csapat, mint korábban. Ezen a ponton már mindenki azt kérte, hogy csak vessenek véget a szenvedésnek. De az istenek úgy döntöttek, ideje komplikálni a történetet és a G2 hirtelen szinteket lépett mind egyéni, mind csapatjátékban: HooXi körei remekül működtek, NiKo, m0NESY, huNter és nem egyszer jks is kimagaslóan végezte a dolgát. Ennek köszönhetően megnyerték a BLAST Premier World Finalt, ezzel megtörve az 1092 napon át tartó G2-átkot.
Ilyen előzményekkel érkezünk tehát a kérdéshez: mi is van akkor a G2-val? Ezt bontsuk is rögtön két részre: sikeresnek tekinthető-e az évük, illetve kell-e cserélniük? Az első kérdés kapcsán erős spoiler, hogy még mindig az Ezek voltak a legsikertelenebb CS:GO csapatok 2022-ben című cikket olvasod. Ahogyan a Cloud9 és a Vitality esetében sem tettünk engedményeket, úgy itt sem fogunk. A G2 a világ legjobb csapata címéért indult el a 2022-es hadjáratára, de nemhogy versenyben nem voltak ezért, teljesen másik rendezvényen voltak egész évben. Tehát a sikertelenségük egyértelmű. Nyilván sokkal rosszabb lenne az egész, ha nem nyernek semmit, de azért 1092 trófea mentes nap után kétséges, hogy számított volna még 30, 60 vagy 120 nap extra. A lényeg, hogy nem szabad a győzelmük időbeli közelsége miatt felülírni mindazt az elkeserítő teljesítményt, ami előtte történt.
A második kérdés – vagyis a cserével kapcsolatos felvetés – már jóval bonyolultabb. Itt már számít az idő, tehát nyilván meg kell próbálniuk az év elején megismételni ezt a sikert ezzel a felállással. Amit viszont senki sem tud, hogy ez sikerülni fog-e és ha nem, mennyi idő múlva mondhatjuk ki, hogy na itt a vége. A BLAST Premier World Final mezőnye a G2-hoz képest igencsak fáradt volt már, ez egy előny volt most. Jks és HooXi jobb egyéni játékáról egy torna alapján nem szabad azt mondani, hogy ez a formájuk – ez egyelőre csak egy magaspont, egy kiugró érték. Ha marad minden így és meg tudják ismételni mindezt jövőre, akkor attól csak jobb lesz mindannyiunknak: a CS:GO-nak szüksége van egy erősen teljesítő G2-ra. De egyelőre kevés jel utal arra, hogy révbe értek volna egyetlen bajnoki címmel.
Borítókép: HLTV
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!