Streamerek, fejlesztők és kommentátorok is érintettek 2020 eddigi legnagyobb gaming szektort érintő botrányában.
Aki kicsit is figyelmesebben követi a híreket, az bizonyára találkozott valamilyen bejegyzéssel, amiben névvel, vagy név nélkül áldozatok számolnak be a gaming szektoron belül történt szexuális zaklatásokról, abúzusokról és nemi diszkriminációkról. A közösségi média tele van hosszabb-rövidebb beszámolókról, amik megemlítik a legdurvább részleteket is. A vádakra léptek a munkáltatók is, többen elveszítették egyik napról a másikra a stabilnak gondolt munkahelyüket. Sokan úgy gondolják, hogy ezek az esetek képesek lehetnek alapjaiban átalakítani a gaming iparágban uralkodó jelenlegi viszonyokat.
2019 őszén a UK Games Industry Census végzett egy reprezentatív kutatást a gaming szektor szereplőinek bevonásával az Egyesült Királyságban, ami megállapította, hogy ebben az iparágban felülreprezentáltak a férfiak. Az eredmények kimutatják, hogy az összes alkalmazott 70%-a férfinak, 28%-a nőnek és 2%-a nem binárisnak vallotta magát. Ugyanebből a felmérésből az is kiderül, hogy a legmagasabb pozíciókat (CEO/Director) 77-79%-ban férfiak töltik be, vagyis a nők számára ebben a szektorban is létezik az üvegplafon, amin szinte képtelenség túljutni.
Ezek azok a körülmények, amelyek a zaklatásokról és erőszakos cselekményekről történt beszámolók alapján elősegítik azt, hogy a hatalmukkal visszaéljenek többen is, sőt akár bűncselekményt is megvalósítsanak a rajongók, beosztottak, munkatársak és partnerek sérelmére. Már 2014-ben felszólaltak a sértettek és a női egyenjogúságért harcolók a Gamergate viszály néven elhíresült ügyben, hogy a játékiparban mindennapos a szexizmus és a zaklatás. Ezt a saját bőrükön tapasztalták meg női fejlesztők, akik felvállalták az arcukat és a nyilvánosság bevonását kérték a probléma megoldására. Az esetet a média is felkapta, de az igazságszolgáltatás nem tett valódi lépéseket, nem történt felelősségre vonás, sem letartóztatás.
Nem úgy a Riot Games cégében történt nemi diszkrimináció és szexuális zaklatások kapcsán, ami 2018-ban került nyilvánosságra. A folyamatos jogsértések bíróság elé kerültek és végül megszületett a döntés. A cég köteles volt minden női alkalmazottjának kártérítést fizetnie, összesen 10 millió dollár összegben. Az ügy egészen 2014 novemberéig nyúlik vissza, de csak egy alapos tényfeltáró riport után jutott el addig, hogy az egész világot sokkolja, ami a világ egyik legnépszerűbb játéka mögött álló vállalatban megtörtént.
A Gamergate ügy lezárása óta eltelt öt év, de a hangok csak az elmúlt hétben kezdtek ismét felerősödni. 70-nél is több ember osztotta meg történetét, amiben saját véleményüket és tapasztalataikat fejtetették ki megtörtént esetek kapcsán. A beszámolók központi eleme a nemi alapú diszkrimináció, zaklatás és szexuális abúzus volt, amely Magyarországot sem kerülte el. A legnagyobb casterek, játékfejlesztők és streamerek is odakerültek a reflektorfénybe egyik pillanatról a másikra, sokan azóta már elismerték a felelősségüket és önként felmondtak adott munkahelyükön. HenryG (CSGO kommentátor), launders (CSGO kommentátor), ProSyndicate (népszerű youtuber), Blinky (Blizzard volt alkalmazottja, OW közösség egyik jelentős tagja), Purple (GM Hearthstone játékos) és Amaz (népszerű Hearthstone streamer) is névvel együtt szerepelt az esetleírásokban, de rajtuk kívül még rengeteg más ismert alakról osztottak meg történeteket.
A cégek igyekeznek mindent megtenni azért, hogy a problémás neveket minél hamarabb háttérbe szorítsák, ennek köszönhető, hogy többek között az Assassin's Creed Valhalla kreatív igazgatója és az Online Performers Group elnök-vezérigazgatója sem tölti már be pozícióját. Ez csak a jéghegy csúcsa, ugyanis folyamatosan érkeznek az újabb és újabb posztok, amiknek hatására az Evil Geniuses megvált két tagjától, a Method WoW klán kitette az egyik népszerű streamerét, a Twitch kibannolt több tartalomgyártót is a platformjáról. Minden egyes ügyben kivizsgálják az állításokat, de többször erre nincs is szükség, mivel maga a vádlott ismeri el saját felelősségét a felhozott események kapcsán.
Az esetek száma egyre gyarapodik, egyelőre megtippelni sem lehet, hogy milyen következményei lesznek a felszínre került dolgoknak. Férfiak, nők, genderqueerek és mindenki, aki áldozata volt valamilyen visszaélésnek folyamatosan osztja meg történeteit, amelyeket eddig nem volt bátorsága. A következmények egyelőre beláthatatlanok, de az alapos kivizsgálás és a megfelelő szankciók meghozatala már egy más területre tartozik, nem a közösség tagjaira. Az ő szerepük az, hogy támogassák az áldozatokat, megvédjék a társaikat és felhívják a figyelmet arra, hogy a videójátékos szektorban óriási problémák rejtőznek a mélyben, amelyeket először fel kell tárni, hogy a megoldás érdekében lépések születhessenek.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!