Az egyik legdinamikusabb gameplay-jel rendelkező battle royale a piacon, nemrég pedig az e-sport szárnyait is elkezdte bontogatni, de vajon megéri még komolyan foglalkozni ezzel a játékkal?
Az Apex Legends 2019. február 4-én szinte a semmiből robbant be a battle royale játékok piacára, és bizony egy időre le is tarolta azt. A következő hetekben a Twitch első helyén üldögélt, egy hónap leforgása alatt pedig 50 millió játékos fordult meg a Kings Canyon ösvényein. (A Rocket League-nek ehhez a számhoz 3 év kellett.) Az erős kezdés persze nem volt véletlen, és főleg nem volt ingyen, bődületes összegeket fizetett az EA Games a legnagyobb streamereknek, hogy ideig-óráig játszanak az Apexszel.
Mindannyiuk közül Shroud volt az, aki a legtovább tolta a játékot, sőt, az idő előrehaladtával igazából az ő streamjei tették ki az Apex Legends Twitch nézettségének jelentős részét. Április magasságában azonban már ő is elvesztette érdeklődését az Apex iránt, különösen a csúszás közben pontatlanná váló lövések mechanikáját nehezményezte. Shroud "eltűnésével" azonban az Apex Legends közösség elkezdhette kitermelni a maga népszerű streamereit.
Sajnos az Apex Legends egy valamiben nagyon nem felelt meg a közösségnek: nagyon lassan kapott frissítéseket. A piacra lépésekor mindenki arról beszélt, hogy képes lesz-e megölni a Fortnite-ot, emiatt pedig rengetegen azt várták tőle, hogy hasonló ciklusú, heti frissítéseket kap majd a játék. Hamar kiderült, hogy ez nem így lesz, a fejlesztők is elmondták, hogy ők inkább a havi frissítésekben hisznek. Teltek múltak a hetek, és az emberek azt látták, hogy a játékot fejlesztő Respawn Entertainment nem sok mindent csinál. Február eleje és március közepe között megkaptuk a HAVOC-ot, ezenkívül más bővítés nem nagyon érkezett. Ezért is volt nagy hír, amikor bejelentették a játék első szezonját, vele pedig az érkező Battle Pass rendszert és egy új hőst, Octane-t.
A közösség nagyon várta ezt a frissítés, az első BP-t azonban hatalmas csalódás övezte. A tartalma egyáltalán nem nyerte el a játékosok tetszését, tele volt sallang kiegészítőkkel, érződött rajta, hogy az egészet csak összecsapták. Ezt a fejlesztők sem tagadták, egy interjúban elmondták, hogy nem számítottak ekkora sikerre, épp ezért a játék első szezonját rohamléptekben rakták össze.
A tavasz folyamán a játék minden tekintetben elindult lefelé, csökkentek a bevételek és az e-sport szervezetek bizalma is a játék irányába.
Ám hiába volt ez a lejtmenet, a második szezon felé közeledve a játékosok ismét a Respawnra szegezték a figyelmüket, amikor bejelentették, hogy az E3 során különleges betekintést adnak az új tartalmakba. Ennek a betekintésnek bizony megvolt a maga sikere, elvégre most már olyan tartalombővítést kaptak a játékosok, amilyenre vágytak. Értelmes elemekkel töltötték fel a Battle Pass-t, elindult a játék háttértörténeti szála és bejelentették a rankedmód érkezését is.
Az egész 2.0-ás frissítést egyetlen dolog árnyékolta be csupán, az új fegyver nem nyerte el a közönség tetszését, ugyanis az L-STAR dropexkluzív fegyver révén csak a supply dropokból szerezhető meg, így pedig a játékosok nagy része ritkán találkozik vele. Arról pedig már ne is beszéljünk, hogy az R-99 összességében erősebb fegyvernek minősül jelenleg...
A második szezon tehát már sokkal jobb volt, de a végére ez is ellaposodott, mivel 3 hónapon keresztül itt sem érkezett más, csak egy-két event néhány ingyenesen megszerezhető kinézettel. Meg persze túlárazottakkal is.
A harmadik szezon bejelentése megint csak lázba hozott mindenkit, hiszen a történetvezetés miatt egy új térképet is kaptunk itt.
A harmadik felvonás indulása durván megugrasztotta a játék számait Twitchen, nagyon tetszett az embereknek az új szezon, de egy kis ellentét itt is akadt, ugyanis egész sokan hiányolták a Kings Canyont. A szezonkezdésnek már bő három-négy hónapja, a közösség már a legújabb felvonás részleteit várja, amelyhez csütörtök este kaptunk egy újabb trailert.
