Túlzás nélkül nevezhetjük így a Rocket League-et, ugyanis olyan tulajdonságokkal is rendelkezik, amikkel a League of Legends és a Counter Strike sosem fog. Lassan 5 éve a piacon van már, ennek ellenére mégis csak mérsékelten sikeres, pedig nemrég az Epic Games kilóra felvásárolta a fejlesztő céget.
A Rocket League-et a legegyszerűbben talán egy üde foltnak lehetne nevezni a videojátékok, azon belül is az e-sportok piacán, legalábbis én mindenképpen így érzek irányába. A repülő rakétaautók focicirkusza egy annyira más, annyira egyedi játékmenetet kínál, hogy ezt sehol máshol nem kapjuk meg. Az egyedi játékmenet azonban egyedi skill igényeket is takar, a Rocket League pedig ilyen szempontból nagyon csalóka. Megnéz róla az ember egy videót, ami szembe jön vele az interneten, láthatja, hogy milyeneket repkednek benne az emberek, és vagy elmegy tőle a kedve, vagy pedig pont hogy megjön. Ha az utóbbi kategóriába tartozó alanyunk beruház az egyébként egyáltalán nem drága játékra (később erről bővebben), akkor szembesülhet azzal, hogy itt bizony vezetni se olyan egyszerű a labdát. És ez a gyönyörű a Rocket League-ben. Íme itt egy olyan videó, amiről beszéltem:
2015. július 7-én debütált a játék első verziója, és ha bár azóta sokat változott, az alap lényege ugyanaz maradt. Érdemleges játékmenet változásokat nem nagyon eszközöltek a fejlesztők, nem is lenne értelme olyanokon dolgozniuk, hogy a labda mérete általánosságban más legyen, a gravitáció erősebb legyen, vagy bármilyen más hasonló dologgal kísérletezni, a jelenlegi alap játékmenet ugyanis eléggé rendben van így. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek benne újdonságok, számos kozmetikai kiegészítő kategóriát építettek már bele a fejlesztők, talán az egyik legjobb ilyen bővítés a változtatható gólrobbanások elkészítése volt.
No de, hol tart a piacon a játék 5 év után? Nagyjából a középkategóriás címek közé sorolhatjuk be, 2018-ban már 50 millió példányt adtak el belőle, az egy időben online lévő játékosok száma azonban "csak" néhány százezerre rúg. A cikk írásának pillanatában, egy hétköznap délutánon az RL Tracker adatai szerint globálisan 215 ezer ember érhető el, ami persze este és hétvégén kétszer ekkorára is megnő. Ezt ha felosztjuk régiókra, és még különböző játékmódokra is (amikből nagyon sok van az RL-nek), akkor bizony többnyire egy 1 000-15 000 közötti pillanatnyi aktív játékosszámot kapunk, akikből a matchmaking rendszer összehozhatja a mérkőzést.
A Rocket League elképesztően nagy konzolpotenciállal rendelkezik, kifejezetten sokan játsszák PS4-ről, ezért volt hatalmas hír 2019 elején, hogy a játék megkapta a korlátlan platformfüggetlen hozzáférést, vagyis most már PlayStation, Xbox One, PC és Switch játékosok is játszhatnak együtt, illetve egymás ellen. Külön érdekesség, hogy az egyedi irányítási igények miatt még a PC játékosok jelentős része is kontrollerrel játssza.
A játék manapság azonban stagnál
Sajnos hiába egy ígéretes játék, és hiába vannak már így is szép számai, a játék fejlődése megrekedt. Ennek egyik fő oka, hogy a Psyonix számára Amerikán kívül nem létezik másik régió a marketing kampányok tekintetében, rengeteg minden, amit csinálnak az erre a kontinensre fókuszál. Az USA-ban számos zseniális RL kiegészítőt lehet vásárolni a való életben, illetve több kis versenyt és egyéb kampányt pénzelnek, míg Európában ilyenekre egyáltalán nincs példa és lényegében az elhivatott közösség tartja életben az egészet. Magyarországon például a Dribble Hungary munkájának köszönhetően létezhet Rocket League e-sport. A mi régiónkban a fejlesztők részéről igazából örülhetünk a dedikált szervereknek, -amelyek így is katasztrofálisak-, illetve az EU RLCS-nek, vagyis a Rocket League legrangosabb versenysorozatának.
