A Digital Foundry megszerezte a múlt heti PlayStation 5 Pro bemutatóhoz használt eredeti képanyagokat, és ezek alapján közel sem olyan egyértelmű, hogy mi, miért és hogyan fut majd az új masinán a régihez képest.
Mint korábban írtuk, a PlayStation 5 Pro jól hangzik, amíg a várható ára szembe nem jön velünk. A kedden bemutatott konzol elsősorban extra hardveres erővel, másodsorban szoftveres mágiával kíván az alapmodell helyére lépni, és mivel új exkluzív megjelenések nem esnek egybe a debütjével, főleg régi játékokra süthetik rá először a PS5 Pro Enhanced címkét. Azonban mint azóta kiderült, ez a plecsni nem lesz valódi garancia a 4K 60 fps-re például egy GTA 6-ban, és így van némi fenntartás afelől, hogy akkor mégis mi haszna a generációközi konzolfrissítésnek?
De miután a Digital Foundry megszerezte a múlt heti bemutatóhoz használt eredeti képanyagot és megismerte a technikai részleteket is, most mélyebben elmerülhetünk a konzol képességeiben, megválaszolva néhány fontosabb kérdést. A legújabb, csak előfizetőknek elérhető DF Direct Weekly adásásban a szakértőik alaposan átrágták, hogy mit tud a PlayStation 5 Pro valójában azokban a játékokban, amelyeket a teljesítménye demózására használtak Mark Cernyék. A legfontosabb megállapításokat pedig a Twitteren JMaine518 néven található nézőjük megosztotta a nagyvilággal is:
- A Digital Foundry szerint a PSSR jobb az AMD FSR-nél (eddig ezt használta a Sony), de még nem éri utol minőségben az Nvidia DLSS-ét.
- A The Last of Us Part II a sima PS5 teljesítmény módjához hasonlóan 1440p-ben 60 fps-sel fut, erről skálázza fel a PSSR a PS5 Prón a felbontást 4K-ra, így azonos teljesítmény mellett valamivel jobb a látvány.
- A Ratchet & Clank: Rift Apart 1440p és 1800p között fut 60 fps-sel, a PSSR pedig mikor melyiket, de 4K-ra skálázza. Ezzel elsősorban teljesítményt nyer a gép, mert korábban ezekkel a beállításokkal csak 40 fps-t lehetett a programból kipréselni, most pedig 4K mellett is tartja a 60-at a skálázás mellett.
- Az Alan Wake 2-t két beállítással is megmutatta a Sony. A 60 fps-t úgy érték el a japánok, hogy 864p-ről skálázták fel 4K-ra. De ha már 1260p-ről ment ugyanez, akkor maradt a 30 fps a PS5 Prón is. Utóbbi esetben elvileg az is magyarázó tényező lehet, hogy sugárkövetéssel együtt futhatott a demó. Viszont a bemutatóban az alap PS5 teljesítményét is a PSSR-rel és nem a korábban a konzolon használt FSR-rel demózhatták a 60 fps-ses szcenárióban a DF szerint. Ami azért fontos, mert így összességében nagyon hasonló ebben a két játékban a két hardver teljesítménye (plusz ez bizonyíték, hogy működne a technológia a régi gépen?)
- A Horizon Forbidden West nem tűnt 4K-nak a Digital Foundry szerint. Azt feltételezik, hogy abban a demóban nem használták a PSSR-t, de ezt nehéz megmondani. Itt a fő különbséget a részletesebb látványban kell keresni.
- A Hogwarts Legacy sugárkövetéses tükröződései jobban néznek ki a PS5 Prón, azonban a háttérben zajos a kép. Az RT árnyékok minősége sem csúcs, de jobb, mint az alapmodell esetében voltak. A megszerzett felvételek alapján 30 fps-sel demózták a múlt héten ezt a játékot, de azt feltételezi a DF, hogy lesz 60 fps-es mód is hozzá, mert a sima PS5-ön is van ilyen.
- A Gran Turismo 7 RT tükröződései a felbontás negyedének, tehát 1080p-nek tűnnek 4K mellett. A bemutatón használt PS5 Pro felvétel 1188p-ről lett 4K-ra skálázva PSSR-rel, ehhez képest az alapmodell ezt a nagyobb felbontást natívan is tudta már, igaz, sugárkövetéses tükröződés nélkül. A DF szerint az RT jobban néz ki a megszerzett videón, mint a Forza Motorsportban. Továbbá van 8k támogatás is, persze senkinek nincs olyan eszköze, amivel így játszhatna, szóval ez nem oszt, nem szoroz jelenleg.
- A Dragon's Dogma 2 60 fps-sel fut, valószínűleg PSSR-rel.
- A PS5 Próval nagyjából egy időben megjelenő Assassin's Creed Shadowst 864p-ről skálázzák fel 4K-ra, hogy elérje a stabil 60 fps-t.
- Végezetül, a Digital Foundry arra számít, hogy sokféle mód közül választhatnak majd a PS5 Pro tulajok felbontás és teljesítmény terén.
A fentiek alapján lesznek kompromisszumok továbbra is. Egyrészt, nem minden játék teljesítménye fog javulni, és ahol igen, ott továbbra is igen alacsony felbontásokról skálázzák fel a képet. Játék közben persze lehet, hogy ez nem lesz annyira szembetűnő, teljesítmény szempontjából pedig ez a logikus lépés. Meglátjuk, ha novemberben kijön a konzol, akkor milyen lesz a képminőség a gyakorlatban.
Másrészt, ahol a teljesítmény már eddig is rendben volt, ott inkább az extra látványra gyúrtak rá a játékaikat a PS5 Próra optimalizáló fejlesztők, például a sugárkövetés javításával. A Sony valószínűleg kiszámolta, hogy ez jobban megéri, de a legtöbb esetben így is az látszik, hogy a legnagyobb javulást a PSSR, egy szoftver hozza az alapmodellhez képest. Szóval az a kérdés most biztosan sokak fejében ott motoszkál majd, hogy mire lenne képes az alap PS5 ugyanezzel a technológiával (feltéve, hogy működik rajta stabilan).
Borítókép: Guerrilla Games