Casual szemmel nézve ez volt a játék elmúlt egy éve, de..
...mi újság e-sport részről?
Próbálkozások, tesztelések már voltak 2019-ben is, sajátos rendszerű Twitch Rivals-ök, GLL kupák akadtak, illetve ott volt az Apex Legends EXP Invitational is tavaly nyáron, amit végül a TSM csapata nyert meg. Egy ideje tehát már lehetett sejteni, hogy valami lesz itt, pedig a fejlesztők nem sokkal a kiadás után azt nyilatkozták, hogy ők nem gondolkoznak e-sport vonal létrehozásában. 2019 decemberére hivatalosan is megváltozott az álláspontjuk.
Karácsony előtt nem sokkal bejelentették, hogy 2020-ban érkezik az Apex Legends Global Series, amely a játék első, hivatalos nagy volumenű e-sport eseménye lesz. Több online kupát és 3+1 Major eseményt foglal majd magába, lehetőséget adva a világ minden Apex játékosának arra, hogy megméresse magát.
Múlt hétvégén meg is volt az első online selejtező, amelyen összesen három magyar csapat mérette meg magát; ott volt a WiLD Multigaming Szalami1-val, Likassal és Slymee-val, az iTHR TRuve-val, RoNi1nnal és Patmannel, illetve a Tame Crazyenemy-vel, MRL-lel és Barbarous-szal.
A WiLD egészen a negyeddöntőig, az iTHR pedig az elődöntőig jutott, utóbbi csapat egyetlen fordulóra volt csupán attól, hogy kijusson a Texas-ban megrendezésre kerülő offline eseményre. Aztán jött az, ami még gyilkosa lehet a kompetitív Apex Legends jövőjének...
Sötét felhők a selejtező körül
Az Apex első hivatalos selejtezőjét csúnyán tönkretették a játékosok kifagyásai, amik komplett csapatok mérkőzéseit lehetetlenítették el. Ahogy TRuve mondta, ezen a szinten emberhiány esetén már semmit sem lehet kezdeni, a többi csapat kíméletlenül megbünteti ezt. Ami azonban az igazi kegyelemdöfést adta a selejtezőnek, azaz adminok nemtörődömsége. Hiába jelezték a csapatok a problémát, nem indították újra a meccseket, csakis akkor, amikor volt a csoportban egy nagy nézőszámmal rendelkező streamer. Ez nem vet valami jó fényt a szervezőkre. Fontos kiemelni viszont, hogy a Respawn továbbra sem reagált a hétvége eseményeire, valószínűleg nem is fognak, így csakis a játékosok szemszögéből láthatjuk az eseményeket.
Érdemes-e karriert építeni erre a játékra, illetve érdemben játszani vele?
Erről a kérdésről nagyon megoszlanak a vélemények, mivel sok játékos úgy vélekedik róla, hogy "dead game". Az Apex nem halt meg, igazából szépen fejlődik a maga ritmusában, és pont ezért azt lehet rá mondani, hogy megéri foglalkozni vele, de tisztában kell lenni a kockázattal. E-sportolóként csapatot építeni rá, napi szinten 4-8-12 órát gyakorolni igen rizikós vállalkozás, a WiLD csapata szerint azonban nagyon nagy a potenciál a játékban, így kétség sem fér hozzá, hogy megéri. A játék in-game fejlődését tekintve pedig a kompetitív részére is igaz lehet, hogy lassú víz partot most.
Streamer oldalról nézve igazából a válasz adja magát: nincs mit veszítened. Ha kezdő streamer vagy, akkor az Apex Legends tökéletes kiinduló pont lehet, ugyanis Magyarországon eleve nem streamelik olyan sokan, és akik közvetítik is, azok között is kevés olyan ember van, akit 150-200-nál többen néznének egy időben. Ez azt jelenti, hogy a streamed nem tűnne el a mélyben, kezdő streamerként pedig ez egy nagyon fontos szempont.
Hobbi játékosként szintén nem kérdés azt hiszem: az Apex Legends nagyon szórakoztató és látványos játékmenettel rendelkezik, ami full csapattal különösen nagy élmény. Egyetlen hátránya csupán, hogy kevés kontentet kap, de ki tudja, lehet, hogy a negyedik szezonban ez is megváltozik.