Funfact: az Esport1 a 2018-as Budapest Air Race-en felépített egy Rocket League zónát, ahol bárki szabadon kipróbálhatta a játékot és még óriás LED falon is lehetett nézni a meccseket.
Tovább nehezíti a dolgot, hogy a Psyonix az elmúlt 5 évben eddig egyetlen egyszer tartott ingyenes hétvégét. Ha van olyan játék a világon, aminek jót tenne, ha mondjuk évente két alkalommal ki lehetne próbálni ingyenesen, akkor az a Rocket League, a teljesen egyedi műfaja miatt ugyanis vannak játékosok, akik nem mernek rá beruházni kipróbálás nélkül. Egyébként nem egy drága játékról beszélünk, 20 euró a teljes ára Steamen, akciósan pedig 10-ért vesztegetik mindig.
Az egyedi műfajnak van egy további nagy hátulütője
Sajnos azonban nem a kevés ingyenes hétvége a legnagyobb gond az RL-lel. A játék nem tudja megadni azt egy baráti társaságnak, amiben a League of Legends például elképesztően erős. Itt nem kapsz lehetőséget arra, hogy kényelmesen felzárkóztasd egy kezdő barátodat. A LoL felhasználóinak 85%-át a barátai hívták játszani, ami egy elképesztően magas szám. A Riot Games játékánál simán megoldható az, hogy teljesen kezdőként becsatlakozol 3-4 barátodhoz, akik már jó ideje űzik az ipart, ugyanis hiába ég és föld a köztetek lévő skill különbség a LoL mérkőzéseinek felépítése miatt kezdőként is lehet élvezni azt. Benne van a pakliban, hogy a meccs elején piszkosul elveszíted az ösvényedet, a mérkőzés előrehaladtával és a csapattársaid munkájának köszönhetően viszont úgy érezheted, hogy te is hasznos tagja vagy a csapatnak. Elhozhatsz potya gyilkosságokat, amik megadják azt az örömöt, amire egy kezdő játékosnak szüksége van. A Rocket League sajnos ezt nem tudja garantálni a baráti társaságoknak...
Én személy szerint bő négy éve játszom a játékkal egy barátommal, ez idő alatt pedig két-három másik barátunk is szeretett volna csatlakozni hozzánk, azonban mivel az emberek gold-platinum rangtól már határozottan repkednek a labdáért, és a mérkőzés egy jelentős része a levegőben zajlik, így a kezdő ismerősöknek ez nem volt valami nagy élmény. Hiába van matchmaking rendszer, ami próbál kiegyenlített mérkőzéseket kihozni, egy Platinum-Diamond, egy Diamond-Champion és egy 0 órás kezdő ellen be fognak kerülni az ellenfélbe hasonló szintű emberek, akik ellen ugyanazt a légi párbajt kell vívni. A kezdők itt nagyon ritkán tudnak potya gólt lőni, többnyire a labdához se érnek, ez pedig nem valami nagy élmény. Ahhoz, hogy egy ellentétes tudásszintű társaság együtt tudjon játszani, ahhoz vagy a kezdőknek kell előtte sokat gyakorolniuk külön, vagy pedig a tapasztaltaknak második fiókot vásárolnia, ami lássuk be, nem a legjobb megoldás.
Az RL, mint az e-sportok nagykövete
2016-ban a szakemberek azt jósolták, hogy az RL megnyitja majd az e-sportok számára a klasszikus TV csatornák kapuit, ugyanis a nézői szemszögből rémesen egyszerű játékmenete és a 100%-ig erőszakmentes világa könnyen befogadhatóvá és szimpatikussá teszi a laikusok számára is.
Nos, egyelőre nem találkozhatunk minden nap televíziós Rocket League közvetítésekkel, de próbálkozások voltak rá az elmúlt években, és közben kiderült, hogy a Rocket League nagyobb célra is hivatott lehet; egyike lehet azon játékoknak, amelyek bevezetik az e-sportokat az Olimpiára.
Bár ugyanakkor muszáj megemlíteni, hogy a NOB nézetei az e-sport irányába továbbra is ellentmondásosak; van amikor egészen nyitottan állnak a kérdéshez, máskor pedig abszolút elutasítóak. Utóbbi szituáció állt elő a 135. Olimpiai Bizottsági ülésen is:
A Rocket League-ben tehát műfajából adódóan ott van a potenciál, hogy ő legyen az e-sportok nagykövete a mainstream médiában, de az igazi áttörése még mindig várat magára. Az viszont kétségtelen, hogy az olyan kezdeményezések, mint az MTK Budapest e-sport Szakosztályának nyitása a Rocket League felé előrébb viszi ezt a célt.
Az Epic üzlet
Áttekintésünk nem lenne kerek, hogyha nem beszélnénk hosszabban az Epic Games x Psyonix üzletről, amikor a Fortnite-ot is fejlesztő Epic Games felvásárolta a Rocket League fejlesztőit. Az RL közösség nem volt valami boldog, ugyanis nagyon homályos volt, hogy mindennek milyen következményei lesznek, az Epic Games-nek pedig az Epic Store számára vásárolt exkluzivitás ügyletei miatt nem volt valami pozitív megítélése. Benne volt a pakliban, hogy a játék eltűnhet a Steam felületeiről, ami különösen nem lenne szerencsés, hiszen a Rocket League Steam műhelye igen aktív, számos egyedi kontentet készítenek hozzá a játékosok, meg egyébként is mindenki megszokta már, hogy itt éri el a játékot.
A Psyonix abban bízott, hogy az Epic-hez csatlakozás fejlődést jelent majd a játék e-sport vonalában, komolyabb partnerekhez juthatnak hozzá, több és jobb versenyt hozhatnak majd létre. Nos, 9 hónappal az egyesülés után ennek még nem sok nyoma van, a játékon belül egy két dologra azonban hamar rátette a kezét az Epic Games.
Már tavaly nyáron bejelentették, hogy az RL ládarendszerét megszüntetik, és egy hasonló, de szerencsejátékot kevésbé tartalmazó rendszert hoznak be helyette. A Rocket League-ről fontos tudni, hogy a játékosok közötti item kereskedelem kiemelkedő volt. Akárcsak a CS:GO-ban, itt is rengeteg mindent cserélgettek egymás között, és bizony akadtak olyan emberek is, akik abból szereztek maguknak egy kis pluszt, vagy akár abból is éltek, hogy RL itemekkel üzleteltek. Ez feltehetően nem tetszett az Epic Games-nek, továbbá ott volt az a tény is, hogy egyre több országban álltak bele a politikusok a játékok loot box rendszereibe. A Rocket League-ben sosem volt erőszak, klasszikus ládarendszer azonban igen, ezt is meg kellett szüntetni, hogy tényleg family friendly legyen a játék.
(Az E-mánia loot boxokkal foglalkozó része 45:14-től tekinthető meg.)
2019. végén aztán a Psyonix bejelentette az átalakított tárgystruktúra részleteit, igazából a ládák el is tűntek, meg maradtak is. Behoztak egy Item Shopot, amely lényegében egy az egyben a Fortnite boltrendszere, a ládákból pedig úgynevezett Blueprinteket csináltak, amelyekkel a játékosok így már megtekinthetik, hogy milyen tárgyat váltanak ki. A kulcsokat is kivették, helyükre jött a Credit, ami az új in-game valuta, és bizony az egész rendszernek a fogadtatása ugyancsak nem volt pozitív, mert a Psyonix csúnyán felárazta a tárgyakat. Nem sokkal később persze csökkentettek rajta...
Nyílt levél a fejlesztőknek
2020 talán eddigi legfontosabb Rocket League híre az volt, hogy egy játékos nyílt levelet írt a Psyonixnak, amelybe mindent beleírt, amit rosszul csinálnak. Olyan "apróságokat", mint a lagokkal rendszeresen küszködő szerverek nem említett, ellenben minden más üzleti gondot kiemelt. A levél közel 4000 upvote-ot kapott a hivatalos Rocket League Redditen, ezzel pedig a legkedveltebb poszt lett ott.
Mindent egybevéve a Rocket League köszöni jól van, de nem úgy fejlődik, ahogyan azt várták tőle. Twitchen csak akkor kerül fel előkelőbb helyre a nézettségi listákon, hogyha zajlik valamilyen nagy verseny, és az ottani nézők egy része sem tekinthető aktív nézőnek, ugyanis sokan csak a drop miatt lövik fel az adást.
A Rocket League 5 év elteltével is egy nagyon szórakoztató játék, ami sajátos élményt nyújt, fejlesztői oldalról azonban valami komolyan megrekedt. Ha ezen nem javítanak 2020-ban, akkor még több elégedetlen játékost termelnek ki maguknak, márpedig aki a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal dolgozik együtt, az nem szabad, hogy ilyen hibákat vétsen.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!